Tuo on varmaankin pulleamman oloinen, kuin liljakukko ja kuparinruskea? Juuri niitä, mitä uima-allas killuu täynnänsä…
Ei ne minustakaan liljakukoilta vaikuta. Niillä on erilainen pää. Ovat aikalailla leppäkertun näköisiä, mutta niillä ei ole pilkkuja ja niillä on pienet tuntosarvet.
Oisko punahelokuoriainen sopiva ehdokas? (äh pidemmälle luettuani se onkin harvinainen)
Isohaavanlehtikuoriainen ois hiukan rusehtavampi ja pulleampi. Googlella löytyy.
Antaapa niiden rauhassa kuherrella, jos niistä ei kerta mitään haittaakaan ole
Punahelokuoriainen näyttäis kuvissa isommalta ja pitkulaisemmalta.
Pitäisikö minun olla hyvilläni vai huolissani siitä, että tämän näköisiä rumiluksia löytyi munakoison lehdiltä?

Eli kirsikkapuussa majailee tälläisiä, noin 1-2mm kokoisia rusehtavia elukoita. Eivät lähde minnekkään vaikka kuinka tökkisi. Tässä niitä on ihan vain muutama kun heitin myrkkyä puskaan muutama päivä sitten, silloin oli lehtien alapinnoilla ihan kauttaaltaankin, eli paljon. Olen alkukesästä alkaen yrittänyt näistä eroon, mäntysuopaa, puu-tolua, malationia, eikä oikeastaan mitään vaikutusta ole kavereihin ollut. Nyt sitten pari viikkoa sitten palo pinna ja myrkytin koko puun sisätiloihin tarkoitetulla Baygonilla
jota ei tietenkään saisi ulkona käyttää, eikä etenkään syötävien lähettyvillä… No joka tapauksessa, se tehosi hetkellisesti ja on vähentänyt kantaa rajusti. Mutta parissa viikossa lisääntyivät jo huimasti. Murkkuja puussa vierailee, mutta en mä näitä kyllä kirvoiksi miellä? Kirvathan on niitä, joilla on läpinäkyvät siivet, nää on enempi ku koppiksia, punkkikin tulee jokseenki mieleen. Nämä kaiketi ovat syöneet/tuhonneet myös lähes kaikki nuput alkukesästä. Viime kesänä tuli kokonaiset 2 kirsikkaa, tänä kesänä ehkä jopa 6 kpl. Mutta myrkytyksistä johtuen sato on jäänyt syömättä. Mietin jo että pistänkö
puun alle, vai?
Edelliselle sivulle kaarnikka on laittanut kuvan minttukuoriaisista, Chrysolina polita.
Parodian kannattaa olla hyvillää, sillä kuvan otus on harsokorennon toukka, joka syö kirvoja.
AamuAurinko, minusta nuo otukset näyttävät luteen poikasilta, enkä minä ainakaan ole niistä koskaan nähnyt suurempaa haittaa kasvillisuudelle olevan.
Mahtaisiko olla sitten niitä, mutta haittaavat siis totaalisesti kun kukat ei pääse kehittymään, tai jos kehittyvät ne syödään hyvin nopsaa pois. Samoin lehdet on syöty ja ne mitä ei ole syöty ovat ihan kuin imetty kuiviin… Viime kesänä siis tämä kaikki kävi ekan kerran ja nyt aloin toimiin jo heti keväällä, eipä vaan tunnu katoavan. No ostin tänään uutta myrkkyä mitä saa käyttää myös puutarhassa.
muoks. kuukkeloin luteita, enkä kyllä oo tommosia aikusia elukoita tällä pihalla nähny ku 2kpl, neki mansikoissa.
No niin, mä nyt ahdan tänne tätä kirsikkapuu-ongelmaani ja ötökkää. Kävin äsken tutkimassa, että onko sielä niitä luteita, ja löysinkin tämmösiä punasia toukkia! Ne siis varmaan syö lehdet ainakin, varmaan kukat myös. Auttaisko nää tunnistuksessa yhtää? Ja munat ois ilmeisesti sit semmosia rusehtavia joita on tsiljoona lehdessä, ei tokikaa kaikissa.
Nyt täytyy todeta, etten saa kuvista oikein selvää yksittäisestä otuksesta. Ei ne kuitenkaan näköjään ole niitä mitä kuvittelin.
Onnistuuko mitenkään kuvan saaminen vielä lähempää? Nuo ruskeat elukat näyttävät jo aika isoilta, joten jos yrittäisit tarkentaa kameraa yhteen tuholaiseen, niin sitten voisi ehkä päästä jäljille.
Meillä vaan on niin "huonot" kamerat, jopa miehen puhelimessa on parempi kun meidän canonin digikamera. Nuo kuvat onkin siis miehen puhelimella otettu ja parempaan ei taida pystyä, eivät osaa tarkentaa enää lähemmäs zoomattua
Pitääkö tässä lähteä vielä kameraostoksillekki
Mutta yritin itse jo kuukkeloida että millä elukalla ois punaiset toukat, mutten oikein löytänyt mitään sopivaa. Ne ruskeat aikuiset on kyllä semmosia koppiksen tai punkin näköisiä… Lohduttavaa
Voi ie…
muoks. mä noita kuvia nyt koneella zoomailin, eihän laatu tietty oo mainio, mutta kuoriaisilta näyttää ja ovatkin ilmeisesti musta ruskea laikullisia. Mä kokeilen ladata Picasan koneelle ja jos vaikka osaisin pikapikaa sillä jotain kuvansuurennoksen tapaista tehdä 

Olipas helppotoiminen ohjelma, uus suosikki! Mutta tää kuva ei sit tullukkaa tänne yhtä tarkkana kun koneella, mistähän seki johtuu. Mutta nyt tossa alareunassa näkyis kohtuu hyvin tommonen elukka kumminki. Nuo seassa olevat on ruumiita viime telotuksesta, siksi ovat ihan sikin sokin 
Tässä toisessa lehdessä taas olikin jotenkin erinäköisiä elukoita, laatu on todella surkea, mutta laitan suurennoksen silti… On sielä näköjään murkkukin kuvassa…
Luovutan. Yritin itsekin kuvaa suurentaa, mutta se menee liian suttuiseksi, enkä minä ainakaan saa noista selvää vaikka niitä kuvia laittaisi kuinka monta samaan viestiin. ![]()
Kirvoja?
Joo, varmasti aika epätodennäköistä että noista tunnistaisi. Oli mitä oli, mahtaisiko kevätruiskutus, joku öljyinen (se sun e7 vaimikäsenyoli), olla se jolla olisi hyvä lähteä ens kesänä uuteen sotaan? Jäi nimittäin tänä keväänä väliin. Ei kait siinä ainakaan mitään menetä.
Myrkkyjen kanssa tahtoo vaan käydä niin, että siinä kuolee hyötyeläimetkin. Meillä ei ole käytetty kolmeenkymmeneen vuoteen mitään myrkkyjä ja ihan hyvin on pärjäilty.
Jos tulee kirvoja, niin hetken päästä tulee myös niitä napsivia pirkkoja, eli luontaista ötökäntorjuntaa.
Raakki, mikä perhostoukka on pelargoniaketjussa? :-o
Kyllä se joku perhostoukka on, mutta en tiedä mikä ja hakeminen vie nyt liikaa aikaa.
Kuva kannattaisi laittaa Hyönteisfoorumille: http://hyonteiset.net/foorumi/viewforum.php?f=72
Sieltä minäkin kyselen sellaisia, joita en itse tunne tai pysty selvittämään.
En enää edes muista mistä kuukkeloinnista löysin elukan nimeltä kirvasääski, mutta sillä on punainen toukka, joka voisi hyvinkin olla sama mitä meillä oli. Ja kirvojakin yllätyksekseni oli aika joukko erilaisia. Mä oon nyt ikäänkuin päättäny, että nää on jotain kirvoja ja ne punaiset toukat oli sitten tullut hävittämään niitä. Harmikseen vaan paloivat jo saunan pesässä… Noh, elämä on…
Kiitos Raakki tunnistuksesta! Nuo ötiäiset olivat kuin suoraan jostain pahimmasta painajaisesta, mutta oli mukava kuulla, että ne ovatkin ihmisen näkökulmasta oikein mukavia pikkuotuksia.
Mulla meinasi jo hermo mennä kirvainvaasion kanssa, mutta kuten sanoit, luonto korjaa. Nuo pikkuhirviöt ja leppäkertut (melkoisia kirvan surmia nekin) hoitivat asiat taas sille tolalle, että kirvat eivät pääse niskan päälle.