Mikä yrtti

Kiitän ja kumarran täsmällisistä tiedoista.

Currysta en oikein makuna ole innoissani, mutta aika kivan näköinen yrtti. Ja mistäs tietää jos minusta myöhemmin tulee kovinkin currytietoinen henkilö.

Tunnistus apua kaipaan taas, eli serkkuni on minulle tämmöisen kuvassa olevan kasvin tuonut Tallinnasta, kasvi on säilynyt hengissä talvesta melko hyvin mutta sekä minulla että serkullani on nyt sitten nimi hukassa no-jaa. Kasvin lehdet tuoksuu mintulle joten luulisin että kyseessä on jonkin sortin minttu tai melissa ? Onko näin, tietäisikö joku nimen tälle kasville?

Kiitän ja kumarranallapäin

inkivääriminttu, Mentha x gracilis ‘Variegata’?

On se se , kiitoksia :)…Kaikkea sitä ihmisen pitää puutarhaansa laittaa kasvamaan jotta voisi lahjakkaasti unohtaa mikä kasvi se nyt sitten oliki :wink:

Tietääkö kukaan, mikä on tuo ruohosipuleitten ja minttujen keskellä kasvava valkokukkainen sipulikasvi?

Myös minttujen nimet ovat vähän hakusessa. Tässä on sekaisin ainakin kolmea minttua. Tuo, millä on tummemmat varret, on piparminttua. Sitten siinä on kai ns. tavallista minttua (?), mutta mitä on tuo, jonka lehdissä on myös valkoista?

Kiitos jo etukäteen!

Olisikohan joku kasveista vaan muuttunut valkokirjavalehtiseksi?

Tein itse vähän tutkimusta, vaikka olin jo ehtinyt lisätä kuvat ja kysymyksen tänne. Tuo valkokukkainen sipulikasvi on kaiketi kiinansipulia. Ja löysin kuvan myös kirjominttu-nimisestä mintusta, jolla on tuollaiset kaksiväriset lehdet. Eli jollei kukaan ole ihan eri mieltä, nämä nimettömät kasvit on nyt kastettu.

Ostin tuossa pari viikkoa sitten tuollaisen kirjavalehtisen mintun, oli nimetty ananasmintuksi.

Minulla on kovasti samannäköinen minttu ja olen ostanut sen kirjopyöröminttuna tai pyörökirjominttuna (järjestys siis hakusessa, tod. näk. tuo jälkimmäinen). Lähtee kasvuun huomattavasti myöhemmin kuin tavallinen minttu eikä leviä ollenkaan samalla vauhdilla.

Tietäsikö kukaan mitä se minttu on jota käytetään ainakin pohjois Afrikassa runsaasti teen joukossa, myydään toreilla isoissa nipuissa ( no kait niitä on eri eri sortteja ) ja kasvaisiko täällä ?

Se on kai Nana-minttu, pärjäämisestä en tiedä.

Kiitos tiedosta ja sitten jatkoa, mistäs näitä Nana taimenia tai siemeniä voisi alkaa etsimään , vai kuinka lisätään ? Ei sen lisääminen voi olla kauhean mutkikasta koska mintun käyttö on niin runsasta.

Ainakin tavalliset mintut lähtevät kasvamaan pistokkaasta, pää poikki ja multaan. kasvi

Täytyy aloittaa kokeilut sitten vaikka sillä ns tavallisella mintulla tai mitä sitten löydänkin ihmetys kun jotenkin ne kaupan minttu ruukut ei oikein maistu miltään, kiitos satues.

Karjalanmintun seassa kasvaa kahdenlaista - toinen kukkii ja toinen on tuo harmaa. Eikä enää harmainta hajua nimistä.

silkkimaruna ja mäkimeirami siellä ovat lähdössä maailmaa valloittamaan, salamatkustajat :slight_smile:

Minulla on varmaan joku varhaisiän dementismi (ja myöhäismurkku) noiden nimien suhteen. Pitäisi mennä kursseille oppimaan nimienmuistamista.

(Minä luulin, että mäkimeirami on toisessa laatikossa, ja se on varmaan sitten se ajuruoho…)

Mäkimeirami lähettää ihan salavihkaa siemeniä vaikka ja minne. Löytyy pitkänkin matkan päästä. Ja silkkimaruna… pala juurta… ja soon siinä.

Osaakohan kukaan sanoa että mitä nämä mahtavat olla? Tuskin noista enää eläjiksi on, mutta mielenkiinnosta haluaisin tietää...

Herneiltä näyttäisivät mielestäni.