Mikä sieni/kasvi?

Lehmäntattia minäkin kyllä kannattaisin. Ovat kyllä niin pehmeitä löpöjä, etten niitä viitsi kerätä.

Kiitokset vastauksista.

Tällaiseen törmäsin metsässä. Olisikohan Punavahakas, Hygrocybe coccinea?
 Kaunis joka tapauksessa. En aio kuitenkaan syödä.

Törmäsin pariin semmoseen sieneen, mitä en oo ennen nähny. Ossaiskohan joku kertoa mitä ne ovat:

Isojen sienten lakin halkasia oli siinä 15-20 cm. Heltatkin oli saman värisiä, mut esim. tummumista tms. en huomannut.

Ja ihan tien vieressä oli 2 tämmöstä pientä ja sulosta. Korkeus n. 5-6 senttiä. Ikinä en oo tommisiakaan siinä huomannu, oli jotenkin niin söpöjä.

Eiks kukaan tiedä edes tota valkosta? Kuukkeloin valkoisia sieniä ja lähinnä pääsin silkkivalmuskaan, mut ei se se taida olla. Mein äiteekin sitä ihmettelee ja tuntee kyl silkkivalmuskan ja sanoi, ettei hänestä se semmonen oo.

Kurppa onko ne heltat johteisesti kiinni lakissa,vai onko vain lakissa ja sitten kolo.En osaa selittää,muttaa mustavahakkaalla on suoraan jalkaan,ei koloa.

Ei ole punaisia vahakkaita meidän mettäs näkynyt.

Sieniä on kyllä vaikea tunnistaa valokuvista, ellei kuvaa myös alapuolta. Pitäisi nähdä myös heltat ja niiden väri.

No mun valkosten sienten helttojen väri on kutakuinkin sama kuin lakin, mut käväsempä ku ehdin kuvaamassa ne vielä oikein kunnolla tarkkaan :).

Epäilen taksun valkoista jauhosieneksi.

Mutta kuten sienineuvoja sanoi meille kurssilla,joka tuntee 300 eri lajiketta,ettei sieniä voi tunnistaa pelkän kuvan perusteella…

Sanotaan jotta taksun sieni on valkoinen outo sieni;)

Juu, tupsukki, kuukkeloin tota jauhosientäkin, mut sekään ei natsannu mun mielestä.

Ihan pakko kysyä tätäkin, ku tytär (13v.) oli kuvannu metsässä kaikenlaista ja kuvissa oli yht’'äkkiä tämmönenkin sieni:

Joku limasieni tuo taitaa olla.Niiden nimiä onkin vaikeampi löytää.

Useimmilla ei taida suomenkielistä nimeä ollakaan, poikkeuksena tästä ainakin paranvoi ja sudenmaito.

Tupsukki, en katsonut sen tarkemmin.

Taksun eka valakoonen sieni on joko nurmitypäskynsikäs,tai

sinimalikka.

Mulla kävi kyläs sienineuvoja.

kielsi syömästä.

Kurpan sieni ei ole vahakas,on lahottaja sieni-eli outo sieni.

Tupsukki, kuukkeloin kans kaikkia mahdollisia valkosia sieniä, linkistä toiseen -tyylillä ja toi nurmitypäskynsikäskin tuli vastaan. Mun täytyy nyt mennä naapurin tontille kyllä uudestaan ja kuvata kaikki mahdolliset tuntomerkit, ku nyt alkaa vaivaamaan oikein urakalla (ei siis syömismielessä, vaan silkasta uteliaisuudesta =D). Mut lähinnä se vois kyllä olla toi, kiitos.

Tietämättä millä pinnalla kasvoi, niin heittäisin kuitenkin ehdotuksekseni: koralliorakas.

Joo, Weikko, vois kyllä ollakin. Taitaa kasvaa männyn juurella, meenpäs kun kerkeen sinne mettään ittekin sitä ihmettelemään ja tutkimaan.

Anna sen kasvaa ja käy välillä vilkasemassa. Koralliorakkaan väri on vanhempana violettiin vivahtava. Koralliorakas on käsittääkseni syötävä. Ainakin mää oon vielä hengissä.

Juu, näin teen, siis annan kasvaa. Sillä on semmonen pienenpi pesusieni siinä vieressä :).

Sit ku saat sen tunnistettua, niin keräät pataan ja taiat saada siitä vielä monena vuotena safkat.