Mirun mökkipuutarha merenrannalla

Projekti alkoi tästä alkutalvesta 2010, ostettiin sika (mökki) säkissä:

Lumien sulattua näytti kutakuinkin tältä

Kevään edetessä näytti tältä… KÄÄK!!

Noh, sitä (Ukonputkea) on nyt kitketty 3 kesää, vielä on pari sitkeää kohtaa mistä sitä puskee.

Tässä muutamia kuvia ensimmäisistä yrityksistä

Syksyn viimeiset tarjousperennat upotettu multiin

Juhannusruusut kasvoivat valmiina mökin edustalla

Näiden pienien kukkapenkkiyritelmien lisäksi tehtiin paljon raivastyötä, puunkaatoa, mökin remonttia, pienellä budjetilla ja hartiavoimin… ja ja ja tällainenkin kasvoi vielä kesän aikana

Pakko sanoa kun Puutarhafoorumilla ollaan, että tytön nimeksi tuli Lilja :slight_smile: Tämä oli myös se kesä 2010, jolloin aurinko paistoi, ja meikäläisen jalat kaipasivat kylpyä :smiley:

Noh, seuraavina kesinä 2011 ja 2012 sain myös hieman jotain aikaiseksi:

p.s. tämä on se kohta jossa kasvoi Ukonputkea…

Alkuperäinen Valamon ruusu ponnisti risukasasta

Kaivon kannella

Alkuperäinen nimetön pioni

Valkoinen varjolilja

Syksyisempää kukkaloistoa

Loppukesän kukkapenkin suurennusta

Loppukesästä kyhäilin myös kallion päälle kivikkokukkapenkkiä

Hieman havuistutuksia ja muuta pientä, vrt. kolmanteen kuvaan :slight_smile:

Näiden kesäkukkien myötä (vrt. kuva 4) sanon hyvää yötä kaikille!

Ihana paikka, ja mukavaltahan tuolla näyttää, kyllä tuolla viihtyisi.

Vallan viihtyisäksi olet mökin ympärystät muuttanut!

Nätti paikka! Kovasti olet ahertanut viihtyisäksi! Kuinka paljon tuolta tontilta on löytynyt kasveja ja kuinka paljon olet tuonut uusia lajeja?

I h a n a paikka teillä onkin ja meren äärellä, voih  

Hienoja muutoksia olette tehneet ja on kyllä hyvät puitteet vaikka mille, oman piilopirtin rakentamiselle. Alkuun se kitkeminen tuntuu vievän suuren osan ajasta mutta eiköhän vuosi vuodelta helpota. 

Tytärkin sai niin kauniin nimen. Lisää kuvia odotellen 

Iik! Uusi galleria, ihanaa! Viihtyisän näköinen paikka teillä, ja ihmeen paljon (ja vakuuttavan näköistä!) olet saanut aikaan Liljan avustuksella. Tuo kuudennessa kuvassa näkyvä "kaatunut" astia orvokkien taustana on ihan herkullinen! Lisää kuvia odotellessa!

PS. Laitathan vain 1-3 kuvaa yhteen viestiin, niin aukeaa kaposempienkin laajakaistojen päässä oleville.

Hieno kesäpaikka teillä! Tuolla varmaan viihtyvät niin kasvit kuin ihmisetkin!

Kiitos kaikille mukavista kommenteista! Ja vinkistä noiden kuvien määrän suhteen. Tuossahan se näköjään lukeekin… Pitäisköhän tuota ensimmäistä viestiä siivota?

Pisaralehdellä: Kiva kun kysyit, keräilin tuossa yksi päivä juuri listaa löytyneistä perennoista… Paljon niitä on löytynyt ja olen yrittänyt niitä vaalia ja katsonut mitä mistätkin kasvaa rauhassa. Pari mokaakin olen kyllä kieltämättä tehnyt, mm. repisin toisena vuonna kaikki siperiankurjenmiekat kun luulin niitä joksikin rantaheinäksi :smiley: Onneksi toisessa paikassa niitä oli vielä puska jotta tyhmempikin tajuaa… Mökki on ollut reilut 10v. tyhjillään, jotein monta lajia on varmasti hävinnytkin, ja ehkä vielä muutama muhii siemenpankissa. Joka kesä on löytynyt uusia kun on maata myllätty ja ryteikköä raivattu.

