Mitä elukoita?

Kiitokset Raakille minunkin puolesta. Nyt selvisi mikä ötökkä puskissa luuraa. Kukka penkissä on rikkiksenä jotain villi minttua ja varmaankin viihtyvät siellä siksi niin hyvin. Kiitos!

Luteiden poikasia.

Hei, mikähän tämä hopeakuusen taimessa majaillut olio on? Se nyttäisi syövän neulasia.

Hei, löytyykö tälle tunnistusta?

Mikä pihkura parittelee illakoiden lehdillä!? Ne on mustia ja niissä on pieniä harmaita (?) pilkkuja, muoto on vähän kuin leppäkertuilla. Niitä näkee vain kahta kerrallaan ja ne hyppää tai pudottautuu heti alas kun huomaavat käden liikkeen puolen metrin päässä. Ne ilmeisesti nauttii myös niistä lehdistä kun lehtien päät on kippuralla.

Löytyyö tälle tunnistusta?

Joku lude

Voiskohan olla metsälude, meillä on ollut noita kamala määrä ja haisevat pahalle …yök

Yääh, lude ei kuullosta yhtään houkuttelevalta… :confused:

Nämä elukat viihtyvät niin viinimarjapensaassa kuin ruusujen lehdilläkin. Löytyykö tunnistusta?

Tuo aikaisempi lude on Dolycoris baccarum, marjalude.

Marjapuskan lehdellä on Propylaea quatuaordecimpunctata, ruutupirkkopariskunta.

Ne putoilevat lienevät jotain kärsäkkäitä.

Nyt on muuten tosi paljon kupariluteita ja kaaliluteitakin ainakin meillä.

Kiitos Raakki! Et sattuisi vielä tunnistamaan tuota maanantaina 7. päivä lataamaani kuvaa edelliseltä sivulta? :slight_smile:

Joku pistiäinen se on, mutta en yhtään lähemmäksi pääse tuon kuvan perusteella. Tuskin lajilleen siihen pystyy muutkaan, koska tuonkin tyylisiä pistiäisiä löytyy vaikka kuinka paljon ja erot lajien välillä ovat monesti aika olemattomia.

Kuvien täytyy olla tosi tarkkoja lähikuvia, kun lähdetään vaikeimpia lajeja määrittämään. Esimerkkinä erään hämähäkin kahden lajin erottaminen toisistaan: http://www.edderkopper.net/Forum/smf_1-1-11_install/pages/metellina-mengei-segmentata.html

Voiko tuollainen ruutupirkko purra/pistää? Olin toissapäivänä pihahommissa ja käsivaressa nipisti, tuollainen siinä sitten oli.

Voi. Olen kerran ollut kitkemässä kaupungin tyrnipuskien alla, ja siellä puskissa olevat runsaat esiintymät ihan tavallisiakin leppäkerttuja pureskeli meikäläistä mennen tullen. Ei ollenkaan niin viaton taapertaja…

Juu kyllä minuakin on leppäkertut yrittäneet nakerrella, mutta aika harvoin niin käy, ainoastaan jos olen sulkenut käsien väliin siksi aikaa, että lapsille näytän, yleensä se kesän ensimmäinen kerttu tuppaa rouskasemaan :smiley:

Niin ja monet ovat mulle nauraneet, kun olen sanonut, että leppäkerttu voi purra. Eivät mokomat ole uskoneet.

Eikö kukaan usko mua, kun sanon, että kärpäset puree.

Ne pienemmät kärpäset puree ja lujaa. Mutta mikä niiden nimi on? Täälläpäin jotkut sanovat niitä heinäkärpäsiksi. Kesäisin kun puuhailee ja nousee hiki pintaan niin nämä kärpäset tulevat oikeen mustana parvena kimppuun. Ärsyttäviä ovat.

Muoks. En tarkoita mäkäräisiä. Kärpäset ovat siis pienempiä kuin huonekärpäset, mutta isompia kun mäkäräiset ja ihan huonekärpästen näköisiä.

Meilläpäin niitä pieniä mustia kärpäsiä, mitkä puree kipeästi, kutsutaan mäkäriksi (mäkärä) tai mäkäräisiksi (mäkäräinen), jotkut kutsuvat näkäriksi tai näkäräisiksi.