Taitaa olla jonkin pistiäisen toukka, ehkä kärhöpistiäisen. Tällaisen ohjeen antoi Oulunseudulta:
Mäntysuopaliuos:
3 dl mäntysuopaa
0,5 l spriitä, esim. sinol
1 rkl suolaa
10 l vettä
Toimii pehmeäihoisille hyönteisille (mm. kirvat, toukat)
Vaapula siirsin aloituksesi “Taudit jatuholaiset - Puutarha - LÄHESTULKOON söpöjen ahmattien invaasio!” tänne jo olemassaolleeseen ketjuun.
Enpä löytänyt tuholaisosiota tai keskustelua, joten teen oman aloituksen…
Parvekkeellani kasvavista orvokeista löysin sellasia pienen pieniä mustia pisteitä, joiden päättelin olevan jotain tihulaisia, kun kasvit joissa niitä on näyttävät huonommilta kuin ötökättömät. Mitä ne on? Ovat niin pieniä, ettei saa selvää onko niillä edes jalkoja, mitään muuta elämää en ole nähnyt orvokeissa. Eikä noissakaan paljon elämää näy, enpä ole yhdenkään nähnyt liikkuvan… Suihkin Toluvettä orvokeille, ja kokeilenpa Provado vedellä kastella. Mistä mä sitten edes tiedän ovatko kuolleet, kun ei ne kipittele
Vai odotetaanko vaan ja katsotaan että alkaako muihin kasveihin ilmestymään niitä pilkkuja…
miljajohanna, siirsin aloituksesi "Kesäkukat - Yleistä asiaa - Mitä öttiäisiä mun orvokeissa??? " tänne jo olleeseen paikkaan.

mun taimipurkissa on tämmöisiä olioita itse mullassa kököttää vielä par ilsääkin,aattelin et munivatko muniaan multaan,taimipurkki on keittiön tiskipöydällä,noi on kai ikkunasta tulleet sisälle ne on isoja et ihan puistattaa
Tuo on varmaan kulkeutunut sisääntulijan mukana ulkoa. Joku vaaksiainen lienee tuokin, eikä siitä haittaa ole, vaikka munisikin ruukkuun, sillä sen toukat syävät vain kuollutta kasviainesta. Voisit kuskata sen ulos ruukun kanssa, jossa se kyllä lähtee sitten itsekseen lentoon.
Kiitos Raakki,niin minä sen ruukun kiikutinkin ulos ,kyljessä olut yksi jäi sisällen lentelemään kai se sit joskus ulokin löytää tiensä kun sisäänkin löysi

Tällainen ällötys tuli parvekkeelle koivun mukana ja valtaa alaa. Valitettavastu en saanut kovin tarkkaa kuvaa, mutta ruman näkinen kaveri jolla saattais olla siivet tai sitten ei… Eivät juurikaan liiku.
Tää saattais olla joku toukan kaltainen:
Jopa oot kaverin löytänyt! ![]()
Ihan näyttäis leppäkertun toukalta…
Näin vois sanoa ![]()
Varmaan on joku viljeltyjä alueita karttava luonnonkoivun asukki jonka tyhmyyksissäni nyt sain mukaan… Näyttäis siltä että se tekee aika vähän haittaa mutta muutaman reiän lehdistä löysin.
Jotenkin ei näyttäis musta leppiksentoukalta, mut toki ovat niin pieniä etten oikein saa selvää. Ja mistä niitä nyt yhtäkkiä olis valtavsti putkahtanu?
tietäiskö joku mitä nämä pienet mustat öttiäiset ovat? niitä oli meillä mänty minkä kaadoin täynnä ja ovat sitten levittäytyneet sinne tänne pihalle…söivät mm turveruukun ja pari taimea siinä sivussa. ei mitään suuria tuhoja ole tullut mutta en sois että lisääntyis ainakaan kovin paljon

Syövät kaiken ja ehtivät vielä muutakin… Löytyykö tunnistusta…?
Liljakukko
Kiitos zibuli, tämä auttaa paljon eteen päin!
TAPA, TAPA, TAPA! Liljakukkojahan nuo on!
ja vielä riettaat köyrivät keskellä kirkasta päivää
Mulla syö retiisien ja lanttujen lehdet tollaset mitä potan kuvassa on, mutta niissä on vielä keltasia raitoja, mitä ovat?
Ja liljakukko-äijällä silmät pullottaa päässä
.