Mitä elukoita?

Repesin Ahdekaunokin kommentista (on sulla muuten tarkka näkö). No, kai nyt vähemmästäkin, kun pääsee purkamaan paineita. Naarasta kiinnostaa vaan syöminen :slight_smile:

Mä tapoin 6 liljakukkopariskuntaa kesken aktin.

Pottakokemuksella rapsikuoriainen. Opin sen tänään, kun niitä oli illakoita kiusaamassa.

Sienestäjä - se viiruinen samannäköinen on kirppa.

Sepäs se - ei riitä, että syövät minkä kerkeevät mutta samalla myös nauttivat olostaan… huoh Auttaako noihin liljakukkoihin mitkään nokkonesteellä sumutukset tms?

Pyretriinipohjaiset aineet tehoavat liljakukkoihin-kaikkiin asteisiin (muna, toukka ja aikuinen)

Luomukikkana on testattu rasvatonta maitoa suihkuteltuna munien päälle. Helpompaa on liiskata kirkkaanoranssinpunaiset pikkuiset munarivit heti nähdessään.

(ainakin minun mielestä)

Toukat taas näyttää märältä kakkakököltä siellä lehden alla :frowning: Ne saa inhaa tuhoa aikaan ja kannattaa myrkyttää pyretriinillä tai kerätä ja tuhota.

Ja tehokkainta nyppiä ja tappaa ne aikuiset kesken puuhiensa.

Kai niihin parhaiten tehoaa rutistus sormien välissä tai tiputtaminen kiehuvaan veteen.

Minä noukin niitä hullunkiilto silmissä ja jalalla poljen kiveen tai asfalttiin :wink: Ainoa elukka joka mein pihassa on saanut ikuisen kuolemantuomion löydettäessä-ilman oikeutta.

Älkää tehkö tuholaisruiskutuksia päiväsaikaan, ennen klo 21.00 koska suurin osa hyötyhyönteisistä on silloin liikkeellä. Kaikki kuolee noihin pyretriineihinkin. Kimalaisia uhkaa muutenkin sukupuutto!

Liljakukkojen keräämistä voi kokeilla ämpärin kanssa, niin että aina ravistaa kukot kasvista ämpäriin. Liljakukkohan pomppaa helposti kasvista alas, kun sitä yrittää saada sormiinsa. Aikaisin keväällä pitää jo aloittaa aikuisten liljakukkojen metsästys, jotta ei tarvitsisi sitten munia ja toukkia keräillä (on myös paljon ällömpää). Myrkkyä en kyllä liljakukkoihin käyttäisi.

Koska itse en viitsi edes kukkojen keräilyä harrastaa,  niin en ole hankkinut mitään hienompia värililjoja, joista kukot ovat kyllä enemmän innoissaan kuin tavallisesta ruskoliljasta, tiikerinliljasta tai varjoliljasta. Päivänliljoihin eivät koske ollenkaan. Ruskoliljoja minulla on paljon. Kerran (muistaakseni) viidentoista vuoden aikana kukot söivät ruskoliljat, niin että eivät kukkineet. Muuten ovat kukkineet aina komeasti. Siis ihan ilman mitään torjuntaa.

Liljakukkojen yksi hyvä puoli tuntuu olevan se, että niitä ei paljoa näy sateisella ilmalla. Aurinkoisella ja lämpimällä kyllä sitten sitäkin enemmän. Minä olen tähän asti aina kerännyt ja litistänyt sormien välissä, mutta tänään kokeilin “etanapurkkiani” (kannellinen lasipurkki, jonka pohjalla on hiukan vettä ja muutama tupakantumppi). Etanat heittävät veivinsä samantien, mutta liljakukot kestävät näköjään paremmin nikotiinia :wink: Hukkuihan nekin sinne lopulta kuitenkin. Tästä lähtien saavat siis kokea myrkytys/hukkumiskuoleman, koska sormien välissä litistäminen ei ole mitenkään mieltäylentävää puuhaa :frowning:

meidän pihalle ilmestyi ensimmäinen liljakukko jo silloin, kun pihalla ei ollut vielä ainuttakaan liljaa, ainoastaan yksi pieni kirjopikarililja. Siitä huolimatta olen liljojakin istuttanut. Päätin, että minä olen vahvempi kuin mokomat ötökät ja ne eivät saa pilata minun nautintoani eivätkä päättää, mitä minulla pihallani kasvaa. Entisessä kämpässä meillä oli pieni 3x6 metrinen pienkerrostalon piha, johon äitini oli istuttanut ilmeisesti ruskoliljoja (silloin en tiennyt pihanhoidosta mitään enkä tuntenut mitään kasveja). Lopulta kaivoin ne ylös, kun “joku ötö” aina söi ne eikä kukintaa näkynyt kuin joskus vähän.

Liljakukot ja muut vastaavat veteen tiputettavat tyypit hukkuu nopeiten kun lirauttaa siihen tappoveteen ihan hiukan astianpesuainetta. Se rikkoo veden pintajännityksen ja näin ollen kevyet hyönteiset ei pysty kellumaan.

Eilen tapoin omasta pihasta taas 3 liljakukkoa ja mein äiteen pihasta maralinjuuren kukista15 kultakuoriaista tiputtamalla ne saippuaveteen. Vaikka jotkut niistä tykkääkin, me emme, maralinjuuren kukat oli kaivettu jo isoja onttoja koloja täyteen ja kukkapohjukat syöty ja nyt ne on tosi rumia puolikuivettuneita torsoja, ne kukat.

Minulla nuo liljakukot vainoaa erityisesti varjoliljoja ja pikarililjoja :frowning: Muutama päivälilja piassa on mutta ne saa olla rauhassa. Mitään isompia liljoja en hommaakaan. Varjoliljat ja pikarililjat on kuitenkin suosikkejani ja taistelen siis liljakukkoja vastaan murskaamalla niitä.

Aloittavat keväällä, vaikka öisin vielä kylmää, komeasta keisarinkruunusta ja sitten siirtyvät kirjopikarililjoihin ja varjoliljoihin murrr

Edellisten lisäksi meillä erityisterrorin kohteena ovat tiikerinliljat

Kiitos kylmän kevään,yhtäkään liljakukkoa ei ole näkynyt.
Nyt jo kolmas kesä ilman kukkoja.

Muutamassa nokkospuskassa kauhee määrä outoja matoja tai mitälie toukkia. muissa kasveissa niitä ei ONNEKSI oleJotain seittiäkin tekevät...

Ipanema: kuoriutuisko niistä ihania nokkosperhosia?

kiitos pihanlaittaja!!

Pisamakello; Toivottavasti jotain oikein kauniita <3

Mun mielestä näyttävät nokkosperhosen toukilta, niillä on keltaiset raidat. Nakertavat nokkoset kyllä täysin. Ja jäljelle jää "harsomaista verkkoa". Niin ja ruuaksihan niille ei kelpaa muu kuin nokkonen.

Hienoa kun et ole kaatanut nokkosia että riittää perhosille/toukille ruokaa! :smiley: