Mistä saa ostettua/vuokrattua maata?

Maatilkun tarvitsisin. En tiedä kuuluisiko tänne, mutta mistähän ihmeestä voisi saada maatilkun vuokrattua tai sitten vaikka ostettua? Tarve olisi 5-10 aarille näin alkuun. Tarkoitus olisi pistää pienimuotoinen viinitarha pystyyn ja tehdä kokeiluja siinä samalla. Palstalle olisi jonkin verran vaatimuksia, mm. rinne ja etelä-lounas suuntaan avautuvana vielä.

Missä tyypillisesti tämäntyyppistä vaihdantaa käydään maasta?

Alkuperäinen kirjoittaja: Seismic

Vaihdantaa? jos itse haluisin ostaa maata, niin katsoisin ensin etuovien vapaa-ajan tontteja mitä siellä olis.

Seismic: Maaseudun Tulevaisuus -lehdessä. Laita ilmoitus lehteen. Kaikki maanviljelijät lukevat tuota lehteä, se on toiseksi laajalevikkisin lehti Suomessa.

Tuo ilmoitus voisikin olla ihan hyvä vaihtoehto. Vapaa-ajan tontteja olen katsonut, mutta turhan isoja ne on mun palstan vaatimuksiin. Olen yrittänyt hakea netistäkin jotain maajussien osto- ja myyntipalstoja, vaan ei ole löytynyt. Suurin haaste kai tässä on tuo pieni tarve, mutta toisaalta sellaisia palasia saattaisi olla hukkamaanakin.

Seismic, laittaisitko omaan profiiliisi esille paikkakuntasi ja kasvuvyöhykkeesi. Niille on molemmille siellä oma paikka valmiina. Ohjeissa on opastettu tarkemmin niiden laittaminen. Jos et halua paikkakuntaa laittaa tarkasti, laita hiukan laajemmin. Niillä tiedoilla on usein käyttöä, esimerkiksi sinun kysymykseesi vastaaminen saattaisi olla helpompaa jos paikkakunta edes suunnilleen  olisi tiedossa

Seismic,olisiko mahdollista,että ostaisit jonkun pikkutilan,voisitko vaikka asua siellä.Uskoisin niitä olevan myynnissä,kun viljelijät ikääntyy,aina ei ole asujia sellaislle tiloille.

Laita hakuun vaikka johonkin määrättyyn alueeseen,mutta kuitenkin tarpeeksi laajaan,että on mahdollista löytyä.

äläkä ole kranttu sen asunnon suhteen,voi löytyä hyvä maakappale jolla on huonot rakennukset,hinta ei saata päätä huimata.

yllytän siksi,kun maaseutu tahtoo autioitua väkisin.

Paikka lisätty, eli etelässä ollaan. Ja maatilkku saisi olla vähän kauempanakin, malttaisin kyllä ajella :slight_smile: Mieluusti kuitenkin etelä-länsi suunnalla ja 150km pk-seudulta.

Tourangelle: Olisi aikamoinen elämänmuutos :slight_smile: Taitaa vaan tulla hintaa siltikin turhan paljon nykytarpeisiin, mutta mikä ettei jossain vaiheessa.

Luulisin, että joutomaapalasia on Suomessa nykyisin paljonkin ilman, että kukaan tulee ajatelleeksi niille mitään hyötykäyttöä. Mutta jos haluaisit mahdollisesti rakentaa maakappaleelle myöhemmin, täytyy se ottaa huomioon jo nyt, viinitarhaa ei voine ottaa muutossa mukaan. Ja sitten on kaikenmoisia direktiivejä, jotka saattavat estää maan käytön. Paras asiantuntija alueellaan olisivat kyläyhdistykset ja vastaavat, mutta en tiedä, miten niihin saisi yhteyttä. Itse asun liian kaukana etelärannikolta, mutta luulisin, että monella penttiläisellä olisi tietoa näistä, kertokaa ihmeessä Seismicille.       

munkin vanhemmilla on käytössään sellainen vanha maapalsta Mäntsälän pohjoispuolella, aina ollaan vonkumassa, kuinka sitä (ylimääräistä peltoa) pitää niittää jne. Luulis muiltakin löytyvän samanlaisia käyttämättömiä sisämaan mökkitontin osia. Seismicille tämä meidän ei toki ole hyvä, koska käyvät siellä viikoittain Helsingistä päin, ja maa on aivan jumalatonta savea… ei viiniköynnöksille…

Itse olen joskus antanut korvauksetta maapalan hoidettavaksi kasvimaaksi innokkaale tutulle; ei se keneltäkään pois ole, jos maata riittää.

Kuntien maataloussihteerit tietävät. He myös tietävät kaikki eu määräykset.Kastelu ja maanparannusmahdollisuudet pitää myös selvittää.

Seismicille vielä, että maanviljelijät eivät käytä niin paljon nettiä maanosto- ja myyntiasioissa, kannattaa kokeilla perinteisiä keinoja.

Kiitos kaikille avuista. Helppoa ei tämä ole, vaan ei tule olemaan se viininkään tarhaus :slight_smile: Pitää siis lähteä vaan soittelemaan ja ilmoittelemaan!

Meinasin ehdottaa ,mutta mummi oli jo ehtinyt.Sitä kautta saat asioista selvää,juuri ne mahdolliset direktiivit.

Nythän ei saa edes kesäpossua ottaa ilmoittamatta.

Mieti myös samalla sitä mahdollista “joskus muuttoa” sillä palsta on siellä missä on,ei sitä voi ottaa mukaan.

Onnea etsintään.Anna kuulua miten on ajan mittaan käynyt.Löytyykö.

…eikä kesälammasta. Tein kaikki ilmoitukset määräysten mukaan, ja mitä Evira ilmoittaa syksyllä teuraspaperin seurauksena: ette ole ilmoittanut näitä edes hankituksi. Voi vee, joku on kunnan päässä jättänyt paperit toimittamatta. No okei, EI SITTEN vaiskaan mulla ollutkaan lampaita. Eikä paljon niistä enää ole jäljelläkään…