Kenellä on kokemusta eri minttulajikkeista? Ostin viime kesänä piparmintuntaimen ja nyt kun kävin talvituhoja tarkistamassa, havaitsin että minttu on tehnyt rönsyjä jo tänä keväänä niin että se valtaa koko penkin! (Olisi pitänyt uskoa viisaampiaan ja laittaa minttu yksin..) Uskaltaako rönsyt vain kiskoa irti? Onko mikään minttulajike sellainen mikä kestäisi paremmin hallinnassa tai onko kellään mitään jippoa tähän? Voisikohan mintun istuttaa jonkinlaisen ison putken sisään?
Siniharju, istuta piparminttu esimerkiksi jonkin kehikkoreunuksen sisään tai isoon ruukkuun, jonka upotat maahan. Näin siis, jos et halua istuttaa sitä kokonaan omaksi kasvustokseen.
Ne rönsyt juurtuvat hyvin helposti, jos haluat siirtää niitä toisaalle ja piparminttu on minun mielestäni hyvin kaunis kasvi myös kukkiessaan. Sitä voi kasvattaa myös suurehkossa ruukussa jossain kuistilla tai rapun pielessä kesän ajan ja upottaa sen ruukun sisällön talveksi maahan turvaan.
Kiva, että otit piparmintun puheeksi, sillä itselläni sen kanssa on käynyt köpelösti, koska sitä oli vähän aikaa sitten vielä monessa väärässä paikassa ja revin sitä pois jo liikaa.
Minä ostin toissavuonna piparmintun kuvitellen sitä yksivuotiseksi. Ilo olikin suunnaton, kun se seuraavana keväänä nosti päätään ja vielä levittyneenä. (me tytyön kanssa tykätään hullun lailla piparminttuteestä, tuoreita lehtiä teen joukkoon, nam) Viime vuonna siirsin osan siitä toiseen paikkaan ja se voi hyvin, levittäytyi vähän, mutta ei ihan hirveesti. Nyt siirsin sen taas kokonaan parempaan paikkaan ja mietin, millä sen rajaisin. Se ei tee kovin pitkiä juuria, ongelmana tuntuu olevan juuri nämä maan pintaa pitkin menevät rönsyt, eli ruukun pitäisi olla tosi iso (leveä). No, siellä se nyt jo olla köllöttää yrttimaassa ja ajattelin, että vielähän tässä ehtii miettiä. Ei se nyt hetkessä humahda. Ja kaikista kauhutarinoista viisastumattomana ostin jopa lisää erilaisia mintun siemeniä. On kähärää, viherminttua ja vielä jotain kolmatta...
Minäkin ostin viime vuonna piparmintun ja siellä se penkissä rönsyilee, ei kyllä vielä liiaksi asti. Tuo idea ruukusta voisikin olla ihana, koska mielestäni kasvissa on parasta sen tuoksu, joten sitä olisi mukava tuoksutella oleskeluterassilla. Jo muutama viikko sitten, vaikka kasvi oli ihan kuivettunut ja ruskea niin kun sitä vähäsen liikutteli, niin ympäristöön levisi upea mintun tuoksu.
Leviääköhän värimintut yhtä paljon kuin tavan mintut? Tarkoitus on kasvattaa
sitruunaväriminttua teeyrtiksi. Vihermintun istutan suosiolla pohjattomaan sankkoon!
Joku minttu leviää myös juurien välityksellä. Tai noin ainakin viime vuonna aiheesta luin. Siinä jutussa kehotettiin istuttamaan minttu kuoppaan missä on juurimatto pohjalla tai johonkin laatikkoon.
Tälle vuodelle meinaan laittaa väriminttua, sitruunateeminttua, piparminttua ja kähäräminttua altaisiin. Pohjallisiin sellaisiin...
Aiotteko kasvattaa ne minttunne siemenistä vai ostatteko valmiit taimet? Milloin aiotte kylvää siemenet? Minulla ne jo polttaa pussin pohjalla ja suurinpiirtein hyppää itsekseen maahan, ellen pian niitä auta. Kaikissahan niissä on eri ohjeet. Kähärämintussa lukee: kylvö avomaalle toukokuussa. Nyt on toukokuu. Koreanmintussa lukee: esikasvatus huhti-toukokuussa tai kylvö avomaalle maan lämmettyä?Jokohan se on lämmin vai pitääkö odottaa kesäkuuhun? Vihermintun kanssa odotan varmaankin suosiolla kesäkuuhun, koska pussissa lukee niin (uskokoon ken tahtoo).
