En usko, että niillä siemenillä joita siellä on mitään hätää ole.
Kah, olinpas hidas.
No kiitos uskonvahvistuksesta kuitenki Nanikka
En tiedä onko tämä nyt ollenkaan oikea ketju tämän kuvan laittamiseen, mutten muutakaan sopivaa keksinyt. Minkähän kotelo tämä on? N. 4 cm pitkä.
Jonkun perhosen kotelo se on Ehkäpä jonkun kiitäjän/yökkösen.
Minäkin ajattelin, että varmaan jonkun yökkösen tai sen sellaisen. Tupsahti nurmikolle kun kanttasin ruusupensaalle isompaa “reikää”.
Noista koteloista on hankalaa ihan varmasti sanoa ainakaan lajia, koska ne ovat niin saman näköisiä monilla lajeilla. Varmuudella sen pystyy sanomaan vasta kun siitä on perhonen kuoriutunut ja sen sitten pystyy tunnistamaan.
Tuo talvehtii normaalioloissa maassa ja kuoriutuu sitten jossain vaiheessa keväällä. Itse löysin kerran tuollaisen keväällä kukkapenkistä ja otin sen sisälle kukkaruukkuun. Parin viikon pääastä siitä oli perhonen kuoriutunut ja lenteli sisällä jolloin sain sen hyvin kuvattua ja tunnistettua ja sitten se pääsi ulos lentelemään.
Kuva.
Mikä elukka mahtaa unohdella jälkeensä tällaisia suurehkoja limaklönttejä?
Vieressä on mahdollisesti saman veijarin jätöksiä:
Ihan oli kotelo saman näköinen kun tuolla Raakin laittaman linkin takana kuvassa.
Tällainen tuholainen vaivaa chiliä. Tunnistaako kukaan tätä.
Tarttis keksiä. miten näistä pääsee eroon myrkyttämättä satoa.
Tässä vielä naamakuva edestä, jos se auttaisi ehdottamaan torjuntakeinoja.
Oisko vielä vähän kauempaa yleiskuvaa? Harvoin näkee näin läheltä
Yleisimmät chilin tuholaiset täällä ja kirvaa tuo lähinnä muistuttaa niistä...mutta mitä ihmettä sen perälle on tapahtunut? Siellä on kyllä myös kuvattu sanoin joitakin otuksia, joista ei ole kuvaa...
Kuusijalkainen on otus, joten ei ainakaan mikään punkki. Kirva on. Tolu- tai mäntysuopaliuosta voit ruiskutella.
Mutta tuo takapää kiinnostaa minuakin, miksi se on tuollainen?
Tuo on tullut ulkoa sisään chilin mukana. Tuolle peräpäälle mulla on pari teoriaa. Se hajosi, kun rapsasin sen lehdeltä. Noukin sen siitä pöydältä purkkiin ja kuvasin. Ekan kuvan punainen kulma on osa tulitikun raapaisupintaa.
Toinen vaihtoehto on, että sen omat poikaset on syöny tuon takapään. Silloin se olisi jonkunlainen peto eikä olisi kait kasville haitaksi.
Kolme tollasta oon nyt raksinu tosta chilistä enkä tätäkään raksinu sitä kuvausta varten hellävaraisesti.
Jos löytyy lisää, niin täytyy ottaa seuraava hellävaraisemmin talteen.
Kertaruiskutus on jo tehty tolu-neem-liuoksella.
Mullekin tuli mieleen tuo juttu, että joku on syönyt, haukannut palan pois. Tarkan suuren kuvan olet hänestä napannut. Mulla tuli kovasti mukana sisään siirrettynä ötököitä chilien mukana. Kunpa tuolle otukselle nyt löytyisi nimi, niin tietäisin taas maailmanmenosta yhden asian lisää..
Kun torjunta ohjeita selasin, yksinkertaisin neuvo oli, että siirrä ulos niin tuholaiset katoaa. Ensilumen aikaan tollainen ohje pyrki naurattamaan, siinä olisi lumimyrskyyn taatusti tuholaiset kadonneet,kypsyvät chilit, varret, ruukkumullat ja isot kasvatusruukkunikin..
Pari päivää on lennellyt mustanaan sellaisia pikkukärpäsen tai mäkäräisen näköisiä siivekkäitä virpiangervon kimpussa (lehdet aukeamassa). Nyt huomasin niiden menevän myös ulkoilmaan totuttelevien ruusupapujen latvuksiin. Mikä mahtaa olla, ja onko haitallinen?
Osaako kukaan sanoa mikä on pielessä kun sellaisiin ruukkuihin mihin olen laittanut kananpe:tä tulee pieniä valkoisia matoja siihen kohtaan missä P on. Ja multa on paakkuna siitä alaspäin. Kastelenko liikaa vai mitä??? Multa itsessään ei tunnu kauhean märältä päältä. Näitä olen kastellut alta. Voisiko olla vika siinä että kananP pitää sen pohjamullan liian kosteana ja siihen tulee siitä syystä matoja. Ovat sellaisia hyvin pieniä valkoisia. Ehkä nuppineulan paksuisia ja n. vajaan sentin pituisia.