Mikähän putki?

Onkohan tämä myrkyllinen jättiputki vai vain joku kiltti kasvi? n. 1,5 metriä korkea

Kiltimmältä näyttää, jokin muu putki se on.

Minä sanon tuommoisia ukonputkiksi, vaikka tuo on hieman epätyypillisen näköinen. Yleensä ukonputket eivät ole noin rotevia, vaan kasvavat hennompina pusikoissa.

Ukonputken valkokukkainen pääalalaji ssp. shondylium. Keltakukkainen ssp. sibiricum on se yleisempi.

Ilmeiseti tämännäköinen on vuohenputki? Olen repinyt kukkamaasta juuristoa (mukana mennyt varmaan muutakin...). Mullan kokonaan vaihtaminen taitaa olla ainut vaihtoehto eroon pääsemiseksi? Sitä on myös osassa puutarhavadelma-aitaa :-(

Tuota minä ainakin kutsun vuohenputkeksi … tänään on taas pieniä alkuja kitketty pois oikein urakalla. Viattoman pienen alun alta mullan sisältä löytyy oikein komeat ja pitkät juuristot. Enkä varmaan koskaan pääse siitä kokonaan eroon vaikka käynkin sen kanssa väsytystaistelua pihamaani joka nurkassa.

Vuohenputkipa hyvinkin,pirunmoinen hävitettävä.

Tuo ylimmäinen taitaa olla lehto-tai rohtovirmajuuri,ei ukonputki.

No niin, hyvä tietää että väsytys on ainoa keino. Ei muuta kuin taistoon pirulaista vastaan.

Huomasin saman kuin römppäinen; pieni hento alku mullan päällä ja mahtavat juuret alla. Tulee juhlava olo kun saa revittyä pitkän pätkän juurta naurua

Vuohenputki onneksi väsyy aika helpolla esim. siankärsämöön verrattuna. Kolme vuotta sitten kukkapenkki, n.15 neliötä, oli vuohenputken vallassa. Aina nyppäsen ohimennessä näkyviin nousseita lehtiä. Tänä keväänä ei enää monikaan ole uskaltautunut pintaan asti! Siankärsämö sensijaan voi mainiosti.

Hei Satues, ei ole virmajuurta tuo ylempi. Kyllä se putkikasveja on.

Vuohenputkien kanssa taistelijat, kertokaa parhaat konstinne. Itse olen peittänyt yhden perennapenkin kokonaan sanomalehdillä (pelastin ja putsasin muutamia taimia siirreistutukseen odottamaan) yhdeksi kasvukaudeksi, saapa nähdä miten kävi. Uskallanko jo tänä keväänä istuttaa uusia taimia?

Sumpelin putki on ukonputki (Heracleum spondylium) . On myrkyllinen, mutta ei ollenkaan niin vaarallinen kuin jättiukonputki (Heracleum mantegazzianum).

Ok, arvelin vaan, ettei ainakaan ole jättiukonputki, sitä on pihassa, tuollaisesta Heracleum spondyliumista en ole kuullutkaan.

Vuoheputki on kuulemma ruokapöytään kuuluva kasvi?

Kasvaisiko toi jättiukonputki ruukussa jos sen sinne laittas? :slight_smile:

Ja en, en aio alkaa kasvattamaan sitä hehe se on p*ska kasvi muutenkin, saati sit sitä alkaa kasvattamaan ruukussa :smiley:

Mikähän kasvi tämä mahtais olla? Putkikasviksi sen ensisilmäyksellä laittaisin. Kasvaa ihan nurmikon ja metsän rajalla. Onko tullut multakuorman mukana ikuinen riesa, vai annanko kasvaa kaunistuksena?

Tällä hetkellä se on noin 2,5m korkea, varsi on peukalon paksuinen. Ei ole jättiputki onneks. Mutta mikä kumma? Karhunputkikaan ei taida olla? Onko se putki ollenkaan, pitääkö mennä kaatamaan? puu

Ei ole putki hän, saattaisi olla vaikka terttuselja. Hiero vähän lehteä kädessäsi, terttuseljan lehti tuoksuu jotensakin tympeälle… Jos se on sitä, se on toisen riesa, toisen lysti - minä olen istuttanut sitä ihan tarkoituksella:)

Lipstikasta oli syntynyt sivutolkulla juttua tänne, joten siirsin ne sitä koskevat viestit lipstikan omaan ketjuun (Mausteet ja yrtit - Asiaa lajeittain - lajeittain L - O - Lipstikka (liperi), Levisticum officinale)  jossa pysyvät tallessa ja ovat löydettävissä :slight_smile:

varmaa vuohenputki

Mikähän putki tää on, vai onko putki ollenkaan. Rannalla kasvoi, muttei ihan vedessä kuitenkaan. Lehtomaista tai lehtoa kasvupaikan ravinteisuus.

joku putkikasvi se on, vaikea lehden perusteella määritellä

Pitääkin käydä myöhemmin kesällä katsomassa, jos vaikka kukkimaan kävisi.