Värimintun, sitruunateemintun ja piparmintun esikasvatan siemenistä, kähärämintun siemenet heittelen ulkopurkkiin ensi viikonloppuna (syteen tai saveen). Sille mikä-lie-mintulle, joka takapihalla viime vuonna kasvoi tarvinnee etsiä uusi paikka sillekin.
Luulisi sen maan Vantaalla jo melko lämmintä olevan.
Voikohan sen maan lämmön mitata ihan tuommoisella tavallisella (ulko-/sisä)lämpömittarilla, siten, että tuikkaa sen "anturin" tai elohopeapään maahan?
aitoa piparminttua lisätään vain kasvullisesti,ei siemenistä...
Piparminttujani etsin tänään tuokion, kunnes hoksasin ne puuhamaasta harkkopinon viereltä. Olen ne sinne vienyt
Pepparmynta lukee siemenpussissa. Suomeksi siinä lukee vain minttu. Siispä peruskouluruotsilla käänsin pepparmyntan piparmintuksi, jotta edes itse tiedän, etten niitä samaan purkkiin tunge muiden minttujen kanssa. Pyydän anteeksi, jos olen jotakuta tahattomasti harhaan johtanut.
älä suotta pyytele anteeksi,niinhän siinä pussissa lukee,
noista linkeistä lisätietoa, myös toisesta "virheestä" :)
http://www.yrttitarha.com/kanta/piparminttu/
http://www.yrttitarha.com/kanta/rakuuna/viljelytekniikka.htmlKibulta saadut mintut hengissä! Pientä vihreää pukkaa vaikka kuinka paljon ja tuoksu on mehevä .
Mitähän minä nyt menin ostamaan kun kaupassa lapussa luki jotta "intianminttu". Minähän sitten kuukkeloimaan ja saan tietoa että se on nätti amppelissä, versot jopa 2.5m pitkiä ja kukkii pienin valkoisin kukin, sitä käytetään mintun tapaan, se on yksivuotinen, se on monivuotinen, menestyy varjossa.
Minne minä tuon nyt lykkään? Ensimmäisenä otin pistokkaita ja laitoin vesilasiin. Sitten tulin kuukkeloimaan ja nyt olen äimänä. (minua harmittaa tuo laimea äimäkuva)
(kun minä olen äimänä olen paljon enemmän)
Miten korkeiksi mintut ylipäänsä kasvavat? Esimerkiksi viherminttu?
Ostin torilta vihermintun ja karjalanmintun. Onko jälkimmäinen yhtä hanakka leviämään kuin muutkin?
Meidän yrtimaalla on Karjalanminttu ja se on ainakin selvästi hyvä leviämään. Se on vienyt hirmuisen tilan. Aidon piparmintun haluaisin vielä mutta en tunne ketään jolla sitä olisi. Voiko sitä ostaa jostain taimimyymälästä?
Temskukka,sinullako on intianminttua kasvamassa? Minulla on intiaaniminttua, joka on kyntelilajike. Se kukkii parhaillaan mitättömin vaaleanpunaisin kukin. Onkohan kyseessä kuitenkin sama kasvi?
Ostin tämän Agrimarketista nimellä intianminttu ja nyt siinä tottatosiaan on mitättömiä valkoisia kukkia (läpimitaltaan millin). Se tuoksuu oikein reippaasti mintulta ja on tuossa kuvassa se keskellä alasvaluva.
Vaikuttaisi samalta kuin intiaaniminttuni, joka on siis Satureja douglasi Indian mint. Se on siis pohjoisamerikkalainen kyntelilajike, joka on koristekasvi ja teeyrtti(!?). Antti Riikosen ja Matti Vuoren Kesäkukat-kirjassa on kuva ja tekstiäkin. Minttuna minäkin olisin muuten omaani pitänyt.
Vai että teeyrttikin - sitähän täytyy kokeilla