Mistähän täällä suunnalla löytyisi hyvää multaa kukkapenkkeihin?
Nuu, Tää nyt on Tampereen keskustelu, mutta tungen vastaukseni tähän, voit vaikka poistaa kun olet lukenut. En näistä Kouvolan seudun mullan toimittajista suuremmin tiedä, mutta myö haettiin Valkealasta Joonasta. Tavallinen auton peräkärryllinen tais olla n. 20 € viime vuonna. En tiedä onko halpaa, mutta ainakin halvempaa kuin pussimulta.
Kiitos Nitu, siirsin viestisi tälle Kouvolan seudun multaetsintäpalstalle (jonka just perustin). En noista Valkealan suunnan paikoista paljon tiedä, mikä tarkemmin on Joona? Millaista se multa oli mielestäsi käytössä? Yhden kuorma-autolastin viime kesänä tilasin (ei mainitsemasi paikka) ja se multa oli aika kurjaa käytössä - tiivistyi kastuttuaan ihan mahdottoman tiiviiksi ja kovaksi...muheva oli siitä tosi kaukana.
http://www.joona.info/ Valkealan ABC:n vieressä. Näkyy multa olevan kuljetettuna 18€ kuutio. En ole sieltä muuta hankkinut kuin sitä multaa, kun silloin oli kiire saada. Oli tosi hiekkapitoista, melkein enemmän sanoisin hiekkaa kuin multaa, mutta kävi hyvin tänne meien savimaahan ja hyvin siinä tuntuu ainakin potut ja unikot kasvavan. Molemmat on jo n. metrin korkeita.
Kappas, on aivan uusi tuttavuus mulle. Pitääkin käydä. Viime vuoden multani maksoi kotiintuotuna 160 euroa, kuulemma oli 10 kuutiota lavalla tavaraa. Siihen nähden toi hinta ei ole paha, jos se on sellaista tavaraa joka kelpaa sellaisenaan. Pitääkin käydä vähän katsastamassa. Kiitos vinkistä!
Kävin siellä Valkealassa Joonassa. Itse hakien tietyn kokoinen peräkärryllinen eli n. kuutio maksoi 20 euroa. Jos ottaa kotiintuotuna (minimimäärä 5 kuutiota) maksaa 18 euroa/kuutio 15 km säteellä. Jos matka on pitempi tulee extramaksua josta myyjä ei osannut kertoa. Oli ihan hyvän tuntuista multaa, hiekkapitoista tosin. Huonoa oli että on vain peruskalkittua, kaikki muu ravinne pitää itse lisätä. Eli hintakin tietty nousee sen mukaan.
Nuu - olen sieltä joonalta kerran tilannut äidille multaa 8 m2 ja olin pyörtyä kun näin sen pienen kasan pihalla. Soitin ja kysyin asiadta niin perustelivat sillä että puhutaankin heittokuutioista. Valehtelematta -jos oli oikeesti edes 3 kuutioo niin hyvä on.
Vielä arvioitin ennen tilausta paljon tarvitsee nurmikon perustamiseen tietynkokoiseen pihaan niin jäipä perustamatta.
Ehkä seur kerralla Reunanen tai muu toimittaja.
Ei sitä multaa ollut läjässä edes kolmea. Laskin sillon että säkkimulta ostettuna ois tullutsamanhintaiseksi mutta laatu olis parempaa. Vieläkin parin vuoden takaa ne pesasaidan pensaat vaan juroo -ovat kasvaneet noin 10 cm. En liiottele.
Valkealan Joonasta viisi vuotta sitten ostettu multakuorma (kuorma-autolla toimitettu) ei vieläkään kasva edes rikkaruohoa. Teetin Mikkelissä tutkimuksen mullasta ja vaadin korvausta, ehdotin lannoitesäkkejä, mutta eipä ollut yhteistyöhalukkuutta. Otin yhteyttä myös kuluttaja-asiamieheen, joka kehoitti ilmeisesti suostumaan jonkinlaiseen korvaukseen. Ei tulosta. Siitä alkaen olen yrittänyt levittää sanaa tuttavapiirille Joonan toiminnasta. Ei ihan puhtaat jauhot pussissa!
Mikä paikka se olikaan josta sai hyvää multaa (sitä mitä Nuun pihalla oli kasa)
Otin nopeen puhelun tässä äsken Jenssonille ja kysyin: se paikka on Meotek.
Kiitos:)
Oli liian kallista multaa miulle:/
Tilasin maanantaina Siisti pihasta kaksi säkkiä luomu kompostimultaa ensi kevättä varten 105,30€ /säkki. Kaksi säkkiä tuli rahtivapaasti ja nosturilla nosti hienosti pensasaidan yli talon taakse.
Kovasti vaan näyttää hiekkapitoiselta, toivottavasti kuitenkin parempaa kun Vapon “multa”.
Onkos kellää tietoa, mistä kannattais multaa tilata Kouvolan seudul? Lueskelin ketjua, mut ajattelin, et oisko kellää tuoreempaa tietoa Tuntuis aika hurjalle alkaa säkkitavarana ostamaa ens kesää ajatellen ku voisin kuvitella et multaa menee aika hitokseltaa…
Tällaisesta paikasta oli meidän kylän asukas pari kertaa ottanut, kehui kovasti. Hintaa en tiedä.
Laitoin tuonne Meotekkiin viestiä ja tiedustelin hintoja. Ei oo kuulunu vastausta, mut pistin uuden viestin menemää. Löysin myös tietoa, et multaa toimittaisvat Jarmo Toikka Ky ja Tarvainen Markus. Onko kellää kummastakaan tietoa? Mitä iha huttua ei viittis ostaa Tuolla Tarvaisel oli jotaa järvenpohjamultaa, joka kuulema on uus juttu. Oiskohan se hyvää??? Laitoin ny kaikille menemää tarjouspyyntöä
Pari vuotta sitten Siistipihalta tilaamani luomumulta on vieläkin säkeissä talon nurkalla, kun se on ihan hiekkaa. Taitaa siinä olla saveakin joukossa, koska kovettuu pinnalta.
Onneksi nyt on kunnon kompostorit itsellä että vastaisuudessa ei tavi multa toimittajaa enää etsiä.