Olen kyllä nyt varmaan ihan väärällä osastolla,mutta kun en oikein tiedä minne tällätä kysymykseni…
Varasin itselleni ‘Great Western’ ruusun syksyksi ja olin saada sätkyn kun heinäkuun Kotipuutarha-lehdykässä mainitaan ko.ruusun olevan köynnöstävä ja kasvavan jopa nelimetriseksi!Hongistolla sen mainitaan jäävän noin metriseksi.Onko kenelläkään kokemusta?Jos se on oikeastaan köynnöstävä,niin (jippii!) on rakennettava jokin köynnöstuki,eli portti.Kun ukkokultani oli sitä mieltä,ettei meille moista tule (paitsi jos hyvä syy ja nythän semmoinen sitten olisi ;-D )…Kuukkeloimalla varmaan saisi jonkinlaisen käsityksen,mutta kysyn nyt ensin pentti-raadilta.
Pihallani kasvaa ihana vaaleanpunainen ruusu pensas. En tiedä mikä ruusu on kysessä, vaikka olen etsinyt tietoa.. Voisiko joku olla niin ihana että osaisi auttaa minua?
Kuva on aika kaukaa otettu joten yritän kertoa tuntomerkkejä. (Ruusuni kasvaa kuvassa keskellä) Eli: kukat ovat siis vaaleanpunaisia, 5 terälehtisiä. Kukka muistuttaa pensashanhikin kukkaa mutta on aavistuken isompi. Pensaassa on aika isoja ja paksuja piikkejä. Lehdet ovat samantapaisia kuin juhannusruusulla.
Kiitos! :D
Isot piikit ja kukan muoto viittaisi koiran (tai orjan) ruusuun.
Voi kiitos paljon!!! Koiranruusu näyttää tutummalta!! Enpä ole koskaan kuullutkaan moisesta ruususta! En olisi selvinnyt yksin ruusun nimen etsimisessä! Iso Kiitos sinulle trekooli!!! <3
Oli tosi hankala erottaa koiran- ja orjanruusu keskenään, mutta se minun omani taitaakin olla orjanruusu!
Ikuisuuskysymys;-))
Kävin hakemassa ruusu pensaastani sellaisen marjan tunnistamisen helpottamiseksi mutta ei sekään auta, koska kummankaan (orja- ja koiraruusun) marjoissa ei kerrota mitään piikeistä ja minun marjoissani on pieniä piikkejä! Vai onko se vaan “kasvuvirhe” tms? Marjojen kärjissä on verholehdet mikä viittaa orjanruusuun, mutta nyt ne piikit hämäävät minua…
Luulen että kyselin vanhalla puolella samaa ruusua, eikä sen nimi sitten koskaan selvinnyt. Pihallani on myös koiranruusu, mutta se on paljon hentoisempi kuin tuo toinen. Tuo näyttää myös siltä että se saattaa kasvaa rojottaa päälle kaksimetriseksi ja piikitkin voi olla parisenttisiä kuin hain hampaita. Meille se on hankittu parikymmentä vuotta sitten puutarhamyymälästä ja vielä myöhemmin vahingossa samaa lisää. Meillä kiulukat on sentin-puolentoista pitkiä, siis pitkulaisia kervaisia tai piikikkäitä mutta ei ole kovin satuttavia ja ei niistä ole kyllä keräämisen iloa. Onkohan kyse samasta ruususta?
Mielestäni koiranruusua olen kuullut käytettävän silmutuksessa/ varttaminessa juuriosana.
Silloin jalo-osan menehtyessä saattaapi jalonnettu ruusu “muuttuakin” koiranruusuksi, kun perusrunko pysyykin elossa…
Nuo kiulukat näyttäisi olevan noin sentin mittaisia. Eivät ole kovin pistäviä nuo kiulukoiden piikit. Enemmän ne näyttävät olevan “karvoja”. Menipä kiperäksi! Ei niitä kyllä ole kiva kopeloida… Vähän pistäviä karvoja…
Onko tästä kuvasta apua? Koiranruusuksi olen tätä epäillyt, oikea köynnösruusu lienee menehtynyt ja viimekesänä tämä roikale kasvoi 2 m korkeuteen pajukehikossa ruukussa. Piikit ovat todellakin kuin hainhampaita! Oikeasti toivoisin tämän olevan koiranruusu, mökkipuutarhassani olisi hänelle tilaa kukkia ja ne vaaleat kukatkin olisivat paikkaan parempi kuin irstaan punaiset..
Valtsu, millaisia kiulukoita ruususi tekee? Onko ne orassin - ruskean värisiä ja pienehköjä? Nyt näyttää että itse löysin toisen aika samanlaisen. Ei vaan koskaan tullut mieleen laittaa sille kehikkoa ympärille. Mies ei suostunut menemään ruohonleikkurilla lähellekään sitä. Leikkasin sen syksyllä suutuspäissäni matalaksi maalivahdin hanskat käsissä ja pikku pätkä kerrallaan että en olisi ollut ihan piestyn näköinen. Koitan keväällä siirtää kaikki juurakot alatien varteen. Ei taida tulla kesäyönä peurakaan välistä pihan puolelle.
Ei ole vielä ruusuni kukkinut, kasvavat kehikossaan suuressa ruukussa, jonka kaadoin maahan ja peittelin havuilla. Ehkä ensi kesänä saan näistä kahdesta mökille kalliotontille kaipaamani ruusuportin. Jaloruusun juurakon luulisi olevan kestävää plaatua kunhan kukan väri ei vain olisi kovin kirkas..
Hei,
Osaisikohan joku auttaa tunnistamaan tämän ruusun. Ostin tämän toissa kesänä Queen Elisabethinä, mutta viime kesänä ensimmäisten kukkien ilmestyessä oli hämmästys suuri, kun kukat olivatkin ihan muuta lajia... Kukat ovat melko isoja 10-15 cm, runsaasti kerrottuja ja väri on hento vaaleanpunainen. Ruusu kasvoi enemmänkin maata pitkin ja kukat roikkuivat alaspäin, en tosin tiedä oliko syynä vain se, että ensimäisenä kunnon kasvukesänä ruusun varsi ei ollut kovin paksu.
Wolferose, ruusun tunnistuskysymyksesi löytyy nyt täältä. Laitoin sinulle myös privaattiviestin, katsopa postiasi
Ruusun muoto on kovasti sellainen, jota David Austin tavoittelee ruusuissaan. Tässä yksi vaihtoehto - ja kannattaa selata muitakin : ).
http://www.davidaustinroses.com/english/Showrose.asp?Showr=3704
Muodossa on kyllä paljon samaa, ruusuni väri tuosta jonkin verran vaaleampi ja hennompi. Noita Austinin ruusuja minäkin olen epäillyt… Kaunis ruusu on kyseessä, vaikkakaan ei oikein noihin minun jaloruusuihini sovikaan. Pitää varmaankin katsella sille parempaa paikkaa.
Aicha??? Heteet tosin eivät näytä kovin ruskeilta, niinkuin A:lla yleensä on.
Niin siis pitäisi kai olla hereillä, kun näitä kommentteja lisäilee… En siis tosiaan tarkoittanut ehdottaa Aichaksi tuota upeaa englantilaista ruusua, vaan 1-sivun yksinkertaista vaaleaa pimpinellaa, Jaana.T:n viime kesäkuiseen kysymykseen yritin vastata…
(ehdin ihmetellä)