Mikä unikko?

Niitä tulee paljon suuremmalta alueella, minne aikoinani olettamani unikot istutin. Kaksi kesää on tässä asuttu, eikä sinä aikana ole pionia ollut, mutta se olisi enemmänkuin ihana ylläri, jos niitä alkaisi kasvaa… Siinä kohtaa oli vain tyhjä pläntti, kun muutettiin.

Puiston mysteeri on minunkin mielestäni Idänunikon juurakko/mukula mikä lienee sitten halutaankaan sanoa :slight_smile:

Se on just se perinteinen jota Tarleena ilmeisesti on kaivanut vimmalla ylös maasta, sillä se leviää ahkerasti. Se on ikivanha ja suosittu kasvi. Muistaakseni Suomessakin sen tiedetään olleen suosittu jo 1800-luvulla.

Muistan useampi vuosi sitten kun en vielä asunut omakotitalossa, niin siskoni anoppi kaivoi joka kevät tuota unikkoa pihaltaan pyhän raivon vallassa. Minun sydämeni vuosi verta.

Ikäväähän monen mielestä kasvissa on se että kukkii niin hetken ja sitten kuihtuu mutta oikeaan paikkaan sijoitettuna on kyllä upea.

Olen nähnyt sen kasvavan mm. nurmikolla ja sitten siitä voi kukinnan jälkeen surutta ajella leikkurilla loppukesän yli. Kuulostaa hurjalta mutta näytti toimivan.

Itse olen sarjaa, “unikkoja ei ikinä voi olla liikaa” ja kuljin tänä vuonnakin vain siemenpussin kanssa pihan yli toivoen että niitä alkaa kukkia siellä ja täällä.

aniita, miulle tulee mieleen kesäpikkusydän?

Aniita, minustakin tuo näyttää pikkusydämeltä. Sehän lisääntyy helposti pienistäkin juuren (tyviverson ) palasista. Minusta kaunis, helppo ja melkein koko kesän kukkivakin kasvi

Pikkusydämiä ovat.

No sehän se, kesäpikkusydän. Niitä on ollut minulla noin 30-40 cmpäässä vasemmalla, mutta näköjään se on vallannut tyhjän kohdan. Piti oikein käydä ulkona tarkastamassa. Vanhojen kasvien kohdassa on vasta tänään talven jäljeltä siivoamani viime vuoden talventörröttäjien jäljiltä vienot taimen alut, mutta eiköhän nekin saa vauhtia, kun saavat nyt valoa ja lämpöä. Pitäisikö minun yrittää rajata pikkusydäntä jotenkin, onko se aivan vallaton leviämään?

Tarkentaisin, että luuen sen olevan _kevät_pikkusydän. Koska jo nyt nousee maasta.

Ne sekoittuvat tosi usein keskenään ja melkein ainao tapa varmistaa on pystyä vertailemaan niitä keskenään.

Siis ihan tämän ajan perusteella sanoisin tähän että kevät.

Omassa kukkapenkissäni kasvaa samaista ja viime vuonna koitin verrata kasveja ja päädyin kevääseen :slight_smile: Koska omani on juuri avannut lehtimykeröt aurinkoseinustan penkissä.

Leviää aika hitaasti, eli sikäli sopisi tuohon kuvaukseesi.

Kukkii siis touko-elokuussa, kun kesäpikkusydän vasta kesä-syyskuussa.

Ihania ovat kaikki tyynni!

Osaako joku kertoa mikä unikko se on jossa on karvaiset lehdet, oranssin värinen kerrottu kukka? tahtoisin sellaisen, mutta kun en tiedä mistä unikosta on kyse.

Olympia.

Kiitos Kassikäpp, lähdenkin metsästämään sen siemeniä jostain!

Pystyykös tästä tunnistamaan mikä unikko on kyseessä? Keltainen kukka. Ei ole siperialainen. Kukkavarret noin 30-40 senttiä.

keltavaleunikko

Kiits Kibu.

siemenkirjeiden satoa,tämä unikko(vain pieni osa kukasta jäljellä)onko MV:?

Oliko samanlainen kuin tämä? Oopiumunikko, näitä samoja lilan unikon siemeniä on sämpylöiden päällä olevat unikonsiemenet (ei seesaminsiemeniin sotketa), kylvin -97 omani maustekaapin siivouksen yhteydessä vanhentuneista siemenistä ja siemenkirjeeseenkin olen myös laittanut. . Kylväytyy itsekseen tai voi kerätä siemenpallukat ja kylvää vappuna.

Kiitos,valtsu!

Onko tämä siperianunikko?

Ai kun mukavaa! Tuohon kylvin viime vuonna siemeniä ja olin jo unohtanut koko jutun. Kolme tainta löysin ja siirsin ne nyt paremmalle paikalle. Tuossa kun on tosiaan pelkkää sepeliä niin ihme että ylipäänsä lähtivät siinä kasvuun!

Viime vuonna ajoin erään “kukkia saa poimia”-pellon ohi siinä vaiheessa, kun jäljellä oli siemenkotia kasveista. Kävin keräämässä vähän hunajakukkaa ja jonkin unikon kotia. Unikkoa kylvin jo, ja mielenkiinnolla odotan, millaisia risteymiä mahtaa kasvaa.