Hienoa, että on säästetty nokkosia, jotta nokkos- ja amiraaliperhoset voivat lisääntyä. Niiden toukat elää vain nokkosella.
Tervetuloa vaan nokkosperhosen toukat<3 Mulla on välillä pieniä nokkospuskan alkuja kukkapenkeissä ja olen tietysti repinyt pois. Nyt saavat olla ihan rauhassa<3
Mulla ei varjoliljoja ole toistaiseksi ollut paljoa. Nyt ovat vähän lisääntyneet, kun ovat saaneet paremman paikan. Toivottavasti ei kukot huomaa niitä, jos kerran nekin on kukkojen ruokailulistalla. Meillä on täällä varmaan se etu, että kukkoja ei tule naapureista, kun ei ole naapureita. Pari kukkoa huomasin sattumalta joskus toukokuun alkupuolella, mutta enpä ole heitä tarkkaillut. Ruskoliljoissa on kuitenkin nyt hyvännäköiset nuput.
Liljakukot ovat tulleet minulle tutuksi. Liljat kun ovat sellaisia, jotka selviävät hyvin vaikkei ehdi aina olla mökillä puutarhaa hoitamassa. Taas kerran niitä oli paljon ja en niitä ehdi mitenkään litsiä… Kohta kyllä aloitan aamuni niitä jahdaten. Mutta olis pari muuta kysymystä. A. vattukärsäkäs ruusupensaassa. Olen saanut lähes kuolleet, vanhat ruusut hoidettua niin, että kukkanuppuja on näkyvillä! Viime vuonna oli vaan 2 ja toinen niistä putosi… Nyt katseltuani näin, että siellähän joku kärsäkäs vaelteli… Myrkytin ja aion myrkyttää toisen kerran tänä kesänä piakkoin. Onko teillä kokemusta miten tuosta pääsisi eroon. Nyt keräsin nuput, joihin kärsäkäs oli jo ehtinyt munia ja poltin ne uunissa. Missä ne kärsäkkäät elävät, koska ne tulevat selvästi seuraavana vuonna uudelleen. Maassako? Vai ainoastaan niissä nupuissa minne munat munitaan. Siirtyvätkö ne helposti viereisiin ruusuihin? Vai onko niillä joku lempilajike? “Mehevimmin” kasvavissa ruusuissa on ollut kirvoja pari vuotta ja olen niitä mäntysuovalla torjunut…Haluaisin saada nämä vanhat, uinuvat ruusut kukkimaan, koska niillä on tietysti henk-kohtaista arvoa. Ovat suvun. Mutta onko niin että vanhoihin ruusuihin iskevät nämä taudit helpommin?
Piti pikaiseen lisäämäni kuva tunnistettavaksi, mutta kameran ja koneen välinen yhteys pätkii pahasti. Otetaanpa siis tuhannella sanalla… Huolena on juhannusruusu, jonka lehdet ovat lähes kauttaaltaan pienten vaaleiden pilkkujen peitossa. Mitään elävää en ole onnistunut niistä löytämään, vaikka olen oikein suurennuslasin kanssa tiiraillut.
Lisäksi osasta lehtiä järsii joku pintaa, olen onnistunut bongaamaan yhden noin sentin mittaisen vihreän mustapään, toukka tai matonen tai mikä lie. Parissa oksassa on ollut seittimäistä töhnää, jokusia lehtiä on rullautunut, kirvat ovat vallanneet puolen puskaa ja kaiken huipuksi pitkin oksia marssii keltamustia leppiksen näköisiä koppiksia.
Kirvoista selviän kyllä, mutta mitä kaikki tuo muu on? Yksi öttiäinen vai monta, ja millä hävitän? Ja entäs se keltamusta otus, onko se leppäkertun sukua eli hoito vai joku kamala ruusutorakka tai lehdennyrsijä tai mitä hittoja niitä nyt onkaan? Kainosti: Help!
Näitä on nyt sitten ilmestynyt kasvimaan liepeille. Löytyykö tunnistusta?
juovakirppa
Minä en harrasta kauniita liljoja enää ikinä. Entisessä pikkupuutarhassani hoidin niitä metsästäen joka päivä… en vain voinut niille mitään, ne lisääntyivät ja siirtyivät syömään myös muita kuin liljoja.
