Ja taas vingun tunnistusapua: saiskos tästä joku selvää, että mitkäköhän sammaleet on kyseessä?
Itse olin tunnistavani vasemmanpuoleisen rahkasammaleeksi ja oikean puoleisen karhunsammaleeksi, mutta onko näin? Tuo oikeanpuoleinen on luonnossa todella tiiviskasvuinen ja paljon enemmän tummanvihreämpi kuin kuvassa.
Huom. tässä paint:illa yhdistetty kaksi kuvaa, todellisuudesa muka-karhunsammal on paljon pienempi näyte. Ns, rahkasammalnäyte on n. hiukan yli 15cm (jos sekään on oikein nimetty.)
Mun mielestä analyysisi on oikea, mutta en kyllä tunne sammalista kuin tyypillisimmät muutamat lajikkeet. Noitahan löytyy yli 800 Oheisesta osoitteesta löytyy lista kaikista noista ja hyvä kuva jokaisesta ko. kasvin linkistä http://www.luopioistenkasvisto.fi/Sivut/sammalet/lajit. Pahoittelen, etten saa tehtyä suoraa linkkiä kun en kirjoita tietokoneelta.
Tagetes, oisko vasen sammal kuitenkin kynsisammal?
Ja vinkki:sammalet on helpompi tunnistaa yhdestä “haituvasta” siitä näkee muodon hyvin vaikka kuivahtaiskin. Möykkynä on vaikeampi hahmottaa.
Tagetes, karhunsammal näytää ylhäältä tähtimäiseltä, tuo taitaa olla kynsisammal, se on nimensä mukaisesti kuin kynsiä rivissä. Ensimmäisestä en saa selvää, pitäisi sekin nähdä ylhäältä ja yksittäin Rahkasammalkin on ylhäältä katsottuna tähtimäinen, tuosta en nyt näe oikein, yhtä hyvin voisi olla seinäsammalta, sekin on vaalea ja pehmeä sammal, mutta sen kärjet eivät ole kukkamaisesti vaan vähän kuin hörselöisiä piippoja.
Tagetes: haulla sammalet, tulee Jyväskylän yliopiston sivut, joissa aika hyviä tunnistuskuvia. Minulla se tuli ehkä kolmantena vaihtoehtona näkyviin. Sen yläpuolella oli Helsingin yliopiston sivut koululaisille mutta siinä ei mielestäni ollut niin hyvät tunnistuskuvat. (osa liian makrona otettuja, jolloin kokonaisuutta vaikea nähdä jos ei entuudestaan hyvin tunne)
Kynsisammaleen kärjet on tosiaan kuin pieniä kynsiä.
Karhunsammal on oikein ohutta tähtimäistä jos päältä katsoo-semmoinen neulasmainen. (jos saa kokeilla kädellä luonnossa kosteaa sammalta, karhusammal tuntuu ihan erilaiselta kuin rahkasammal. Karhunsammal on pehmeää mutta semmoista "piikkisen pehmeää" ja rahkasammal taas vähän kuin pesusieni-semmoinen ihan aito pesusieni)
Kun taas rahkasammal on pehmeämpi mutta ylhäältä kanssa tähdenmallinen rakenne.(sitä on kautta aikojen käytetty floristiikassa jouluistutuksissa yms. koska se pitää hyvin kosteutta muttei hajoa eikä mätäne vaan sitä voidaan syksyllä kerätä esim. jätesäkkiin kellariin/kylmiöön ja käyttää jouluna kun maa usein on jäässä ja sammalta vaikea kerätä kenties hangesta)
Seinäsammal on sitä mitä seiniin aikanana tungettiin. (näin olen antanut itseni ymmärtää)
Jakorjaus/lisäys: Kerrossammal kasvaa kerroksina. Jos sammalta katsoo se aina tekee uuden samanlaisen kerroksen edellisen ylle.
Sain tän vielä siirrettyä tänne-kun Nuu keksi meille oikean paikan
Miten niin rakastan sammalia
Kerrossammal on eri kuin seinäsammal, kerrossammalessa on kuin "lehtiä" kerroksittain, muuten ovat saman värisiä ja tuntuisia. Rahkasammal on tosiaan kuin pesusieni, aika hyvä kuvaus.
Hyvä Kreeta-Eulaalia niin onkin. Kiitos korjauksesta.
(aamukiireessä ei kannattais näköjään yrittääkään mitään ajattelua vaativaa)
Kiitos R&T, oli tosi hyvät tunnistuskuvat sillä hakusanalla. Kun oikein pähkäilemällä mietein, niin kyllä se vasemmanpuoleinen on kaikella todennäköisyydellä rahkasammal.
Mutta toi vasemmanpuoleinen on kyllä vieläkin ilman nimeä. No, sinänsä se ei haittaa, koska tyttäreni kasvio on jo arvosanansa saanut, mutta minua vaivaa se. Taidankin lähteä jokukerta hakemaan siitä nimenomaisesta uuden kunnon näytteen ja yrittää selvittää sen nimi.
Mikähän sammal? Tai kuvittelen ainakin että on sammal. Voi olla ettei ole. Oon käyny kaikenmailman sammalsivut läpi, ei löydy. En oo törmänny aikasemmin. Kasvaa hiekkakankaalla, metsäautotien varressa noin 2 neliötä ja vähän matkan päässä karhunsammaleen keskellä pari tupsua.korkeus 5-10cm. Varovasti kaivelin maata ja noi tupsut lähtee rönsysjuresta mikä on valkonen ja sukkalangan paksuista.
Ensin tuli mieleen tuivio, kun näin ne.
Ei sammal, vaan joku lieko, keltalieko?, kuuklailin niin kuuluu sanikkaisiin.
Noi on nättejä olen kanssa joskus metsässä nähnyt useampiakin lajeja.