Iisoppia veikkaisin minäkin. Näyttää ainakin samannäköiseltä kuin tuolla penkissäni oleva. Kaksi kesää jo pärjännyt paikallaan. Minulla on siemenpussin mukaan Mägi hiidiisop “Agastache rupestris”. (Seemnemaailman peruja, en ole löytänyt selkeää suomennosta nimestä).
Ihan selvä iisoppi. Talvehtii hyvin maassakin vielä täällä vitosella. Kuivatuista lehdistä saa loistavaa teetä hengitysteiden vaivoihin. Maukasta vieläpä.
Voi kiitos. Tuo oli ainoa yrteistä joka sinnitteli tähän asti. Istutin ruukkuun maalareita karkuun ja unohdin kalliolle. Laitan sitten vaan maahan ja toivotaan että talvehtii.
Tämän kasvin sain vuosi sitten ja antaja sanoi sen olevan anis, onko? Maistoin pientä palaa lehdestä ja kieltämättä se mielestäni maistui anikselta. Onkohan tällä kuitenkin jokin muu nimi?
saksankirveli, maistuu myös anikselta.
Hyrinä, kiitos! Saksankirvelihän se onkin.
Mikä minttu tämä on?
Auttakaas taas vähän. Tän pitäis olla yrttinä ostettu (siemenenä), kolmatta kesää nyt kasvaa. Tänä vuonna kukkii ekaa kertaa, ihan olen itte sen kasvattanut. Ja en tietenkään löydä mistään muistiinpanoista et mikä se on.
Kokoa melkein pari metriä, ei tuoksu millekään, maistaa en oo uskaltanu (ku en tiiä mitä tuhoputkea taas kuvittelen joksikin…)
Kukinnot täysvihreitä, hyönteiset kyllä tykkäävät siitä.
väinönputki(?)
Tagetes, olisko tuo väinönputki, Angelica gigantea? muoks! archangelica… mistä minä sen gigantin siihen tempasin…
Väinönputkihan se on. Onneksi olkoon taketeesi, mahdottoman arvokas yrittikasvi (ravintomielessä).
No juu, sehän se sit varmaan on, koska kaivoin kätköjen uumenista (sivuiltaan yhteenliimautuneen, putos näet kasteluvesisaaviin joskus =)) hyötykasviyhdistyksen siemenluettelon vuodelta 2008 ja höyrytin äsken sivun siltä kohdin auki. Siellä olin merkannu ton väinönputken.
Vaan kun toi mun kasvi ei tuoksu millekään. Eikös sen pitäis? Muuten kyl kuvaus sopii just nappiin. Uskaltaako siitä ny tehdä hillokkeita yms. mitä tossa luettelossa kehutaan, ettei siirrytä koko poppoo paremmille puutarhamaille? Tosin toinen nimi näyttääkin olevan enkelten yrtti, mut ehkä toisessa mielessä kuitenkin…
Kiitos Nuu hyvästä linkistä.
Araminta, väinönputkella on kyllä omakin ketjunsa. Haulla löysin sen, on luonnonkasveissa
Siirsin muutaman viestin tuosta yltä Väinönputki-ketjuun luonnonkasveihin. Mm. Aramintan kyselemä ja Sailasin antama resepti on nyt siellä tallessa
upeaa
Tunnistaako kukaan ed. sivulla olevaa minttua?
näyttää kovin aidolta piparmintulta
Niin munkin mielestä, mut kasvu oli pysty ja pensasmainen, ei "suikerrellut" ollenkaan. Kasvoi isoksi kesän aikana. Edit: näkeeköhän tästä kuvasta vähän paremmin. Tuo kaikki siis tulee yhdestä rungosta.
eipä enää näytäkään piparmintulta
Voiskos olla joku basikasortti, tuoksustahan sen tuntisi…