Sain joulu asetelmassa kolme sipulikasvia ja nyt olisin kaivannut tunnistus apua. Kasvit kasvaa heinämäisiä lehtiä sipulin keskeltä kukkia ei ole näkynyt. Lehdet on noin 30 senttiä pitkiä ja puolisenttiä leveitä kärkeen kapenevia. Olisiko jollkin tietoa tästä näillä eväillä?
virpale… noilla “eväillä” kasvavia sipulikasveja on pilvin pimein ja vielä pari lisää…:))
Anteeksi tyhmyyteni yritän olla kyselemättä enää mitään.
virpale, eihän minun vastaukseni sitä tarkoittanut, ettet voisi ja saisi kysyä. Vaan sitä, että todellakin menee puhtaaksi arvaukseksi sanoa kukkiesi nimiä noilla tiedoilla.
Virpale laitapa kuva jos voit, niin joku voi tietää! Ja tyhmiä kysymyksiä ei täällä olekaan;-)
Ja tervetuloa keskustelemaan!!
Tässäpä jonkinlainen kuva.
Miltähän se sipuli näyttää? Ovatko lehdet kovat vai pehmeät?
Minulle tuli mieleeni ensimmäisenä rönsylilja, mutta voi mennä kyllä pahasti metsään. Saatko noista lehdistä lähikuvaa?
Ja mulle tulee mieleen vaan heinälilja, Anthericum jotakin. Niin tutulta näyttää tyvi kun lehdet tulee litteästi esiin…
Jouluistutuksiinhan nykyään laitetaan lähes mitä vaan. Mulle tuli mieleen ekaksi syvään istutettu pullojukka, Nolina recurvata. Niitähän näkyy olevan myynnissä kolmenkin pikku kasvin ryhmissä ja miksikäs ei sellaisen voisi laittaa jouluiseen istutukseenkin. Siksi kyselin tuon ‘sipulin’ perään, sen kun näkisi, voisi ehkä arvoitus ratketa…
Pikkuiselta pullojukalta tuo näyttää.
Heinälilja mieluummin kuin rönsylilja. Enpä ole tuollaista rönsyä nähnyt…:))
En tiedä onko tästä apua, mutta sipulit näyttää tällaisilta.
Sanoisin edelleen vahvasti, että pullojukkia ovat
Ovatko lehdet kovahkot?
virpale! Oletkos kokeillut googlettaa heinäliljoja - Anthericum?? Tosin Googlen “huonona puolena” pelkkiä lehtiä ja sipulia etsiessä on se, että siellä on etupäässä yleensä kukkakuvia…
Onko jukka sipulikasvi??? Minä olen aina luullut sitä mukula-sellaiseksi… jos on, niin tulipahan opittua jotakin uutta tänäänkin…:))
Lehdet on kovat ja miten sen nyt sanoisi ikäänkuin veneenmalliset
Jokin pullojukka-sukuun kuuluva laji Tarkempaa tietoa en osaa antaa.
Kiitos tiedoista. Katselin pullojukkien kuvia ja luultavasti on sellainen.