Tässä listaa löytyneistä:
Pionia kahta eri lajia, keltapäivänlilja, kevätesikko, syysleimu, keltapiisku, valjoliljat pun&valk, rohtosuopayrtti, suikeroalpi, pikkutalvio, siperiankurjenmiekka, vuorenkilpi, kallionauhus, verikurjenpolvi, kuunlilja, kotkansiipisaniainen, kaukasianmaksaruoho, mehitähtiä, narsisseja erilaisia, scilloja, helmililjoja, juhannusruusu, valamonruusu, joku lilja jossa ei vielä kukkia… Ehkä sormustinkukka, viime kesänä kasvoi ruusuke… Pensaista kultasade, norjanangervo, siperianhernepensas, kuusamo, kriikuna, kirsikka, karviainen, unkarinsyreeni, valkoinen pihasyreeni, taikinamarjaa… Metsäkaistaleelta tammen alta löytyy vielä ihanaa valkolehdokkia ja sinivuokkoja.

Ja uusista lajeista, niitä olen tuonut niin paljon kuin olen ehtinyt, ja monta odottaa hangessa kylmäkäsittelyssä ja samanverran hankintalistalla… Vanhaa on kunnioitettu, ja suurimman nautinnon olen saanut niistä "elvytetyistä".

Tässä vielä pari kuvaa, mökki ja sokkeli maalattu syksyllä ja ulko-ovi vaihdettu:

Patjarikot valtasivat nopeasti alaa

Nämä Akileijan siemenet keräsin äitini puutarhasta ja kylvin suoraan syksyllä 2011 maahan, kukkivat heti tänä kesänä

Tässä muutama kuva eiliseltä ja viimeviikolta mökiltä:

Tämän kurjenmiekan takia ajelin eilen mökille katsomaan, kun olivat viikonloppuna nupulla.. Kyllä kannatti :)

kuva

Särkynyttä sydäntäkin sopi ihailla

Ja Juhannusruusut ovat vähän etuajassa, taitaa juhannuksena olla rontit jäljellä.. :D
kuva
Ja minun suosikkini, nukkapähkämöt ja merinäköala
kuva

Kimalaisella oli kotiinviemisiäkuva

Kaksi kaunista saksankurjenmiekkaa

kuva

kuva

Nyppykurjenpolvi johon ihastuin aikoinaan Tilhiskin pihalla, ja oma oli saatava :)kuva

Pieni aurinko

kuva

Lemmikeiden ja esikkojen aikaan. Tein keväällä tuollaisen pienen risuaitakokeilun, taidan jatkaa harjoituksia :)

kuva

Siemenkirjeestä Tetten esikonsiemenistä viime vuonna kylvetty esikko aloittelee kukintaansa pari vko sitten. Nyt jo kolmas kerros aluillaan.. :D

kuva

Kaunis esikko! Missä siemenet itivät: sisällä vai ulkona?

Ulkona, hankikylvönä tein ja oikein hyvin onnistui, monta taimea sain :slight_smile:

No nyt ottaa pattiin sit ja toosi kovaa…olin Kaarinas yhes upeas avoimien ovien puutarhas ja siellä taidettiin myydä just tuota nyppykurjenpolvee…katselinkin pitkään että ihan kaunis kukka siinä mut en tajunnut sen olevan sitä nyppykurjenpolvee.Nyt kun täällä kuvaa katson niin sapettaa kun sitä en sit ostanut.Voi pyhä yksinkertaisuus…sitä näin paljon kukkivan myös Peltolan siirtolapuutarhan avoimis,johon sen jälkeen suuntasin.Voi voi voi…!!!

No voi ei! :smiley: Heti kun tuo lähtee lisääntymään saat sitä multa :slight_smile:

Veikkaan et mulla ois yks tosi pieni alku sitä,ainakin lehden mukaan näyttää siltä…on kyllä aika kitulias,toivottavasti selviää :slight_smile:

Kurkistus mökkipihalle. Ihana Levisia talvehti mulla ekaa kertaa ikinä, niin kaunis. Edessä rentoakankaali burgundy glow sekä takana varjorikko variegata. Nämä kaikki muuten saatu viime tai edellisvuoden taimivaihdoista, eli kiitos kuuluu teille :)

kuva