Taisi olla sama kysymys toisessakin paikassa mutta vastaan tässä. Huomasin itse ihan saman asian ja rupesin kastelemaan päältä ja annoin kuivua mullan aina välillä ihan kunnilla niin elukat hävisi. Kai se oli siitä alaosan liikakosteudesta jolloin kanankakkarakeissa mahdollisesti elävät toukat heräsi henkiin. Sitten hävisi myös pikkukärpäset.
Kiitos kastehelminen vastauksesta. Minäkin epäilin, että kanankakka sitoo niin paljon vettä, että siinä olevat elukat herää henkiin. Aloitin itsekin sitten päältäkastelun. Täyttyy jatkossakin kastella vain päältä.
Mikä elukka hyvä vai paha. pahaa epäilen ovart syöneet mun ranskantulikukan
Koko noin 3-4mm
Myrkytänkö ja millä
IIiik! TAAS on norjanangervoissa valtaisa toukkainvaasio! Syövät kaikki ihan paljaiksi. Ja niitä pensaita on PALJON!
Mäntysuopaliuos:
3 dl mäntysuopaa
0,5 l spriitä, esim. sinol
1 rkl suolaa
10 l vettä
Toimii pehmeäihoisille hyönteisille (mm. kirvat, toukat).
Kiitos ohjeesta. Täytyy kokeilla. Niitä toukkia on tuhansia, ovat parisenttisiä, vihreitä.
Minulla oli kanssa vuosia sitten monta norjanangervoa ryhmässä ja niihin tuli noita toukkia pilvin pimein. Kun puskia varisti, maa oli keltaisenaan. Leikkasin silloin ne kokonaan alas, muuten eivät lähteneet. Puskista kyllä kasvoi entistä ehompia ja tuuheampia leikkauksen myötä. -Tosi kaivoin ylös ne kaikki myöhemmin, nyt minulla ei ole ensimmäistäkään, mutta mieleeni on painunut kirkkaasti tuo toukkahyökkäys.
Tämmönen HIRVIÖ oli kerran meidän ulkoportaalla, vuosia sitten. Piti oikein hakea kamera ja ikuistaa jättimato. Pituutta oli n. 10-13 cm. Kuka osaa sanoa mikä ihme tämä oli? Ja onko tuo pääpää takapää, koska tuntosarvet näyttäsi olevan toisessa päässä. Joku pelottelukeino vai?
jo on matonen Raakki varmasti osais kertoa mikä se on ,itse päättelisin sen olevan joku perhostoukka
(Laitan tän tänne kun en suomenkielistä nimeä tiedä sanokaa jos on väärässä paikassa.)
Voihan nenä, niin ihana kun tämä uusi ystävä onkaan niin millä siitä pääsis eroon.
Kyseessä on siis leafcutter bee, mutta suomalaisesta nimestä ei oo hajuakaan.
Se on tuhonnut jo melkein kaikki lehdet mun verenpisarasta ja loppua ei näy.
Tässä pari kuvaa:
No sehän on suomeksi lehdenleikkaajamehiläinen . Enpä kans paljon torjuntatietoa löytäny mut tässä ny tää linkki missä on jotain tietoa ko. lajista suomeks ja sit tää linkki englanniks. Ehkä pääset tästä ny eteenpäin ja jos vaan saat lisätietoo ni kerro, on kivaa kuulla kuinka sit käy.
Toi nimi nyt tietysti itsellekin tuli ensimmäiseksi tuli mieleen, mutta kun tietoa ei juuri löytynyt tuolla nimellä niin ajattelin että suomalainen nimi saattaa olla ihan jotain muuta.
Torjuntakeinoja ei kyllä meinaa löytyä. Ei edes englanniksi. Myrkkyjä kun en haluaisi käyttää, kunhan nyt vaan vaihtais kasvia.
Ensimmäiseksi sen näin viereisen karhuvatukan lehtiä leikkaamassa mutta oli sitten myöhemmin enemmän mieltynyt kuitenkin mun verenpisaraan. Raukka parka on kohta lehdetön. Niitten pitäisi kuulemma tykätä ruusuista, mutta etupihan ruusut on turvassa.
Katotaan nyt jos mä jotain keksin. Pesää en ole löytänyt vaikka sen jossain lähellä pitäis olla. Minuutti korkeintaan mehiläisellä meni kotireissulla. Ahkera pirulainen.
Luin jostain sivustolta et tuo kyseinen otus hankkii näin pesänrakennus ainetta itselleen menee siis lehtiä poikineen rakentamiseen
Sen verran sain lisää selvitettyä että pesä on tosiaan sellanen sikarinnäkönen pötkylä kyhätty niistä lehdenpaloista.
Ja toisen suomenkielisen nimenkin löysin, verhoilijamehiläinen, suku taitaa olla siis “Megachile”.
Suht ystävällisiä jos ei mene liikaa häiritsemään.
Parempia pölyttäjiä kun muut ampparit, jos oikein ymmärsin.
Joten hyvä sen on olla puutarhassa, kun nyt vaihtais kasvia. Tänään ei oo näkynyt mutta saattaapi se vielä palata.
Tää on nyt kyllä ihan hakuammuntaa, mut yhdessä (olisko ollu Norjalaisessa) puutarhaohjelmassa selitettiin et etanat kaihtavat kasveja, joiden lehdet on kasteltu nokkosvedellä koska ne maistuvat kuulemma karvailta.
Eli: jos kastelis sen verenpisaran jollain, nokkosvedellä, chilivedellä, valkosipulivedellä tms., mahtaisko se vaikuttaa ko. tyypin haju tai makuaistiin, niin ettei se enää tykkäisi siitä. Ainakin olis vaaraton testi.
Tota pitääkin kokeilla, ei ainakaan oo haittaa kasveille.
No en oo jostain syystä kerennyt keitoksia väsäämään mutta taitaa olla että mehiläinen on löytänyt naapurin ruusut kun ei oo enempiä tuhojaan tehnyt. Tiedänpähän vastaisuudessa mitä kokeilla ensimmäiseksi jos vielä ongelmia tulee.
No hyvä, Lily, ku jätti sun fuksias rauhaan. Jos joudut (toivottavasti et) kokeileen jotain keitoksia, muista sit kertoo meille tänne et kuis kävi, tehosiko vaiko houkutteli lisää jengiä paikalle =D!
Lajikkeita en muista, mutta meillä on sekä alppikärhön tyyppisessä valkoisessa että suurempilehtisessä pinkissä kärhössä ihan huima määrä pikku suursyömäreitä: parisenttisiä vihreitä (ehkä hieman harmahtava "hohde" pinnassa) toukanketaleita, viikossa pistelivät poskeen kaiken paitsi lehtiruodit. Olen suihkuttanut niitä mäntysuopaliuoksella sekä kohtalaisella vedenpaineella kasteluletkusta, mutta silloin nämä pikkupirut vain heittäytyvät maahan ja kiipeävät takaisin jatkamaan mässäilyä heti kun silmä välttää!!!
Myskimalvassa taas oli tuplasti isompi vihreä toukka, joka ahtoi sisäänsä yksin kokonaisen taimen lehdet ja kehtasi vielä jättää jälkeensä kakkakasoja. Sen litistin kursailematta enkä ole kavereita (vielä) löytänyt.
Onko mitään kikkaa päästä eroon näistä sisänsä melkein söpöistä tihulaisista? Ja mitä ne yleensäkin ovat?