Yhtenä ainesosana salaatin seassa, lähinnä mausteena ja tuoreena syönnin oikeuttaa smetana. Muuten ryöpättynä niinkuin pinaatti tai HHsavikka.
Minun havuryhmään on jostain eksynyt joku herneensukuinen kasvi. Se on n 40 cm korkea.
Lehdet, kukat ja herneenpalot näyttää ihan tutuilta, mutta ne, jolla herne kiinnittyy tukeen, näyttävät hyvin erikoisilta.
Nämä “kärhet” lähtevät suoraan varresta, pareittain, samasta kohtaa vartta, ovat noin 10 cm pitkät, tanakat ja haaroittuneet latvoistaan.
Kasvissa on vain yksi pääverso, se ei siis ole haaroittunut.
Nyt “herneenpalot” ovat kuivuneet, otin ne talteen. Ajattelin, että selvittelen, voiko niitä syödä ja jos voi, kylvän ne ensi kesänä.
Tietäisikö kukaan, mistä kasvista on kysymys?
Tällaiset siemenet tarttui mukaan…
Täällä on varmaan joku venäjänkieltä osavaa joka pystyy kertoa mitä tässä siemenpussukassa lukee…
en osaa venäjää, mutta koristekurpitsana ollaan juuri tuollaisia kasvatettu…
…en minäkään, mutta voisiko olla tämä omenakurpitsa?
erinomaisen hyvä kesäkurpitsa. tänä vuonna minulla ei ole sen siemeniä.
edit - tagetesin kuvaus on juuri kuin omenakurpitsasta (yhden sekapussinlopun laitoin siemenketjuun kerran). säilyi ainakin parvekkeella todella pitkään.
Tintoretto. squash-tyyppinen syötävä kurppa.
Minä kasvattelin viimevuonna just ton näkösiä “tykinkuulia”. Siemenet sain jostain ketjukirjeestä. Kyllä niillä siinä oli nimet mut sit ei enää kasvimaalla ollutkaan…
Todella hyvä kurpitsa. Kuoret oli kovia, mut sisus herkullinen. Plussana erinomainen säilyvyys. Lattiatasossa ne säilyi melkein jouluun asti huoneenlämmössä (tosin mein lattiatason lämpö on talvisin alle 15 astetta).
Täältä löytyy: http://seemnemaailm.ee/eng/index.php?GID=12744
Kiitoksia oikein paaaaljon teille kaikille tiedoista! Kannatti ostaa - tämähän on aarre!
Pitääkö muuten esikasvattaa?
Suosittelen toukokuun alussa kylvöä korkeaan maitotölkkiin, joka on puolillaan multaa. Varovasti tölkki repimällä sitten maahan, kun ei enää palellu.
Weikko; kiitos neuvoista!
Mikäs ihme tämä on, lehdet on kuin sipulilla mutta tämä kasvaa herukoiden vieressä eikä kasvimaalla
Ilmasipuli ? Arvailen…
Tai ruohosipuli.
pillisipuli tai talvehtinut ryvässipuli, arvailisin. Kaivappas se ylös niin nähdään minkälaiset tyvet eli sipulat?
Koosta ei saa oikein selvää, mutta edellisten lisäksi on vaihtoehtona pillisipuli. Tosin ilma- ja pillisipuleissa näkyy yleensä edellisen kesän kuolleita versoja tyvellä. Ruohosipulilla viimevuotiset versot häviävät lähes kokonaan talven aikana.
Kun aikansa odottaa, niin päähän kasvaa jokin paljastava tupsu tai muu muodostelma, jonka perusteella viimeistään tarkempi laji selviää.
Ruohosipuli se ei ole, on ihan kevätsipulin kokoinen, taidan mennä huomenna kaivuulle! En ole tälläistä huomannut, olen 5 vuotta pihaa kunnostanut mutta tää ei siis ole minun aikaansaannoksiani! Tulen infoomaan huomenna kuvan kera mitä löytyy maan alta!
Kiitos kaikille avista!
Tästä näkee hiukan kokoa… Ei ollut sipulia maan alla. Lehdet ovat paksumpia kuin minun näkemissäni ruohosipuleissa mutta maku on samanlainen…? Olisiko sittenkin joku ruohosipuli? Onko niitä paksumpilehtisiä?
Nämä kasvoivat samassa kohdassa tuon kanssa, ajattelin että onkohan tämäkin joku hyvä löytö
Nämä oli jotain 15cm pitkiä mutta vielä kasvussa näyttäis olevan!
Nämä kans jotain ihmekukkia, lehdet karvaiset…
Edelleen esitän pillisipulia - tuo keskimmäinen näyttäis syysasterilta.