Mikä ruusu?

Ei ole Minette,se on erilainen,sitä on meillä.
Väri on voimakkaampi kuin Minettessä,olisko oikea sana karmiininpunainen.Kasvi on rotevampikin,korkeus noin reilu metri.

Tämä taitaa olla hienompi kuin Minette, pidän hiukan tummemman vaaleapunaisista kukista.

Tämän ruusun tiedän vaikka laitankin tänne,se oli iloinen yllätys vuosien jälkeen kukkiessaan
Tanskan kuningatar,virallista nimeä en enää muista.

Meillä oli Persian keltaruusu ja muistelen sen tuoksun olleen jotenkin pistävä,ei oikein hyvä,taisi olla aika rento kasvultaan.
Talvet sen tuhosivat.

Tässä vielä kuva Minettestä,on erilainen tuo josta kyselen.

Persian keltaruusu haisee pahalle, koiraihmisenä sanoisin että kissanpissalle, mutta kissaihmiset osaa varmaan tarkentaa. William´s Double Yellow tuoksuu sitruunaiselle, mutta se on jo ylikukkinut täällä nelosvyöhykkeellä. Ja on aika matala. Kuva oli just samannäköinen kuin monen tuntemani keltaruusupaikan kukat.

kuutamon hailakanroosa vois olla Maiden´s Blush, jos yleisvaikutelma lehdistä on sinertävä.

Meillä on kanssa Maiden`s Blush  mutta ei vielä kuki,pitääkin katsoa sitten sopiko Kuutamon ruusuun.Paljon on nuppuja.

Kiitos tunnistusviesteistä. Tämä villikon keltainen ruusu ei mielestäni tuoksunut ainakaan voimakkaasti millekkään… muttei se haju ollut ainakaan pistävä. Luulen sen olleet paikoillaan vähintäänkin 70-80 luvulta… mutta vasta nyt sain sen kukkimaan. Kun kymmenen vuotta sitten sain tämän paikan. Ruusut olivat kasvaneet katon korkuisiksi “puiksi” ja yksikään ei kukkinut…

Pitäisi saada nimi tälle pensasruusulle, vanhojen talojen pihasta tätä tapaa, itse olen tämän vuosia sitten ojan pohjalta kaivanut.

Valamonruusu?

Maiden´s Blush,luulenpa ettei ole tuo ruusuni. Neidonruusu kait kuitenkin?

tämän luulen olevan Maiden´s Blush?

Varmaan olen ennenkin tätä ihmetellyt, nyt ihmettelen vielä enemmän, nimittäin samanlainen löytyi toiselta puolen omaa pihaa yllätyksenä, näin 12 vuoden jälkeen. Eli joku yleinen 60-80 -luvulla laittettu ruusu, ei tee juurikaan sivuversoja. Sain sen "alkuperäisen" jostain vanhasta pihasta. Tämä on piilotellut kituliaan juhannusruusun joukossa, ja ilmaantui nyt näkyville, kun kuuset vierestä on kaadettu. Muistin, että muuttaessamme tänne, puskassa olisi ollut keltainen ruusu, mutta kai se muisti voi pettää. Tai ehkä sekin vielä jostain putkahtaa.

sammalruusu?Mikähän ruusu tämä on. Luulin että minullanan on tuossa Rosa mundi, mutta luulen ettei ole. Tuoksuu pihkalle kuten sammalruusut ja nuput harvakseltaan karvaiset. Liekö jokin laji vai onko tämä sitä minun siemenkasvatuksen satoa.

Oma rosa mundini ei tänä vuonna tuoksu yhtä hyvälle kuin ennen. Kun hiplasin varsia, tuli käsiin pihkan hajua. Eli mielestäni on rosa mundi. Näyttääkin ihan siltä.

Kiitos tiedosta. Luulin että olen menettänyt ne kun alkuperäiseltä paikaltaan on kuollut.

Sorry, kun kommentoin kovasti myöhässä saamiani palautteita… Vaaleanpunainen “maatiaisruusuni” voi hyvinkin olla koiranruusu, en pysty siitä nyt kuvia lisää ottamaan/laittamaan. Kukki silloin juhannuksen tienoilla ja nyt tekee jo kiulukoita. Jäin miettimään, että olisikohan vanha persian keltaruusuni vartettu tuolle koiranruusulle, koska muistelen aikoinaan istuttaneeni tuohon kohtaan juuri Persian keltaruusua, joka ei sitten koskaan siitä lähtenyt kunnolla kasvamaan… Täällä julkaistu keltaruusu muistuttaa juuri sitä Persian keltaruusua.

kiulukat ovat erittäin hyvä apu tunnistamiseen!

annaw, yritän vielä jossakin vaiheessa kuvata kiulukoita, kunhan ne alkavat saamaan vähän väriä. Nyt ne ovat kaljuja, vihreitä ja ovaalimaisia, ei siis ainakaan pyöreitä tai päärynän muotoisia :slight_smile:

silloin vaihtoehdot ovat R.alba tai R.canina…