Mullon ongelma. Kylvin yrttejä suoraan yrttimaalle, riveihin. Nyt sieltä nousee jotain, todennäköisesti eniten rikkistä, mutta en uskalla kitkeä, kun ei harmainta hajua, miltä ne yrttien taimet/sirkkalehdet näyttävät.
Rivivälit harasin, ja pelkään jo siinä menneen joitain taimia. Oli nimittäin sen verran raju se viimekertainen ukkosilma. Satoi kuin saavista kaataen 25 mm, joten siemenet ovat voineet lähteä seikkailemaan.
Yritin jo etsiä tältä palstalta saamani siemen- ja taimikuvalinkistä (Seedpod, Seed & Seedling Images), mutta siellä ei ole yrttien kuvia.
Jokin yrtti ilmeisesti kasvaa äidillä. Mikä? (Tai saattaa olla ettei ole edes yrtti. Olen huono näissä hyötykasveissa).
Minttu? Maista.
Voisko olla piparminttu?
Pitääpä maistaa.
On mun mielestäni piparminttu.
Tai sitten se on rantaminttu.
Punertavalehtinen piparminttu (Mentha x piperita forma rubescens)?
Voisi olla.
Nobile
Kyllä se on piparminttu.
Minulla kasvaa pihallani entisen asukkaan istuttama kasvi, olisiko jokin minttu? En oikein saanut tuoksustakaan selvää. Tunnistaisiko joku kasvini?
Voisikohan olla sitruunamelissa?
Sitruunamelissa kävi minullakin mielessä, mutta kasvini on mielestäni matalampi ja lehtien väri hieman erilainen verraten sitruunamelissaan (tai ainaskin siihen, mitä itse joskus kasvattelin).
Sitten vielä toinen kasvi, mikähän tämä olisi nimeltään? Onko edes yrtti?
Sitruunamelissa on helppo tunnistaa; hiero vähän lehtiä.Sormiin tulee sirtuunainen tuoksu.
Menenpäs uudelleen pihalle tuoksuttelemaan.
Nyt on kyllä hakusessa koko rehu. Ei ollut oikein sitruuna, eikä oikein selvästi minttukaan. Vertailun vuoksi haistoin sitruunaminttua, jossa on selkeä sitruunan tuoksu, mutta tuo toinen ei kyllä haissut sitruunalle.
anemone… voisikohan olla mirrinminttu? ainakin lehdet kovasti muistuttavat sitä…
Tai aitokissanminttu?
Tämän pelastin kukkapenkistä ja on kasvanut ruukussa. En vain muista mikä hän on. Lehdet tuoksuvat mutten silti tunnista.
Onpa huono kuva.
Oisko iisoppi...?
iisoppi olisi minunkin arvio… kuva tosin epätarkka!