Mikä ruusu?

Valtsu, koiranruusun kynnet on ainakin p…liset. Mulla on nykyään tontin reunalla yksi, kun yksi Peace-ruusu heitti henkensä ja juuresta tuli villivesa. Yhden tuhosin pari vuotta aikaisemmin, oli hankalassa paikassa.

Tuo Wolfrosen ruusu on ihana!

koiranruusuksi hänet siis nimetään, kukattomana oli hankala tunnistaa mutta jospa kukkia tekisi. mökille vien ja siellä on tilaa. kuljettaminen on hankalaa: isot ruukut peräkärryyn, laiturilta veneeseen, laiturille ja kottikärryillä loppumatka!

sivun yksi ruusuni kuvat ovat,ruususta: tarhapimpinellaruusu `Poppius`suviruusu.tieto vahvistettu Suomen Ruususeurasta.

Terve Tietäjät, oheinen ruusu kasvaa 1b vyöhykkeellä vanhan tallirakennuksen eteläseinustalla, noin 1,5m korkea, tekee paljon juurivesoja. Menin ohi tänään ja ensimmäiset kukat olivat auenneet. Minulla heräsi kiinnostus tietää mikä ruusu voisi olla kyseessä, jokin pimpinellafolia selvästi, mutta mikä?

Ihan tavis juhannusruusu?

Varren väri, piikkisyys, lehden muoto ja kukan ulkonäkö kaikki täsmää juhannusruusuun.

Pihassamme kukkii heinäkuussa nopeasti vaatimattomin yksinkertaisin pienin valkoisin kukin ruusu, jonka ohi ei pääse sen tarttumatta vaatteisiin. Korkeutta sillä on vajaa kaksi metriä. Tyypillisintä ovat nuo alaspäin kaartuvat tukevahkot piikit. Oletan ruusun olevan peräisin jostain vanhasta torpasta Etelä-Savossa. Olemukseltaan se on jotenkin kuin luonnonruusu.

Pjv, löydät viestisi nyt täältä. Laitoin sinulle tulemaan myös privaattiviestin, vilkaisepa postiasi :slight_smile:

Löytyisikö nimeä,hyvä tuoksu kukassa

Kotimaiset ruusut ovat niin mielenkiintoinen ja vaikea aihe, ilman että on todella niihin perehtynyt. Meilahden rosariumissa on ´Paimio´-ruusu, jonka kukissa ja lehdissä on samaa näköä. Verost ja lehdet, piikkisyys, kukan muoto ja väri, heteet, kiulukat, syysväri, mitä kaikkea pitikään ottaa huomioon.

Tässä kuva Paimiosta:

Kiitos merlin,tämä ruusu on kotoisin Vaasan Raippaluodolta eräältä mökiltä.

Antaja mainitsi sen kukkivan myöhään syksyyn asti,katellaan.silmän isku

Meidän pihalle oikein tärkeä ruusun tunnistuskysymys:

Tämä ruusu on vuodesta 1964 kasvanut yhdellä varrella ("Iita-täti toi Valkeakoskelta")erään kiven edessä ahomansikoiden kanssa tässä pihassa ja tehnyt silloin tällöin yhden hennon kukan. Nyt päästin hänet parempaan paikkaan ja sain otettua kuvan:

Onko hän vain v.pun. juhannusruusu, kuten olen itse tätä nimitellyt? Lehdet ovat hyvin pienet ja kasvu ainakin nyt erittäin rentoa.

ehkä Papula…joku Pimpinella kuitenkin, noita ei taideta olla vieläkään tarkemmin määritelty?

Kibulle taas kiitos. Ruusu olkoon vaikka Iitan Papula kunnes toisin todistetaan

Vasta hoksasin myös villiruusunikin olevan kukassa.

Papulan ruusua väittäisin minäkin. Omalla pihalla kun kasvaa pari tuollaista.

Nyt kun on tämä ruusujen tunnistus sivusto. Minäkin kysyisin tässä ruususta, kasvanut ainakin 100v samassa paikassa ehkä ylikin. Niin ruusu on isoisäni koti talon pihasta Voikoskelta otin sieltä pienen juurivesan.

Tässä olisi kukka vielä läheltä.

Hassua, kun ukonkellon kaunis ja suuri ruusupensas ei vielä ole saanut nimivastauksia!

Tietäisikö kukaan mikä tämä ruusu mahtaa olla? Se aikoinaan ostettiin maanpeiteruusuna, mutta kovasti se ylöspäin kasvaa. Nyt oksat vähän riippuu kukkien painosta. Kukkii vanhoista oksista, jos erehtyy leikkaamaan niin sinä vuonna jäädään ilman kukkia

Saman moinen kun mun ryökäle!