Mistä multaa, turvetta ym. Etelä-Pohjanmaalla?

Toivottavasti tämä tulee nyt lähellekään oikeaa osiota.

Muuallakin kuin Etelä-Pohjanmaalla on Vapon/Kekkilän tehtaita (näin uskoisin?), mutta ainakin E-P:n alueella asuville vinkiksi: Peräseinäjoelta saa itse noutaen 2 e per iso paali epäkurantteja turvesekoituksia. Osa myydään edullisesti kun ovat hajonneet, tai ei olla aivan varmoja mikä sekoituksen lannoitus on. Itse olen ainakin saviselle ja osittain liian hiekkaiselle, kovalle maalle todennut todella hyväksi ja edulliseksi kasvumaan parannuskeinoksi ja samoin kun teen happaman maan kasvualustoja. Silloin ns. kompostiturve (ei kalkittu) tulee edulliseksi "jos" tehtaalla on niitä epäkurantteja paaleja haettavissa! 

Alkuperäinen kirjoittaja: Yxvaan

Kaikkeakokeileva, muutin avaamasi ketjun otsikon vastaavaksi kuin muillakin täällä jo olevilla on.

Muista Nuu että vaikka Kaikenkokeileva puhuu tässä Peräseinäjoen Kekkilästä/Vaposta on niitä Vapon tehtaita muuallakin. Jutussa myös vihjataan siihen.

Mistä hankitte perusmultaa isommissa satseissa? Aina on tarvetta mullalle kun perustaa uusia penkkejä ja normisäkeissä ostettuna maksaa maltaita, koska joku 10 säkkiä humsahtaa keveästi pieneenkin penkkiin tai pintamullaksi isompiin alueisiin.

Myykö tyyliin Agrimarket / Rautia / K-maatalous tai joku muu vastaava näin maaseudulla multaa esim joissain suursäkeissä tai irtona?

Tai kannattaako kysellä soranajajilta tai vastaavilta, onko heillä myytävänä multaa?

Isoissa paikoissa ja kaupungeissa on ehkä helpompaa saada, mutta täällä maalla ei ehkä niinkään. Mikään tavallinen påeltomultahan ei käy kuin nurmikon alle, paitsi jos jaksaa värkätä ja myrkyttää rikkikset pois.

Maansiirtoliikkeistä kannattaa kysyä, eli sorakuskeilta.

Kuuklaa vaikka hakusanalla irtomulta, niin tulee muutama linkki. Keväisin on lehdissä myynti-ilmoituksia paikallisilta myyjiltä. Usein kuljetus maksaa enemmän kuin kuljetettava, siksi kannattaa ottaa mahdollisimman iso kuorma.

kannattaa ainakin kurkata palveluhakemistoon myös^|^

thänks

Onkos kukaan ottanut Lakeuden vihertaimistolta irtomultaa? Nettisivujen mukaan saisi itse hakea peräkärryllä multaa ja kuorikatetta. Molempia meillä menee älyttömästi, just laskin pusseja mitä oli kertyny läjälle, jotain 50 kpl… Ja siinä siis vain osa mitä tänä kesänä on menny, kun on viety muovin keräykseen aiemmin erä. Mä oon jotenki kammonnu tuota irtomultaa rikkiksien pelossa, mutta peräkärryllä kun itse hakis, sain sen just silloin kun sitä oikeesti tarvis ja ehtis tehdä… Eikä nuo pussimullat kyllä rikkis vapaita ole, monesti on ihan valeeta, eloisan näköistä juurenpätkää seassa, ihmekkää kun just tehty alue alkaa rikkaruohottumaan heti, vaikka taimetkin on pestyjä…

tilaa ktk:lta koko kuorma-autokuorma kerralla, mutta vaadi vakuustodistus ja kurkkaa lavalle ennen kippausta. Saa sieltä hakea peräkärrylläkin sitä Atrian multaa, ei ole rikkiksiä. Ktk:n hinnasto löytyy netistä.

Ja olen ostanut kuorikatetta, mutta oma peräkärryllinen ei riitä mihinkään. Ostin sitten hakettimen.

