Mikä sipulikasvi?

Mikähän sipulikasvi tästä kurkistaa?

Kasvisi  voisi olla valkoinen kevättähti tai scilla. Hieman kun kasvattavat vartta vielä niin tunnistus on helpompaa.

Minulle tuli ensin mieleen posliinihyasintti. Olisikohan?

Mitähän olen ostanut nimellä Liatris Spicata? Punatähkän poikasia luulin ostaneeni perhospuutarhaani vatren, kaksi erilaista pakkausta samalla nimellä ja kahta eri sorttia? Punatähkästä muistelen, ettei se pidä siirtämisestä paalujuuren vuoksi ja on suojattava myyriltä. Myyrät söivätkin edelliset punatähkät ja neitoperhot jäivät pois pihaltani. Astiataimina ostin edelliset, joten juuristo jäi näkemättä...

Onkohan tuo tämän ketjun eka kuva posliinihyasintti? Olen sitä aikaisemmin veikkaillut, mutten ole saanut vahvistusta asialle...

Nyt kun katselin kuukkelin haun kuvia, niin voisi hyvinkin olla. Niitähän näyttää olevan aika monen sorttisia olemassa. Itse ajattelin tuota ilman muuta joksikin sahramin lajikkeeksi, mutta lehdet kyllä ovat enemmän hyasintin suuntaan.

Kyllä, posliinihyasintti. Meilläkin jo noussuthymy.

Voi kun olisit laittanut nuo kuvat ihan omalle palstalleen, mutta jos pienennät niitä, niin tee ne oikean kokoisiksi tai sitten älä pienennä ollenkaan, ettei tulisi noita ruutuja kuviin.

Siis tänne: Puutarha - Kukkasipulit ja mukulat - Asiaa lajeittain - lajeittain P – Ö - Posliinihyasintti, Puschkinia scilloides

Siinä se melkein tunti hurahtisilmän isku!

Valtsu,

Kasvisi ovat punatähkää ja pyöreät miekkaliljaa eli Gladiolusta.

Mikähän tämän lilan värisen sipulikasvin nimi on?

Laukka on, mutta mikäpä niistä lie?

Minulla on nimeä vailla kuin tähtilaukka, mutta kukat onkin pötkönä eikä pallona kuten tähtilaukassa, mikä lie hän? Tähtilaukkoja muistan istuttaneeni, mutta en tuollaisia...

Kenties lehtolaukka Allium oreophilum?

Toinenkin sipulikasvi tarvitsee nimen.

Allium moly, keltalaukka, sanoisin.

Siirsin nyt kuvat tänne. Eli nimeä haeskelen tälle kukkapenkkiini ilmestyneelle kasville. Muajussi ehdotti jo punatähkää.

Punatähkältä näyttää minunkin silmiini, ainakin tuossa kasvuvaiheessa.

Tämä on kyllä selkeästi lilja, mutta mikä niistä? Tulee mieleen värivirheellinen Lollypop, mutta taitaa olla "joku vaan" värililja.

Ei näytä mun silmään Lollypopilta...

Erinäköinen on mulla Lollipop.