Mistä multaa Itä-Uusimaalla?

Laitoin nyt tällaisen yleisen mullanhaku ketjun kun ei vielä omelle alueelleni ollut omaa… Poistakaa ihmeessä jos on mielestänne ylimääräinen ktju mutta tuntui turhalta lisätä joka paikkakunnalle omaa ketjua…

Eli, mistä kannattaisi täältä Porvoon seudulta tilata multaa? On tässä hyvän hinta/laatu suhteisen mullan metsästys käynnissä ja kyselisin kokemuksia eri firmoista. Tarkempi paikka olisi Pernaja…

Laitoin tuon ketjun nimeen alueeksi Itä-Uusimaan. Länsi-Uusimaa jo olikin ennestään.

Juu hyvä hyvä… Niin että mistäköhän…?

Laita hakusanaksi Metsäpirtin multa…

Anu minäkin olen tilaamassa ja asun Pernajalla ajattelin jos asut nurkilla niin voitaisiin tilata kimpassa jos et jo ole löytänyt säästyisi noita kuljetuskuluja laita minulle hölöä jos kiinnostaa. Ups huomasin että viestisi oli maaliskuulta eikä marraskuulta. Kyselen vielä tuolta muksun kaverin äipältä hän tilasi syksyllä kuormalavallisen jonka jokoi naapurinsa kanssa ja hän puhui jotain 100 e jos nyt en ihan väärin muista.

Kävin Metsäpirtin multa-sivuilla kurkkimassa, näyttää multa loppuneen suuren kysynnän vuoksi. Vaikutti hyvältä tavaralta eikä hintakaan päätä huimannut. Ei sitä laatua tietty näkemättä tiedä - mutta ehkä tuo suuri kysyntä kertoo kummiskin aika paljon. Pahus kun on sen verran kaukana ettei oikein kannata lähteä hakemaan kuormaa. Hyvän puutarhamullan löytäminen ei ole helppoa :frowning:

huhtikuussa sitä taas saa:-)

jos päädytte joko nurmikko- tai puutarhamultaan, niin muistakaa sitten, että molempien tekoon on käytetty meidän pk-seutulaisten jätteitä. soveltuu viherrakentamiseen ja puutarhakäyttöön, niin kuin nykyisin näyttävät sivuillaankin sanovan. kasvimaalle varoisin käyttämästä.

Sivulta vesiaihe- suihkulähde voi käydä katsomassa milta se Metsäpirtin multa näytti. Hyvältä se tuntui myös käsitellä. Meidän maa on hiekkapohjaista ja tuo sekoitettuna siihen teki hyvän tuntuisen pohjan kukkapenkille. Rahti oli tosi kallis, mutta en tiedä vaikuttiko se, että otimme tuplaperäkärryllisen (vai miksi sitä sanotaan). Kuvassa näkyy vain osa. Minulla on niin kammo niitä lehtokotiloita kohtaan, että ei uskaltanut ostaa mistään "peltomultaa". Yhden kesän kokemuksella voi sanoa, että oli täysin vapaata myös rikkaruohojen siemenistä.

Metsäpirtin multa on hyvää tavaraa. Me on monesti haettu kärryllinen enkä ole koskaan törmännyt rikkoihin. Kasvimaallekin voi heidän mukaan käyttää mut kyllähän se tietysti vähän arveluttaa, en ole sitä uskaltanut käyttää.

Miksei sitä voisi kasvimaalle käyttää? Onko siihen joku erityinen syy?

En tiedä mistä kyseinen multa on tehty tai peräisin mutta nämä puhdistamon mullat “lietemullat” ei käy kasvimaalle saaatavat sisältää raskasmetalli jäämiä ym. muita vastaavia ei toivuttuja saasteita

10-vuotta sanovat täällä olevan varoaika lietekompostimullan käyttämiseen syötäville kasveille.

Metsäpirtin mullan sivuilta "Mihin multaa voi käyttää?

Molemmat mullat täyttävät kaikki laatuvaatimukset sekä viherrakennus- että kasvimaakäyttöön. Mullan laatua tarkkaillaan jatkuvasti ns. omavalvontana ja lisäksi valvontaa suorittaa Elintarviketurvallisuusvirasto Evira. "

Ajattelin kyllä luottaa tuohon, ja täyttää Potagerit samalla mullalla

hyvä, noinhan se on, että jokainen kohdallaan - ja kasvimaansa kohdalla - päättää itse.
blogissa lupasin etsiä vanhoja juttuja. et varmaan enää niitä tarvitse, mutta jollekin toiselle voivat olla päätöksenteon apuna

mullan käyttötarkoituksesta

myös vastaavassa pk-seudulta-ketjussa on asiasta puhuttu ja puolesta ja vastaan sielläkin.

Suositellaan  vain viherrakentamiseen ja perennoille eli kukille ja ne raskasmetalit eivät sieltä mullasta häviä mihinkään tänä päivänä minä ainakin  itse en suosittele käyttää lietemultaa  syötäviin kasvien kasvattamiseen muutenkin saadaan ruuassa kaikkee ylimääräistä liikaa.

http://www.hsy.fi/vesi/ymparisto/ekomultaa/Sivut/default.aspx

Mai-Lee minäkin löysin tuon vanhan pentin keskustelun  meinasin tähän liittä mutta sitten huomasin että olit sen itse juuri laittanut

metsäpirtin multien tuoteselosteet (nurmikko- ja puutarhamulta)
molemmissa on teksti "Tuote soveltuu sellaisenaan viherrakennus- ja puutarhakäyttöön."  tuota kasvimaakäyttöä ei mielestäni enää vuosiin ole mainittu enkä sitä nytkään löytänyt. liinanen osaatko antaa osoitteen/linkin paikkaan, josta löysit kertomasi tiedot.

edit - linkki on näköjään pielessä; yritän korjata - ei korjaantunut. osoite on http://www.metsäpirtinmulta.fi/tuoteselosteet.html
ja löysin jo tuon liinasen antaman tiedon: se on vastauksena ukk:ssa.

Olisi mielenkiintoista tietää, valvotaanko ja tutkitaanko esim. Biolanin ja Kekkilän yms. puutarhamullan valmistusta, ainesten alkuperää ja käsittelyä yhtä tarkkaan kuin esim. Metsäpirtin multaa. Raskasmetallejahan on maaperässä lähes kaikkialla, eikä pussinkyljessä lue, mistä multa-aines on kerätty.

Noiden asioiden takia, mie yritän omaa kompostimultaa ainoastaan käyttää syötäville, vaikka ei se meinaa kaikkialle riittääkään.

ahdekaunokin kysymys ihan aiheellinen.
siltikin, kun lähes miljoonan ihmisen jätevedet tämmöisen prosessin käyvät läpi niin eivät isotkaan määrät väliaineita paljon pitoisuuksia laimenna…

Tuoteselosteet joita voi joku viisaampi vertailla, minä en tiedä mitkä noista aineista on haitallisia ja mitkä hyödyllisiä. Elohopea kuulostaa kyllä aika myrkylliseltä…

Metsäpirtin puutarhamulta:

http://www.metsäpirtinmulta.fi/tuoteselosteet_ptm.html

Kekkilän kasvimaamulta:

http://www.google.fi/#sclient=psy&hl=fi&source=hp&q=kekkilän+kasvimaamulta+tuoteseloste&aq=f&aqi=&aql=&oq=&pbx=1&fp=666eb5918c367408