Mikä yrtti

Prismassa on -50% meiramin ja Kreikan meiramin siemeniä, piti ostaa, kun halvalla sai :slight_smile:
Hienosti on molemmat itäny, taimet on pieniä kuin kirpun silmät, mut kai ne kuuluu semmoisia ollakin.
Onko kellään kokemuksia niiden talvenkestävyydestä, onko toivoa Kuopion korkeuksilla?

Santolina = hopeayrtti. Taas tuli viisastuttua :wink:

Kuuklattujen kuvien perusteela, siis santolinasta, ei oliiviyrtti ole santolina, vai onko tuo santolina vihreä?

Osaisiko joku sanoa, mikä yrtti nousee uuden kotimme pihamaalta? Varsin rotevakasvuinen kaveri, mutta tuoksusta en osaa päätellä olisko minttu vai mikä… Otin varmuuden vuoksi maasta ylös ja istutin uudelleen ruukkuun. Auttakaa, uskallanko laittaa tätä ruokaan?

Ellimo, mintulta tuo näyttää. Maista varovasti. Saattaisi olla omenaminttua, mutta mä olen tosi surkea määrittelemään kuvan perusteella, vaikka kuva olisi kuinka hyvä.

Tottahan sitä jo maistoinkin, aika vihreä oli maku. Ehkä se on sitten minttu, ainakin se on paras arvaus tähän mennessä :slight_smile:

Sitruunamelissa ei paljon poikkea tuosta…

Njaah… S.melissalla on röpelöisemmät lehdenreunat kuin kuvassa.

Ostin eilen oliiviyrtin (Santolina viridis). Oikea nimi kai viherhopeayrtti. Laitoin rapulle betoniruukkuun kasvamaan, voi ohikulkiessaan hipaista ja ihastella tuoksua. Poika sanoi, että haisee ihan Tervaleijona-pastilleilta.

Tuoksuu voimakkaasti jollekkin ja kukat lilan väriset, ei näy tuosta kun en osaa kuvata, siis mikä mahtaa olla?

Kesäkynteli näyttää tuolta lilan värisine kukkineen. Jos on yksivuotinen, niin vois olla juuri se (ihana mauste !)… Jos on monivuotinen, niin olisko sitten talvikynteli ? Sitä en ole nähnyt, mutta oletettavasti samannäköinen kuin kesä-serkkunsa :slight_smile:

Muistini mukaan ostin kyntelin edellisenä keväänä torilta ja olen autuaasti unohtanut koko yrtin. Löytyi uusiakin taimia, joten siementää itsekseen. Kumma että säilyi talven yli, kun niin moni muu yrtti meni menojaan?

Tein eilen kierroksen Lohjan museon puutarhassa ja siellä yrttipenkissä kukki tällainen ihanuus. Osalla kasveista oli nimilappu, mutta ei tietenkään tällä. Mikähän tämä on ? Tahtoo sitä omaan yrttipenkkiin...

kuva

Nätti on , tahtoo kans :slight_smile:

Voisko olla jokin naamiokukka? En ole koskaan luonnossa nähnyt mutta jossain siemenpussinkyljessä olen kuvan nähnyt.

Vois tosiaan olla sulonaamiokukka. Yritin kerran kasvattaa, mutta siemenet hyttysen kakan kokosia, aikainen esikasvatus, niin eipä siitä mitään tullu.

Piti ihan googlettaa sulonaamiokukka ja kyllä se sellainen taitaa olla. Kesäkukka, eikä mikään yrtti. Ensi kesänä yritän sitä kasvattaa…

Sain lahjaksi nimettömiä yrttejä. Ovat varmasti ihan tavallisia, mutta olisi kiva tietää, mitä olen kesällä ruokiini työntänyt :slight_smile: onko tämä timjami?

Onko tämä venäläinen rakuuna?

Ja mikhän tämä on? Olen laittanut tätä joka ruokaan :slight_smile: