Minttu, Mentha

Tänään ostin fruit minttun ja lakritsi mintun saapi uusia makuja teehen

Mintut olisivat nyt aika kookkaita (ja koristeellisia). Jos nyt niitän ne kuivuriin, niin kasvavattavatko vielä uuden kasvuston. Käyvätkö kaikki mintut teeksi. Mulla on inkivääri-, suklaa-, pipar- ja karjalanminttu. Inkivääriminttu on palannut kirjavalehtiseksi, kun on aurinkoisessa paikassa.

Minttuja voi hyvin leikata, kasvattavat uusia.

Et Tuomipihlaja tiedä tuosta inkiväärimintusta ja suklaamintusta, voiko käyttää teenä. Koska kuivaan niitä joululahjaksi asiakkailleni, niin olisi kiva olla varma käytöstä. (onkohan kukaan muu jussina ajattelemassa tulevaa joulua;-))

Mulla ei ole noita nimeltään ihanankuuloisia minttuja. Mutta käsittääkseni ne on kuitenkin nautittavaksi jalostettu. Että en ymmärrä, miksi eivät kävisi teeksi. Maista! Eiks kaikki myrkytön ja hyvältä maistuva käy teeksi?

Mulla on piparminttua, viherminttua, karjalanminttua ja omenaminttua. Ne on mielestäni kaikki tosi hyviä teehen. Piparmintusta tykkään ehkä kaikkein eniten, omenaminttu tulee hyvänä kakkosena. Karjalanminttu ei ole mulle vielä niin tuttu, mutta kun sitä tossa vähän aikaa sitten maistelin niin maistui musta hyvin lähelle samaa kuin omenaminttu.

Trekooli, tulevaa joulua ajatellen olen minäkin jo kuivannut sitruunamelissaa :slight_smile: Suklaaminttu käy teehen, inkivääriminttua en ole koskaan maistanut, mutta uskon myös sopivan. Joka tapauksessa ne kannattaa nyt kuivata, saat kerätä niistä vielä useamman sadon. Ja jos et ole varma mausta, kokeile vaikka itse.

Mulla hautuu just inkivääriminttua ja sitruunamelissaa kattilassa. Maistelen ensin ja jos on hyvää, niin sitten kuivaan. Muutenkin ajattelin, että laitan noita eri minttuja yhteen ja teen sekoituksia. Sitruunamelissaa lisään myös.

Melissasta pitäisikin nyt kerätä vsillä ersot, niin haaroisi. Käväisin äsken katsomassa, onko yks kauppa auki, olisin kaivannut lisää sitruunamelissaa, vaan ei ollut. Mulla on vain yksi pehko.

Raparperihaude on kiehumassa. Ajattelin vaan , että onko niin happoita, että polttaa viinimarjan lehdet.

Sitruunamelissa sopii tosi hyvin minttujen kanssa. Minä olen tehnyt teetä niin, että lisään sitruunamelissaa ja jotain minttua Earl grey -teehen tai vihreään teehen, niin käy myös sellaisille, joille pelkkä minttutee on liian “minttuista”.

Ei ollut inkivääriminttu+sitruunamelissa hääviä. Kaadoin viemäriin. Pitää varmaan nää maistajaiset tehdä puhtaasti ko.mintusta ensin. Seuraavalsi kokelien suklaamintusta pelkästään ja huomenna uusin inkiväärimintun kokeilun. Hyvää aikaa, kun kuivuriin ei mahdu kuin plaatua kerrallaan.

Tuo olikin hyvä vinkki, että lisää kaupan teen joukkoon noita yrttejä. Nythän oli pitkään ainakin täällä, että vihreää minttuteetä ei saanut minkään merkkisenä. Se on mun jälkkäriteetä, jotenkin ruuansulatus petraa mintusta ja rauhoittaa, jos on syönyt ruokia, joista aina tuppaa perästä kuuluumaan…:wink:

Mie käytän kaikkia minttuja teeksi. Sitruunaminttu oli pettymys, se ei maistu oikeestaan miltään, mutta menee muiden minttujen mekana oikein hyvin.

Trekooli, mahdoitko odottaa riittävän kauan? Yrttitee on aika erimakuista just keitettynä, parin tunnin päästä ja seuraavana päivänä varsinkin kun käyttää tuoreita yrttejä, mutta myös kuivattuihin pätee. Jotkut maistuu tosi hyvälle just keitettynä, ei kaikki. Aivan uudenlaisia aromeja irtoaa aina pidemmän ajan päästä. Ja sit myös se annostus vaikuttaa. Olikohan yrttejä liikaa / liian vähän?

N. 10 min haudutin ja sitten kaadoin mukiin. Vartin verran annoin jäähtyä. Maku oli aika voimakas, mielestäni versoja ei ollut liikaa. Samalla tavalla olen tehnyt piparmintusta ja hyvää on ollut.

Käyn nyt hakemassa suklaamintusta kimpun ja punnitsen määrän, vettä laitan puoli litraa.

Kattilassa oli vielä pieni liru eikä maku ole parissa tunnissa kyllä tullut yhtään paremmaksi. Tosin siellä ei niitä mintunoksiakaan ei enää ollut.

Vihdoin sain marokonmintulleni  (kiitos RitvaL ihanasta mintusta) kasvatuslaatikon. Olen alkukesästä lähtien pitänyt sitä ruukussa ja miettinyt pääni puhki mihin sen istuttaisin. Luin nimittäin jostain että eri minttuja ei saa istuttaa lähekkäin koska ne sekoittuvat keskenään ja se pilaa niiden ominaisuudet. 

Nyt marokonminttu on ihan omassa paikassaan ja saa levitä laatikossaan - toivottavasti leviääkin !

Mulla on potagerin “rehuympyrässä” minttua ja se on vallannut tilan melkein kaikelta. Seassa näkyy enää pieni tupsu salviaa, ruohosipuli ja persilja. Ainakin mulla on sit minttua.

onko tämä jokin minttulaji?, kasvaa pihallamme, on kasvanut jo ainakin 20 vuotta

http://puutarha.net/keskustelukanava/img/20129/224202.jpg

Minulle ei kyllä näy kuvaa?!?

Inki, maalaa linkki ja "siirry osoitteeseen".
Voisko olla rantaminttu?

juu se kai on, miltä sellaisen mintun pitäisi maistua? kitkerältä?

en ole tuota minttua ennen maistanut mitään minttua, niin en tiedä.

Minun mielestä se haisee ihan kondomille, joten en kyllä enää sitä ottaisi.

Hmm, no enpä ihan ekana kyllä tuohon vertais mintun hajua.