Mekin ostettiin joku viikko sitten kuorman ktk:lta, atrian kompostimultaa. Ja tosiaan, siinä ei ole rikkisten siemeniä. Todistus tuli automaattisesti pyytämäti. Täällä 6m3 maksoi kuormauksen ja kuljetuksen kanssa 238 euroa. Kuljetus tietysti riippuu etäisyydestä

Litrahinta tulee kyllä edulliseksi noin suurella määrällä, mutta mihinkäs tälläät sitte sen kuorman? Ei meidän pihalla ainakaan ole sopivaa säilytyspaikkaa, jos ei sitten soran päälle pressua laita ja auton parkkeeraus sitte vähä mihin sopii…

Mites muuten ktk:lta jos hakee ite, niin nettisivujen mukaan ei oo lastausta. Eli tarkoittaako se lapiointia molemmissa päissä? Kuulostaa aika hullulta… Tänä syksynä en kyllä enää suuria määriä edes tarvi, ensi kesää lähinnä jo suunnittelen :slight_smile:

Kannattaa soittaa ja kysyä. Entisessä elämässä oli mullanmyyntipaikalla kauhakuormaaja tms, joka pisti peräkärryyn sen verran, mitä kuhunkin sai laittaa, näppituntumalla.

Meillä kasa on nurmikon kulmassa pressun päällä + myös alla. Edellinen 15 m3 kuormakin kesti levittää 3 suvea ja nyt on taas iso keko uutta. Pitänee suunnitella lisää käyttökohteita. (Pussien kanssa tulisin hulluksi ja menisin varmaan konkurssiin)

No tuota konkurssia mäkin jo alan pelkkäämään :smiley: Vaikka toisaalta on ollut ihan näppärää hakea pari satsia tarjous erää ja käyttää ne kun aika sallii ja sit taas uudet kun projektille likenee lisäaikaa. Mä luulen, että tuun hulluksi sen multakasan kans :smiley: Nytkin on etupihalla sorakasaa vielä jäljellä kun vuosi sitten keväällä tilattiin, pikku hiljaa se onneksi häviää kun projektit etenee. Mutta tiellä se aina on. Ja ruma. Niin ja keskellä pihaa ja autoparkkia.

Me ollaan muutamia kertoja haettu kuomullisella peräkärryllä multaa ja siihen ei pysty traktori kippaamaan multaa, jollei poista kuomua. Mutta ei se lapiointi ollutkaan kovin iso homma, kahdelta ihmiseltä vartti molemmissa päissä, siis puoli tuntia yhteensä.

Tulee hurjan paljon edullisemmaksi kuin pussimulta. Jos vaan on joku paikka missä säilyttää.

Jos on pitkä kuljetusmatka on todella edullisenpaa käydä itsellä auton peräkärryllä multakuorma, kuin tuottaa KTK:lla. Meille esim. olisi 15m3 kuorma maksanut 280 €, mutta kun laskimme tuovamme kuorman aina ruokaostoksilla käydessämme paikallisen KTK:n pihalta, hinnaksi tulee 130 € sama määrä. Ja kuorman voi tuoda aina kun on tarvis, eikä ole suuri kasa keskellä pihaa.

Nuo hinnat ei kyllä ole enää tätä päivää katsokaa www.ruokamultaa.fi.

Eivät taida nuo hinnat tosiaan enää päteä. Kaverini tilasi keväällä multakuorman ja hinta oli 10 kuution kuormalla reilu 400 euroa. Jossain taitanee maksaa yli 500 euroakin. Huonoa multaa toki voi saada halvemmallakin. Itse laskeskelin, että säkkimultaa, jota olen käyttänyt saa 400 eurolla 9,6 kuutiota eli ei paljon jää tuosta kuorman hinnasta.

En tiedä onko kaikissa paikoissa sellainen käytäntö, että rahti tulee ainoastaan tuohon ensimmäiseen kymmeneen kuutioon. Ainakin silloin aikoinaan, kun tilasin oli paikassa, josta tilasin tällainen käytäntö.

Me kun tilattiin vuonna 2009 kymmenen kuutioo kekkilän parasta kotipihaan kaadettuna niin oli vaille 300.-. Oli salaojat tehty ja piha myllätty niin kyllä siin viikko meni levitellessä ja nurmikonsiemeniä kylväessä.

Meilläpäin saa tilattua kotiin 600 ja 900 kg säkkejä niin multaa kuin hiekkaa kuin klapejakin …kun ottaa yhteensä 3 niin kuljetuksesta ei mee erikseen mitään. Firmaa en muista mut kooklettakaa sanalla SUURSÄKIT…niin muistaakseni löytyi…