Ostin peri kesää sitten "Sveitsin-mintun" Kauppatorin taimimyyjältä. Mainio aromi ja toimii hyvin sekä teessä että yleisenä ruokamausteena.
Levisi sen verran innolla että laitoimme sen peltiämäriin. Reikiä ämpärin pohjalle, taimi multineen siihen ja koko homma kaivettiin sen verran maahan että ämpärinreunoja näkyy vähn. Hauskan näköinen ja minttu pysyy aisoissa.
Minulla olisi myös kysymys mintuista. Mitä eroa on karjalanmintulla ja piparmintulla? Vai onko niillä? Itse olen ihan aloittelija näissä kasvijutuissa. Tänään olin frantsilan yrttinäyttelyssä ja karjalanmintun infolapussa olikin maininta piparmintusta. Aloin vaan miettimään kun luin jostain ettei piparminttua pitäisi käyttää jatkuvasti. Koskeeko sama karjalanminttua? Ja luin myös ettei piparminttua saa antaa alle 1-vuotiaille. Onko karjalanmintussa sama juttu?
Piparminttu maistuu piparmintulle, karjalanminttu "vihreälle Jenkille". Piparminttu on tavattoman vahva-arominen - karjanlanminttu miedompi ja lempeämpi. Aromissa on suuri ero.
Oikeastaan mitään yrttiä ei pitäisi käyttää jatkuvasti. Sama koskee karjalanminttua. Sisäiseen käyttöön en käyttäisi alle 1-vuotiaille kuin erittäin tilapäisesti yrttituotteita.
Onko tämä nyt karjalanminttu? Kuvassa ei näy miten karvainen se onkaan.
Kyllä tuo on karjalanminttu.
Kukas sen minulle keväällä lähettikään? Kiitosta jatkuvasti. Maistuu tosiaan vihreältä jenkiltä niinkuin Titamiini kuvailee...
Hei!
Olen uusi palstalla ja etsiskellyt piparminttua. Joten… onko siis niin, että sitä ei voi kasvattaa siemenestä vaan pistokkaista?
Jos näin on, mistä pistokkaita saa, saako ylipäätään tähän vuodenaikaan, onko tällä palstalla Osto/Vaihto ilmoituksia?
Sisäinen viherpeukku on herännyt ja kylvetty on basilikaa, sitruunamelissaa ja sen sorttista minikasvihuoneeseen, mutta haluaisin piparminttua koska rakastan sitä tuoksua.
Kiitos vastauksista!
Kyllä piparminttua voi kasvattaa siemenestä. Itsellänikin on tulossa. Hidasta on tosin kasvu.
Eikä voi, kun ei piparminttu tee itävää siementä.
"vesimintun ja vihermintun risteymä, joka ei tee itävää siementä" = piparminttu. nanikka aivan oikeassa. kaupoissa myydään "piparmintun" siementä, mutta niiden ohi on paras kävellä, jos ehtaa haluaa.
paras hankintapaikka hgissä on toukokuinen hakaniementori. muitten kaupunkien torit varmasti yhtä hyviä...
Voih, tulipas töykeenoloisesti tuo mun viestini. Ei ollut tarkoitus tuolleen töksäyttää, mitähän lie päässäni taas liikkunut. Ei mitään ilmeisesti. Anteeksi, Berino ja muutkin.
Mulla on itselläni jotakin mitä-lie-minttua. Leviää kuin kulovalkea, haisee reilusti. Viime kesänä tein siitä mm. "vihtoja" ja liottelin löylyveteen. Hieno tuoksu levisi saunaan.
Siemenistä koitin kasvatella muutamaa lajia, mutta vain pari onnistui (sitruunateeminttu ja joku muu, jota en enää muista).
Oolrait, kiitän vastauksista. Minkälaisia minttuja kannattaisi tuohon minikasvihuoneeseen laittaa itämään? En hae välttämättä syötäviä yrttejä, minttu on tuoksuna ihana. Kaikenlaiset ohjeet ja vinkit ovat lämpimästi tervetulleita!
Exotic Gardenista tilasin piparmintun siemeniä. Pussissa lukee Mentha x piperita, pepparmynta.
Taidanpa sitten tilata Exoticista sellaisen itämään (ainakin yrittämään) muiden seuraksi.
ja minä ilkimys otan toisenkin pätkän yrttitarha.comin sivuilta -> "Koska piparminttu ei tuota itävää siementä, piparminttuna myytävistä
siemenistä kasvaa yleensä jotain heikkolaatuista viherminttua."
toisaalta kaikki mintut tuoksuvat hyvältä ja ovat ihan käyttökelpoisia keittiössä.
Kyllä vaan, valitettavasti tuota ihan oikeaa piparminttua ei ole mahdollista lisätä kuin pistokkaista. Vaikka samapa tuo, jos ei niin tarkka siitä mintun laadusta ole. Niitähän on monenlaisia ja melkein yhtälaisia ovat käytössä käsittääkseni.
Mintun siemeniä saa paljon edullisemmin ja lähempääkin kuin EG:stä. Musta ainakin EG:n hinta on lähinnä pöyristyttävä.
Tuo saunavinkki olikin hyvä! Kukkakimppuihin kannattaa myös lisäillä vihreäksi tuoksuvaksi.
mintunlehti lompakossa houkutaa rahaa kasvien merkityksiä käsittelevässä kirjassa, luin siitä esittelyn jostakin.
Pitääpä laittaa pian minttua lompsaan, kun yleensä se raha vaan tuppaa katoamaan sieltä lompsasta taivaan tuuliin