Millä ihmeellä te pidätte ne kurissa, en ymmärrä?
Toinen mitä inhoan, on ihanan kukan Lehtoängelmäni, johon saan aina kirvoja niin runsaasti, että koko kukkaterttu putoaa. Ilmeisesti ne pitäisi kasvaa "ei aurinkoisessa paikassa"?
Kiitos Kibu, nyt on nimi noillakin ötököillä jotka ahmivat tuoksupielukseni…
Nooranorpan kirpat ovat vielä tarkemmin nimettynä aaltojuovakirppoja. Erityisesti ristikukkaisiin keskittyneitä harmituksia.
Kiitos kibu ja Tuulia! Hyvä puoli tässä asiassa on se, että oppii paljon uutta. Huono puoli on tietysti se, että kun koko “kirppa”-homma on uusi tuttavuus, ja ovat jo ottaneet kasvimaan haltuun, niin taitaa olla hieman myöhäistä yrittää tehdä niille mitään. Taidanpa mennä googlaamaan tuon ristikukkaisuuden… ![]()
Ristikukkaiset ovat suureen heimoon kuuluu monta tuttua kasvimaan asukkia -kaalit, lanttu, rucola, sinapit… samassa veneessä ovat rypsi ja rapsi ja aaltojuovakirppa onkin se täystuho, jota vastaan alkaa ottelu edellämainittujen kasvien peltoviljelyssä hetipian kylvön jälkeen. Pahoina kirppavuosina idut syödään jo ennen kuin ne pääsevät edes pintaan - siis on kaivettava maata nähdäkseen kirpan touhut.
Kuivat, lämpimät, tuuliset kevätsäät ovat kirpalle mannaa ja kun taimi on syöty täyteen reikiä, se läkähtyy päivässä nestehukkaan.
Meillä on kaikkien puiden kimppuun iskenyt jotain ihan ihme kirppuja… Sellasia pienen pieniä mustia ja vihreitä Munia? ja mäkäräisiä niin pirusti… Lehdet on myös maistuneet varsinkin luumupuussa (vai mikälie epämääräinen puska?) ja kirsikkapuussa… Yritin teille tänne ottaa kuvaa, mutta ei mun puhelin tarkentanut tarpeeks, enkä jaksanut hakea kameraa sisältä ![]()
Toivotaan että edes pari kirsikkaa säilyis elossa, kun luumu ei muutaman vuoden elossa olonsa aikana olekkaan ainuttakaan luumua vielä tehnyt ![]()
Pitkästä aikaa linjoilla! Kun tuli tarve saada vähän tietoa. Pelastin tämmöisen kaverin hukkumasta sadevesitynnyriin, ken hän mahtaa olla? Toivottavasti ei mikään suursyömäri! 
Son vissiinki kimalaiskuoriainen
Kiitos Jadeliila, niin näyttää olevan, löyty netistä paljonkin kuvia ja myös tieto, että vierailee putkikasveissa, kuten vuohenputkessa yms. Tulipa ihan hyvä fiilis, kun toimin hengenpelastajana. ![]()
Mitä ötököitä nämä on? Niitä on löytynyt jo parina kesänä tuolta kukkapenkistä. Näyttää siltä, että ne viihtyy elokuun astereissa ja palavassarakkaudessa. Niitä on aika paljon ja kun niiden lähelle menee niin tekeytyvät poloiset kuolleeksi ja tiputtvat itsensä maahan. En ole huomannut, että tekisivät mitään tuhoja.
Hiukan liljakukon näköinen ja tapainen. Ikävä juttu, jos niille alkavat muutkin kuin liljat maistumaan
Niiden toukat sitten syövät lehdet, ovat sellaisia mustia limaisia kakkakökön näköisiä.
Lis. Pikagooglauksen perusteella ei ihan just liljakukon näkoinen…
Noi näyttäis liljakukoilta jos niillä on mustat jalat, on niitä.
Jos jalat on punaiset kyseessä on kielokkko-joka ei tee suuremmin tuhoa puutarhassa.
Ei näytä liljakukolta. Anna olla, jos ei niistä harmia ole…![]()