"Kasvuaika:
Toukokuu-Kesäkuu
Yleistä:
Rosa-hybridi
Miniruusu on risteytyksen tulos ja sen suosio kasvaa vuosi vuodelta.
Ruusu sijoitetaan valoisaan, aurinkoiseen paikkaan.
Sisällä kasvavaa kukkaa ei saisi sijoittaa lämpöpatterin tai uunin lähelle.
Kun säät ovat lämmenneet, istuta ruusu ulos kukkamaahan tai laita parvekkeelle.
Hoito-ohjeet:
Ruusu ei siedä kuivumista kukinnan aikana. Mutta kukinnan tauottua kastelussa on noudatettava kohtuullisuutta.
Ruusua lannoitetaan säännöllisesti. Ruusua saa leikata kukinnan loputtua, tämä edistää uusien nuppujen muodostumista.
Ruusu voi säilyä hyvissä olosuhteissa ja suojattuna yli talven."
Lähde:
Heikkilän kauppapuutarha
Itse olen istutellut äitienpäivä ruusut perennapenkin kaunistukseksi. Osa on pysynyt pieninä ja ovat varmaankin miniruusuja osa on kasvanut korkeammaksi ja ovat lisättyjä latvoja joistain ruusuista. Ihmettelin ensimmäisenä vuonna että eivät paleltuneet ilman talvisuojausta. Lumipeite hoiti tehtävän:)
Olin aivan unohtanut tämän itse ottamani kuvan, kuinka miniruusutkin voivat olla kauniita tai ainakin kun katsoo läheltä.
Nyt kannattaa mennä ostamaan äitienpäiväruusuja alennuksesta. Tämän olen ostanut pari vuotta sitten, se talvehtii talvetushuoneessa, keväät viettää kasvihuoneessa ja kesät rustiikissa korissa. Nyt siinä on nuppu:
Minulla on toinenkin, oikein tumman samettisen punainen. Mellun tuoma. Siinäkin on nuppuja muttei vielä auki.
(Mitähän Mellulle kuuluu???)
Ai miten ihanan otsikon puitteissa, tanu, kaipailet Mellua ! Näkisipä Mellu itse, että häntä Ruusu-otsakkeessa kaipaillaan, ruusu kuin ruusu (ps. no, luulenpa, että ruusujen kasvatusasioissa Mellu mielessäsi)
Tanu kaipaa, niinkuin minäkin, Mellua varmaan siksi kun kerroin ruususta jonka Mellu minulle toi
Mellunruusu aloittelee kukintaansa:
Ompa kaunis punainen ruusu Temskukalla. Onko ihan luonossakin noin täyteläisen punainen?
Se on todellakin hyvin täyteläinen punainen, aivan kuin samettia. Kukkakauppojen ruusut ovat kiitollisia kasvatettavia kunhan vain vahtii ettei kirvat pääse vallalle. Näyttävät kivoilta vanhoissa koriruukuissa. Tämän vuotinenkin äitienpäiväruusu pääsee samaan hoitoon, se vaan on vaaleanpunainen. Hyvä juttu kun minulla on jo valkoinen, tuo tumma ja nyt sitten se.
Talvehtivat samassa paikassa kuin gladiolukset, kannat sun muut herkät.
Minkähän kanssa miniruusuja kannattaa yhdistää kesäkukkaistutuksiin? Punaisia ruusuja toi anoppi ja minulla ei noista ole kokemusta. Tarjolla olisi sinisävyistä lobeliaa tai nukenkaulusta ja vaaleanpunaista petuniaa. Samettiruusut eivät taida väreiltään sopia.
Mun äitienpäivä ruusu alko ihan mahottomaks:)
Tälleen kukki:
Ja nyt näin:
Saatuja ruusuja. Tässä ekassa aika voimakkaasti tuoksuva kukka.
Tosi nätti, tykkään just noist oransseist eniten.
Tätä pitää käydä ihailemassa tuon tuostakin. On siis samainen kuin kuvatekstin "dyykkausruusu" alla. Hyvä vaan, et ihmiset heittelee surutta näitä roskiin. Tässä ruusussa on ihana tuoksukin. Tykkään tosi paljon.
Dyykattu ruusu tämäkin. Kauniin muotoiset terälehdet tässä.