Mikähän mansikka on kyseessä

Minulla kasvaa mökillä mansikka joka on suurempi kuin ahomansikka, mutta pienempi kuin puutarhamansikat. Maku on niitten väliltä, siis vähän molempia. Väri vaaleanpunainen, pinnaltaan mansikka on "epätasainen". Olisikohan joku villiintynyt puutarhamansikka, vai ?

Ukkomansikka, arvaan ma.

Villi puutarhamuoto tai kuukausimansikka.

Tekeekö ukkomansikka marjoja? Ei se ole kuitenkaan sitä.

Ukkomansikka tekee tosi hyviä marjoja :slight_smile: Metsämansikkaa isompia, mutta samanmallisia ja -makuisia (lähes).

eihän täällä ole kellään Ukkomansikasta sekä uros, että naaras taimia??? tahtoisi niin mieluusti saada ko. mansikan (fragaria moschata)… :O))

On niitä varmasti vaikka huru mykke (anteeksi karkea ruotsinnos :wink: ), mutta vasta keväällä menään mökile seuraavan kerran. Jos vaikkapa huhtikuulla muistuttelet, niin kaivan muutaman ukon (ja/tai akan) sinulle.

Olen reunustanut yhden pitkän kukkapenkin pienillä villeillä mansikoilla ja toisen kohdan itse kasvattamilla Rügeneillä. Nyt ne onkin yht’'äkkiä ihan villina sekasotkuna ja kukkia on ainakin kahdenlaisilla terälehdillä, mutta sitten toista kukkamallia on sekä pikkukukilla ja pikkulehdillä että isoilla, sama lannoitus, sama kastelu. Nypin rönsyvarrett pois aina sitä mukaa kun niitä näen ja mansikoista tulee makeita ja peukalopään kokoisia. Mutta mitä nämä ovat ja miten ne on voineet mennä ihan sekaisin, sekoaako ne keskenäänkin?

Myydäänkö Suomessa missään kirjavalehtistä variegata mansikkaa? Kenties mahtavin keksintä ikinä

http://tinyurl.com/6aweh69