Sain eräältä penttiläiseltä miljoonakellon siemeniä, ne itivätkin, koulin, mutta en muistanut laittaa nimiä purkkeihin. Ne on jossain taimien joukossa, minkänäköisiä ne taimet ovat? Olisko jollain, luultavasti omani ovat aika pieniä vielä?
No, ei oikeastaan, otahan uusi kuva huomenna valoisaan aikaan.
juu. jos ei kukaan laita aiemmin kuvaa.
Löysin torilta samanvärisen
oranssinpunaisen miljoonakellon jollaisia minulla oli viime kesänäkin.
Se on runsaasti haaronut ja runsaskukkainen. Kauppias sanoi että sen
voi vieläkin latvoa. Mitenkä se ainakin 20-haaraisen kukkijan latvoo?
Pitääkö kukat nyppiä pois? Laitetanko ne päät vesilasiin juurtumaan ja
minkämittaisia katkon?
</p>
tässä nyt selvemmät kuvat
minä en tuota ihmeemmin enää latvo kun se haarautuu nyt ihan itsestäänkin sen verran kuin tarvitsee. eipähän tule liian tuuhea! pistokkaat juurtuu kasvihuoneessa ihan vaan multaan tökättynä. Jos latvon, teen sen melko juuresta ja poistan nuput pistokkaasta.
Vielä on selvittämättä miljoonakellon kohtalo, kuva on nyt tosi hyvä. Mutta minä en itse tiedä, mikähän vois olla, kun on muitakin kukkia joilla on samantapaisia lehtiä. No, jää sitten arvoitukseksi vähäksi aikaa, ennenkuin lehdet kasvavat suuremmiksi.
Miljoonakello h-u-u-s-i päästä mukaani puutarhamyymälässä. En sitten hennonnut heittää tätä sinne....
Miljoonakellon kaksi taimea on löytynyt. Ei muuta kuin odottamaan kasvua, ovat vielä kasvihuoneessa lämpimässä, saavat olla siellä jonkin aikaa ennenkuin otan ne pois sieltä.
Näkyy se miljoonakellonkin siemen säilyvän maassa talven yli. Löysin eilen hiekasta kukkimaan alkavan pienen taimen. Sen pakko olla viime vuotinen siementaimi, koska muuta sen väristä miljoonakelloa ei tänä vuonna ole kukkinut.
Minäkin löysin sepelin seasta milliksen pikkutaimia seinustalta jossa viimekesänä oli itserakkaudella kasvatettu emokello. Eivät kyllä kerkeä kukkimaan, olen miettinyt millä saisin vanutettua ne talven yli, olisi omia taimia jo toisessa polvessa...
Samaten lobelia on siemennellyt soralle ja ne kukkivat parhaillaan.
Voin suositella, tosi helppo kasvi, kunhan muistaa kastella ja saa aurinkoa! :)
Heippa kaikille!
Osaako kukaan kertoa mistä löytäisin miljoonakellon siemeniä? Tukka putkella olen juoksennellut eri kaupoissa, mutta miljoonakellon siemeniä en ole löytänyt mistään. Vai eikö niitä vielä tähän aikaan vuodesta ole....
miljoonakello,japaninkello ja vielä kolmaskin nimi niillä on.joku niistä on päälaji ja joku alalaji,nyt en muista mitenpäin.erinimillä kannattaa hakea siemeniä.
ns kauppanimiä keväisin myytäville taimille taitavat nuo olla. riippapetua, amppelipetunia voisi lukea siemenpussin kyljessä. - katsoisitko janttu, näyttävätkö esim puutarha.netin kaupan riippapetuniat semmoisilta kuin etsit.
Lord Nelsonin valikoimiin näyttää kuuluvan, kts. luettelo sivu 51.
Lord Nelsonia tais löytyä ainakin B..hausista.
Latinankielinen nimi, jolla saattaa löytyä vois olla Petunia x hybrida...
eikös tätä joskus surfiniaksikin sanota?
Minäkin etsiskelin miljoonakellon (million bells) siemeniä mutten ole löytänyt kasvia kuin pistokkaina. Japaninkello ( calibrachoa) on pikkupetunia mutta surfinia taitaa olla aika lähellä miljoonakelloa, riippuva lajike kun on.
Selailin Lord Nelsonin luetteloa (kiitos Liisukka) ja sieltähän niitä löytyi.... siellä näkyy ne hintaryhmät, mutta en löytänyt itse hintoja ? Tietääkö kukaan mistä ne löytyy ja voiko siitä luettelosta tilata suoraan kotiin siemeniä..... Siellä oli paljon muutakin kivaa
minun mielestä surffiiniaksi kutsutaan isokukkaista riippupetuniaa.kysyin erään suuren kukkafirman edustajalta mikä on miljoonakello ja mikä on japaninkello.toinen niistä on päälajuke ja toinen on allajike.mutta kun tuo pää on niin harva en muista kumminpäin se oli.
Nyt pistit pahan iesteri!