Minun mielestä surfinia ja riippupetunia ovat kaksi eri asiaa tai kukkaa. Surfinioita olen ostanut ja myös kasvattanut siemenistä, enkä ole nähnyt muuta kuin tummaa ja vaaleaa punaista, mutta riippupetunioita on useampia värejä. Voin olla väärässäkin siis korjatkoon kentietää paremmin. Miljoonakello ja japaninkello ovat pienempi kukkaisia. Onkos asia näin?
tässä parin viikon sisällä tarkistan tilanteen kun pistokkaat tulevat kaverin puutarhalle!tämähän on mielenkiintoista.noin 15 vuotta olen niitä myynyt ja nyt asia ei olekkaan niin itsestään selvä.ihan hyvä kun asioita kyseenalaistetaan,tulee tarkistettua!!
Surfinioissa ainakin on erikokoisia kukkia, puoliriippuvia ja riippuvia lajeja. Ei tosin taida ihan niitä pienempi kukkaisia olla. Ei noista kyllä erkkikään ota selvää:)
googletin japaninkelloja ja miljoonakelloja.tulin siihen tulokseen etta japaninkello on päälalike ja miljoonakello on alalajike.sitten petunioissa on niin monta tietoa,on cascade ja on petituniaa ja on surfiiniaa .siis en saanut sen selvempää.jokaisella tuottajalla on erilaiset tiedot.siis tieto lisää tuskaa!!!pirilänkukkatalon sivuilla on selostus,muta siitäkin putosin kyydistä.
Kyllä petuniat yleensä kasvavat kookkaiksi. Minulla on niitä aina kesäisin maalla mökin ikkunalaatikoissa… ja sellainen 4 - 5 tainta/laatikko riittää täyttämään laatikon kesän mittaan todella täyteen.
Ja kun latvot, kannattaa pistokkaista juurruttaa uusia taimia.
Miljoonakellokin muuten on kai mahdollista talvettaa.
Kyllä surfinioista ja petunioista kasvaa suuria. Tässä surfinia.
Tässä miljoonakello.
Kun mie kasvatin vielä myyntiin laitoin kolme tainta /25cm amppeli. Kauneimpia tuli mielestäni kun teki seka-amppeleita 2-3 eri kasvista. Esim kirjavalehtinen maahumala on kaunis täytekasviksi samoin lumihiutale korostaa hyvin raskaampia petunioita, myös keijunmekko on kiva kun se kasvaa ylös ja alaspäin.
Käy katsomassa latvomisohjeita jossa näkyy kolmesti latvotut petuniat.
Kurpitsa, etkös enää kasvata? Mitään vaiko vain miljoonakelloa?
Kyllä on vain yksi taimi ja kuvan oton jälkeen on ollut kasvuaikaa vielä paljon. Meidän avokuistilla surfiniat kasvaa yli metrin mittaisiksi yltäen kukkalaudoilta lattiaan saakka. Surfiniat on siinä altakasteluparvekeruukuissa. Ruukut on 80 cm pitkiä ja kussakin ruukussa neljä tainta. Syyskesällä on todella täyteläistä.
Sailasi, kesäkukkia vaan omiksi tarpeiksi. Perennoja muillekkin.
Mitenkä kun ostin kukkakaupasta miljoonakellon pieniä alkuja.Eli yksi pieni oksa on vain.Pitääkä näitä latvoa tai muuta että ne haarautuu vai haarautuuko itsestään. entä voiko latvaa juurruttaa uuteen alkuun
kannattaa latvoa useampaan kertaan ja kyllä latvan voi laittaa juurtumaan.
Miulla olis lähipäivinä edessä petunian taimien koulinta:)Voi mitä ihania vauvoja ne ovatkaan!
Mie kylvin pilleröityjä siemeniä. Yhden jokaiseen ruukkuun. Lähtivät kasvamaan oikein hyvin. Nyt vain pähkäilen pitäisiköhän noita latvoa? Siis pelargonioita
Nyt meni viesti ihan väärään lokeroon. Tässä töitten lomassa kun tänne penttiin kurkistelin.
Nyt on jo koulittuna 18 petunian tainta, “Touha” luki pussissa ja pussi tuli virosta.Sitten olis ihan oikeesti miljoona pientä tainta vuorossa - ne siemenet sain ystävältäni, joka kasvatteli ostopetuniaa viime kesänä parveekkeellaan ja huomasin niiden värin, ihastuin ja syksyllä sain pussillisen siemeniä häneltä:)Nyt kesällä jännittää, minkävärisiä ne on, jos saan ne kukkimaan.Petunian siemenistä kun ei vissiin aina tiedä???Joskus keräsin ja seuraavan vuoden kukat eivät olleet ihan samanvärisiä:D
Minulla on lumihiutaleen pieniä taimia.Voiko niitä katkoa ja laittaa juurtumaan?Veteen vai suoraan multaan?
Voit laittaa lumihiutaleen alkuja juurtumaan.Katkot vaan latvasta palasen ja laita kosteaan multaan/muuhun vastaavaan seokseen juurtumaan.Pidä huolta tasaisesta kosteudesta.Muovihuppu tai vastaava päälle edesauttaa kosteuden pysymistä.Välillä pieni tuuletus voi olla paikallaan.Itse latvon ja lisään näin aina joka vuosi esim.miljoonakelloa,verenpisaraa,lumihiutaletta......