Tässäpä taas yksi arvoitus pihallamme. Pensas kasvaa 7 vyöhykkeellä ja kukkii parhaimmillaan. Pensas on vajaa 2 m korkea. Epäilen jotain angervoa. Miten tätä hoidetaan? Leikataanko syksyllä? Entä miten lisätään jos laittaisin tuota toiseenkin pihan reunaan? Joka tapauksessa tämä pensas siirretään syksyllä toiseen paikkaan joten miten se onnistuisi parhaiten?
Olen ihan avuton pensaiden kanssa kun tämä on ensimmäinen kesä pensaiden hoitoa, perennoihin olen aika hyvin perehtynyt jo aiemmin.
Töyhtöangervo ja komea sinulla onkin. on itseasiassa perenna eli monivuotinen kukkakasvi vaikka kasvaa komeaksi pensaaksi - kukkia voi kuivata talveksi. jos raaskii moisen kauneuden riistää emostaan.
Töyhtöangervon juuripaakku on iso ja kova, puumainen. Se pitää sahata tai hakata kirveellä palasiksi. Jakopalat lähtevät kyllä kasvamaan.
Katseleppa myös sen töyhtöangervon ympäristöä, siellä on yleensä pieniä siementaimia joka puolella, niistä on myös hyvä lisäillä.
Töyhtöangervoja on erikseen tyttö ja poikakasveja, eipä taida peräkammarinpojan (tytön) yksinään tekemiä lehtolapsia löytyä. (lainaa naapurista oksa ja huiski sillä??)
Katselin tuossa juuri omia töyhtöangervojani sillä silmällä, että taitavat olla peräkamarin poikia kaikki. Yksi angervo kuoli väliaikaisistutuksessa muutama vuosi sitten, eikä sen jälkeen ole tullut pikkutaimia. Kukinnotkin ovat paljon vaatimattomampia kuin vatukan kuvassa. Eipä mennyt tuon asian hoksaamiseen kuin nelisen vuotta...
Naapurissa on yksi ainoa iso töyhtöangervo, eikä muilla naapureilla ole, kerään aina sen alta pieniä poikasia, niitä on vaikka kuinka paljon, eikä kukaan ole huiskinut millään. Tämä on sitten varmaan jokin erikoinen nuori , kun lapsosia tekee
Kiitos vastauksista. Ei taida poikasia olla kun on juuri leikattu nurmikko ympäriltä. Mutta luulen että meillä on tyttö ja poikakasveja, muutama oksa on matalampi ja kukki aikaisemmin, voisiko olla näin? En tiedä uskallanko hakata juurta jos koko komeus menee pilalle!
Hede ja emi (menikö se noin?) yksilöillä on hieman erilaiset kukinnot. Toisella on vaatimattomammat. Siementaimia tekee toinen. Mutta kumpi tekee mitäkin, vai omaako toinen samat ominaisuudet, olen autuaasti unohtanut.
kyllä se kirjassa lukee, mutta nyt pitää ryhtyä silittämään, kun aurinko laski ja ei voi kuumuutta käyttää tekosyynä täällä notkumiseen. auts.
Naapurissa kasvaa pensas, jonka siinä aikoinaan asunut täti on istuttanut (anopin ollessa lapsi). Jasmiiniksi sitä sanoivat. Kukkii näin toukokuussa valkoisin tuoksuvin/haisevin kukin. (mun nenään tuoksu ei ollut erityisen hyvä). Pensaasta näkee että se on jossain vaiheessa leikattu alas (ilmeisesti mökissä viimeksi asuneen ukon toimesta), mutta se on noussut uudelleen. On levinnyt myös vähän sivuversojen/taivukkaiden avulla. Sellaisia nuoria versoja olen muutaman ottanut tuosta, ne eivät nyt kuki vielä mutta toivottavasti kasvaessaan alkavat kukkimaan. Seuraavaksi laitan kuvasarjaa pensaasta, jos joku mulle tunnistaisi sen?
Tässä kokonaiskuvat paljaana ja lehtevänä, kasvaa kallionkolossa:
tässä sitten lähikuvaa oksista, lehdistä ja kukista. Kukkii siis nyt.
Tässä näkyy kukat vähän paremmin
tuomipihlaja, Amelanchier on
Tuomipihlajalle näin äkkiseltään vaikuttais. Jasmike ei missään tapauksessa ainakaan. Muita mielipiteitä??
Töyhtöangervoistakin vielä. Tuo tyttö on kyllä kukkiessaan komeampi kuin poika. Kuitenkin kukinta-ajan loputtua pojan vihreiksi muuttuvat töyhdöt ovat kauniita koko loppukesän. Kun taas tytön kukinnot muuttuvat ikävän ruskeiksi.
Lumipalloheisiltä näyttää, minun omassa on vasta vaaleanvihreät kukat!