Mikä vuokko?

Etsin kirjoista ja netistä tietoa punavuokosta. Pääosin kuvissa oli sinivuokon lehdet mutta punaisempi kukka. Näin tässä taannoin vuokon jossa oli lehdet kuin valkovuokossa mutta kukat vaaleanpunaiset, vähän kuin koristemansikassa. Netistä löytyi vielä kolmaskin lehtiversio. Keroisitteko mikä näistä on punavuokko ja mikä se näkemäni on?

Olisko voinut olla hämyvuokko?

Amerikanvuokko?

En tiedä, mutta mulla on aina ollut se käsitys, ettei sellaista (ainakaan luonnon-)kasvia ole kuin ''punavuokko'', vaan ''punavuokot'' ovat sini- tai valkosellaisia.

Pieni katsaus kirjallisuuteen:

Sinivuokosta:

"Muutenkin kukat muuntelevat melkoisesti - on valkoisia, vaaleanpunaisia, monivärisiä ja myös muodoltaan poikkeavia kukkia, vaikka kaikki kasvitieteellisesti ovatkin aitoja sinivuokkoja." Lähde: Kotimaan luonto-opas, WSOY, 1997, toim. Halkka et al.

Kotimaan luonnonkasvit, WSOY, 1999, Piirainen et al. on samaa mieltä ed. kanssa kuten myös Otavan kasvitieto, Otava, 1994, Blamey & Grey-Wilson

Valkovuokosta:

Em. Otavan kasvitieto kertoo, että kukat ovat "valkoisia, usein punertavia, harv. punaisia tai sinisiä"

Muita vuokkoja Suomessa:

Sini-, kelta- ja valkovuokon lisäksi Suomessa tavattavia ''vuokkoja'' ovat kylmänkukkiin (Pulsatilla-suku) kuuluvat kangasvuokko ja (hämeen)kylmänkukka. Lähde: Kotimaan luonto-opas ja Otavan kasvitieto.

Otavan kasvitiedon mukaan Ranskassa ja Saksassa luontaisesti kasvavia, Suomessa puutarhakarkulaisia voivat olla arovuokko ja lännenkylmänkukka.

Nanikan veikkaus muistuttaa sitä kaikkein eniten, väri vaan on reippaasti punaisempi. Jos ehdin käydä viikonloppuna katsomassa, otan kuvan.

Sinivuokon punakukkainen muoto on punavuokko, olen nähnyt sellaisen luonnossa.

Mutta eikös sen oikea nimi ole kumminkin sinivuokko, vaikka olisi miten punainen kukka. Kun muuten kasvi on ihan sinivuokon näköinen.

No, mielestäni täällä on ollut jollain palstalla kuvakin, Sinivuokko,värimuunnos punainen… ( ei mikään kirkas punainen ) ei ole tullut missään törmäystä punavuokko-nimeenkään…

Tässä miun punainen sinivuokko. Väri on luonnossa voimakas aneliini. En saa sitä väriä vaan kuvaan.

Sinivuokkojahan nämä ovat värejä löytyy sinisen/violetinpunertavista valkoiseen, tässä yksi muunnos

Onko kellään tuoreempaa kuvaa tänne hämyvuokosta?

Hämyvuokko. Oikea väri on vähän lilampi.

ihmetyssydän Upea!!!

Kiitos Kurpitsa, tuota tarkoitin. Paikka jossa niitä näin, on varmaan ravinnoltaan erilainen kun ne kukat on kauniin vaaleanpunaisia, mutta muuten ihan saman näköisiä. Luulen että saan ihan pikku alun kun ovat kukkineet. =)

ompas ihanat kukat

Onkos tämä nyt sinivuokko? Kuva on Ö-laatua, kun alkoi jo hämärtää ja olin jo ihan poikki pihahommista, niin kädet tärisivät.  Yritän vaikka huomenna ottaa uuden kuvan, jos tarve vaatii.

kuva

On se sinivuokko, Hepatica nobilis.

Kiitos Tuomipihlaja. :slight_smile:

Hei tietäjät, voisiko tämä olla kanadanvuokko? Kasvaa meidän kuusiaidan alla erillisenä tuppaana paikassa, jossa ei kasva muuten valkovuokkoa. Olen jo monena keväänä kiinnittänyt siihen huomiota.
Lähimetsän valkovuokot ovat jo enimmäkseen kukkineet ja minusta niissä on pienemmät, nuokkuvammat kukat.
Alemmassa kuvassa valkovuokko, ylemmässä se mitä epäilen kanadanvuokoksi. Voisiko olla?

Näyttää kyllä ihan valkovuokolta.
Minullakin on ihan joka paikassa niitä ja eri kohdissa ovat aika eri näköiset.