No, älä ny mittään anteeksi pyydä. Muaki nauratti ja se on ihan tosi, et se on kuolemaisillaan nälkään AINA! Pakko olla jos toisen hienot kaalinhajuiset kirppa-ansat vetäsee huiviin. Kyllä mun huumori kesti ja kestää rankempaaki. Kuhan ny kirjottelin.
Kallistun heisinälvikkään puoleen minäkin. On samaa sukua lummenälvikkään kanssa. Nehän viettävät häitään lumpeiden lehdillä, jyrsivät itsekin lehtiä reikäisiksi ja loppukesällä tuhon täydentävät toukat. Oma heisipensaani joutui nälvikkään kynsiin myytama vuosi sitten eikä ole toipunut vieläkään. Jonkinlaista pinetä versoa kasvattelee, mutta vielä tänä kesänäkin lehdet katoavat koppiaisten suihin. Toukat luultavasti koteloituvat maahan pensaan juurelle ja kuoriutumisen jälkeen keväällä kuoriaiset kiipeävät pensaaseen aloittaakseen lehtien tuhoamisen ja uuden sukupolven alkuun saattamisen. Olet varmaan pannut merkille kuoriaisten pelastautumistaktiikan. Pienimmiästäkin häiriöstä ne heittäytyvät kuolleiksi ja putoavat maahan. Siinä mielessä harmillinen kuoriainen, että pysyy paikalla "kuin paska Junttilan tuvan seinässä".
Kyllä siihen torjunta-aineet tehoavat, esimerkiksi Raid-sumute.
Mikähän ötökkä rei’itti takapihan mini-iiriksien lehdet siten että söi pitkänomaisia reikiä lehtisuonten väliin, kunnes lehdet olivat lopulta ihan pitsimäisiä ja kuin revittyjä? Leikkasin pitsimäiset lehdet alas asti, mahtaako otus sillä hävitä? Näytti myös apilanlehti kelvanneen syötäväksi.
Epäilen perhosen toukkaa. Sellainen ruskea.
Osaisiko joku sanoa mikä on hennon keltainen karvajalkainen mato mustalla päällä varustettuna, joka syö innoissaan meidän molemmat pilarihaavat Puut ovat kohta lehdettömiä, ja madot nakertavat jopa runkoon reikiä. Mäntysuopaliuos ei niitä hidasta kuin muutaman tunnin. Olenkohan menettänyt molemmat puut? Olisi kuvakin sellaisesta, mutta en taida osata tällätä sitä tähän…
Nyt ne siirtyivät tuomeen ja punatähkiin… Mitä mahtavat olla, eikö kukaan keksi?
Enpä osaa arvata, koita laittaa kuva.
Alareunasta ensin "Lisää uusi viesti tähän keskusteluun", aukeaa viestinlisäysikkuna. Siinä työkalupainikkeiden alemmassa rivissä oikean puolimmaisena on "windowsista tuttu" maiseman kuva, jolla kuvan lisääminen on helppoa. Klikkaat siitä, sitten haet kuvan koneeltasi ja sanot, että "Lähetä kuva".
Muista laittaa täppä kohtaan: "Lähettämäni materiaali ei riko tekijänoikeuksia, olen itse vastuussa mahdollisesta tekijänoikeusrikkomuksesta."
Kirjoita viestiin ensin muutama sana ja lisää sitten vasta kuva. Aina ei pentti (=puutarha.net) anna lisätä pelkkää kuvaa.
Noniin… nyt olen saanut sitten kuvia otettua pari kappaletta noista elikoista mitä tuolla “päivänsinissä” ja härkäpavussa juoksentelee. Kuvasta saa klikattua suuremman kuvan… (pop-up)
Hyvä, nyt tajusin. Tässä kuva.
Tuo on joko perhosen tai jonkin pistiäisen toukka. Katsoppa, että kuinka paljon sillä on jalkoja - jos niitä on koko mahanalus täynnä niin se on pistiäisen toukka. Jos etupäässä on ohuita jalkoja muutaman ja sitten neljä tai kuusi paria paksumpia jalkoja puolivälissä, niin sitten se on jonkun perhosen toukka.
En tunne kovin hyvin toukkia, mutta Hyönteisfoorumilla tuo toukka ehkä tunnistettaisiin.
Voi Raakki, luin tuon jalkojen laskemisohjeen ja mua alkoi naurattaa. Tässä yks päivä löysin pelakuun lehiten syöjän , kirjavan ja vähän karvaisen “madon” , enkä totisesti ryhtynyt sen jalkoja laskemaan.
Kyllä minä ihan tosissani olin, eli tässä yökkösen karvainen toukka, jolla näkyy keskiosassa neljä paria jalkoja ja etupäässä vasemmalla ohuita jalkoja. ;)
Minä kun toukan löysin, niin napautin sen vauhdilla pois lehtiä syömästä.
Tässä sitten jonkin pistiäisen toukka, jolla on mahanalus jalkoja täynnä. :)
Kyllä noilla kelpaa vipeltää.
Huh, pelottavan näkönen otus.
Olisin muokannut tuota omaa viestiä, mutta se ei enää ollut mahdollista… löysin/tunnistin nuo elukat mitä noissa rehuissani on… ne ovat niitä “papukirvoja” (Aphis fabae). Nyt eiku etsimään millä niitä saisi pois! Ihmettelinkin koska niitä ei ole näkynyt paprikoissani, koska ne yleensä “imevät” punkkeja itseensä. Kiitos kaikille papuvinkeistä!
Äsken koin epämiellyttävän yllätyksen kun rupesin availemaan ukonkellon siemenkotia, useassa siemenkodassa oli sisällä semmonen n. puolisenttinen ruskea ölliäinen. Eläviä olivat, semmosia madon tai toukan tapaisia kiemurtelijoita. Tietääkö joku mitä ne oikein oli ja onkohan ne vahingoittanu niitä siemeniä? Ne siemenet oli nimittäin tarkoitettu parille penttiläiselle.
Marlene, jos siemenet ovat silmämääräisesti normaalin näköisiä, ei niissä pitäisi mitään vikaa olla.
Kyllä ne minusta ihan normaaleilta näytti, olipa helpotus! Kiitos Tuulia-tuu!