Multakuormassa rahdin osuus on hintava, eli kannattaa jos tarvitsee megasatsin multaa. Pienempiä määriä voi hakea yleensä peräkärrylläkin. Viime kesänä ystäväni laittoi pihaa, olisiko maksanut 1,5 tai 2 kuorma-autollista multaa jotain 700-800e
Katos Valvojat oli laittanut mulle ihan oman keskustelun, kiitos
Mulla on kyllä varmaan aika kova mullan tarve ens kesänä, tarkoitus useampi penkki tehdä, hyötytarhaa ja tietysti kasvihuoneisiin menee…
Mutta täytyis siis olla syötäville kelpaavaa… tuossa mikkolassa on joku firma, missä mun käsittääkseni multaa, kiveä yms. maa ainesta myytävänä, mut en kyllä millään saa mieleeni että mikä olisi ollut… Täytyypä ottaa selvää… Jos on kohtuu hintaista siinä, niin tokihan mä hetken oon hiljanen jo peräkärryllisestäkin
Poistin molemmat viestini, koska ne näyttivät noin niin tyhmiltä. Eli asia uusiksi: itse olen ostanut Paratiisin taimitarhalta, tuovat kotiin. Silloin toivat traktorilla kauhallisen, paljonkohan siihen menisi kuutio tai pari? hinta oli neljäkymppiä muistaakseni.
Toinen tietämäni henkilö mainostaa pörssin puolella, en ole vielä tilannut häneltä, mutta keväämmällä tilaan häneltä kivituhkaa ja sepeliä. Hän on siis autoilija, joka tuo autolla isotkin erät kotipihalle. yhteystiedot löytyvät siis pörssin puolelta.
Nostetaanpas tämä ylös ja kerrotaas vähän mistä minä meinaan nyt tilata multaa, jää taas ylös.
Itse tilaan tästä itäkeskuksenkaaresta eräältä yrittäjältä ja hinta oli kyllä ennenkaikkea edullinen! Toimitettuna tähän meille (okei, matkaa varmaan alle kaks kilsaa :D) maksaa kasvimaahan sopiva multa 15€/kuutio
Itselleni siis tulee äitienpäivälahja kuorma maksamaan 150€ kun sen kymmenen kuutiota nyt sitten päätin ottaa, kun on kerran noin edullista.
Tuo 15€ sisältää rahdin, niinkun sanoin, että toimitettuna
Sanoi, että multa on puhdasta, ei sisällä siis kompostia, joten voi huoletta laittaa kasvimaahankin. Otettu puhtaasta paikasta joten rikkaa ei pitäisi olla, mitä nyt aina vähän rikan siementä voi seassa olla.
Mun oma setämies suositteli kyseistä yrittäjää joten luulisin voivani luottaa Mut syksyllähän sen sitten näkee, miten paljon mun potager on täynnä rikkaa.
Enhän mä voi muutakun hänen sanaansa luottaa kun kerran sanoi, että on puhtaasta maasta ja paikasta otettu
Kyllä on sitten monenlaista "multaa"liikkeellä. Huh. Tilasin ihan tunnetusta puutarhaliikkeestä raumalla kuorman muutama vuosi sitten ja se oli lähes pelkkää hiekkaa ja sisälsi todella paljon kiviä. Viime kesänä sain pihalleni lähes ongelmajätekasan, kun aikaisemmin hyväksi todetusta paikasta sain kuorman multaa, joka oli täynnä karhunköynnöksen ja muiden vastaavien yllärien juurenpätkiä. Nämä kauheudet olen silti yrittänyt jonnekin levitellä, koska en voi sellaisia kasoja säilytellä ja vaikea niitä on poiskaan ojan pohjalta viedä. Tänä vuonna sitten lykästi. Eräällä puutarhaliikkeellä oli omassa käytössään kekkilän puutarhaturvetta, jota ostin 14 kuutiota, koska pihamme on savinen. Se on laatutavaraa, mutta maksoi rahteineen melko paljon, 300e.
eipä tuo mitään Eihän kaikki varmaan edes tajua kysellä mullan laadun perään, en mäkään ensikertalaisena ois tajunnut, mut pentti opettaa
Siis en olisi esimerkiksi osannut kysellä sellaisia, et sopiiko kasvimaahan ja et onko paljon rikkiksiä seassa…
Nyt vaan toivotaan et on kans sit hyvää, eikä ois kovin hiekkaista ja rikkaista. Meinaan kyllä lavalle katsahtaa ennenkun kippaavat, jos näyttää ihan jaskalta, niin lähetän sit takaisin.
Kai niilläkin joku takuu pitää olla mitä myyvät?
Alkuviikosta soittelen ja tilaan, lupailivat, että jos on kaunista säätä ja multa pääsee kuivumaan niin loppuviikosta saisivat toimitettua
Sit mää pääsen täyttämään mun kasvilavoja, pikkukasvarin istutuslaatikot sekä jättikurpan kasvualustaa parantelemaan (= heitän multaa ja hevonpeetä sammaloituneen nurmen päälle, riehukoot tuolla pienellä etupihan pläntillä sit miten lystää ). Niin ja pitäishän mun sitä kukkapenkkiäkin alkaa väsäämään
Ja mies haluaa tasoitella nurmikkoa kun on kuulemma niin epämiellyttävän epätasainen, ei oo kiva ajaa ja sattuu silmään
Jos varman päälle haluaa pelata niin kannattaa käydä ensin katsomassa se mullan laatu. Meillä oli yhtenä vuonna traktorinkärryllinen savensekaista juolavehnänjuurta, ja juurien kaverina oli semmoista lyhyttä paalinarunpätkää. No, viime kesänä uusi yritys -mehevämpää savea olisin saanut kun olisi käskenyt isännän kuopia tuosta kotopellosta pintamaata. Hmph. Oli siinä vissiin tuhdisti kanalantaa seassa, haju ainakin viittaa siihen vielä näin talven jälkeenkin. No, kyllä siitäkin ajan kanssa kukkapenkkiä saa kun pistää hiekkaa, paskaa ja kompostia sekaan. Tylsää vaan maksaa samanlaisesta savesta jota omat pellot on täynnä.
Mullan myyjillä pitää olla antaa vakuustodistus myymästään mullasta.
Pääasia ettei anna kipata tilattuakaan kuormaa tontille, ennenkuin on kurkannut mitä siellä kyydissä on. Seulotussa ei pitäisi kenties olla ainakaan isompia kiviä tai kantoja…
tuosta löytynee vertailuhintoja http://maa-aines.com/fi/tuotteet/satakunta/porin-alue muoks. no joo, tuoshan ei ollutkaan multaa. Etelä-Suomessa saa Kekkilän kuution pussimultaa. Mun mielestä mitään muuta ei potager-laatikoihin kannata laittaakaan. ‘Nurmikkomullat’ pitää sisällään varmaankin rikkaruohoja, nehän jää ruohonleikkuriin joka tapauksessa.