Ostin viime kesänä pienikokoista heleän haalean keltaista unikkoa. Painoin mieleeeni nimen Japanin unikko. Sain myös siemeniä talteen syksyllä ja nyt mietin niiden kylvöä. Nyt kuitenkin kun etsin kyseisen lajin hoito-ohjeita netistä, ei sellaista unikkoa tunnu edes olevan. Kuvaa en siitä huomannut ottaa, mutta ihan unikolta se näyttää, matala ja hailun keltainen sellainen.
Mikähän tuo voisi olla, jos ei Japanin unikko?
Alppi- tai tunturiunikko?
oliskohan kyseessä unikko ‘Papaver miyabeanum’… vaalean keltainen ja siemeniä löytyy netissä monestakin paikkaa…esim. täältä >> Nickys Seeds buy seeds online
Juuska, Rara växterillä on myynnissä tällaista unikkoa Japansk vallmo -nimellä. Onko oikea? Se näyttää olevan just toi P. miyabeanum.
No sehän se! Suuri kiitos molemmille. Ja löytyihän se Japanikin sieltä, eikä vain mun harvasta päästä,heh. Kiitos kiitos.
Vaikka kuinka yritin, niin ei löytynyt taimentunnistuspaikkaa. Taitaa olla aika väsykin. Siirtäkää ihmeessä kun on väärässä paikassa.
Mutta purkin lapussa lukee, että valkoinen pioniunikko. En saanut tarkempaa kuvaa aikaiseksi, varressa on ihan hentoa karvaa. Onko mahdollista, että tämä ois pioniunikkoa?
On, ihan hyvin voi olla.
Voi kiitos jes. Kylvin ne vahingossa,kun kuvittelin tarvitsevan kylmäkäsittelyn. Kolme pottia jäi henkiin, loput olikin kuollut taimipoltteeseen sairaalareissun aikana. Mutta noilla pärjää hyvin
Ostin juuri messuilta unikon mukulan. Kuvassa se oli perus idänunikon näköinen ja sanottiin vain että on suurikokoinen. Mikähän lajike on kyseessä? Milloin se täytyy laittaa multaan. Tarvitseeko se siis esikasvatusta, että kukkisi vielä tänä kesänä vai laitetaanko suoraan kasvupaikalle kunhan maa sulaa? Toivottavasti joku osaa kertoa...
Unikon mukula?
Oliskohan idänunikon juurenpätkä? En ole törmännyt mokomaan, mutta kai sen voi kesään asti säilyttää monella tapaa…
Kuule Paulastiina, kyllä ne ulkomaalaiset mukulanmyyjät myyvät unikkoakin mukulana, mutta mitä siitä isona tulee? Se onkin toinen juttu! Aika oudolta kuulostaa minustakin tuo unikon mukula?
Onko siinä pakkauksessa tieteellistä nimeä? Unikoilla ei ole varsinaista mukulaa, lähinnä tulee mieleen idänunikon juurakonpala. Se voi laittaa maahan sitten kun maa on sula. Tosin en tiedä myydäänkö sitä juurakkona/juurenpaloina. Itse olen lisännyt idänunikkoa juuren paloista…
Ettei taas ollut incarvillean juurakko/mukula, niitä ainakin joskus myytiin mitä ihmeellisimmillä nimillä.
Tässä kyseisessä mukulassa on pallomainen kova yläosa, joka on jo jonkin verran itänyt vihreitä lehden alkuja. Karvaisia lehtiä tulossa ilmeisestikin. Alaosassa on paljon paksuja juuria. Ostin mukulan irtotavarana eli minulla ei ole mitään pakettia. Sehän tässä harmittaakin, kun itsekin tunnistaisin lajikkeen tieteellisestä nimestä, olenhan ammatiltani puutarhuri. Mukula ei kyllä näytä miltään juurakon palaselta, eikä se ole vain pala juurta. Harmittaa, kun kiireessä en tullut kysyneeksi lajiketta myyjältä. Tunnistan kyllä itse incarvillean eikä kuva siltä näyttänyt... Noh, täytyy tyrkätä maahan mukula keväämmällä ja katsoa mitä siitä tulee...
Jännittävää!
Anttilassa on joskus ollut myytävänä unikon mukuloita, pussissa oli 3 tai 5 kpl sellaisia kuivia karvapallukoita, hinta lähes 9 euroa. En ostanut.
Puiston ostos kuulosti ihan sitä valtavalta unikonjuurakolta jota kaivoin lapiolla ja talikolla maasta ylös monena vuonna kymmenkunta vuotta sitten silloisella asunnollamme. Yläosa muistutti lähinnä juuriselleriä ja siitä lähti sormenmittaisia ja paksuisia juuria. Ikinä en saanut sitä kaivettua kokonaan pois ja joka vuosi se putkahteli uudelleen ylös. En ihmettelisi jos olisikin unikko. Hieno kukka siinä oli.
Voisiko tämä olla unikko? Istutin tähän kohtaan toissa vuonna avoanopilta saamastani unikon siemenkodasta siemeniä. Viime kesänä siihen kasvoi vain raeruohon näköistä heinää, mutta nyt mullan alta nousee tällaisia alkuja?
pionin alulta näyttää mun silmään…