(mä kun vaan olen miettiny et mikä on heisipuu…guuglaten voisi olla vaikka koiranheisi tai paatsamajoku…)
Kibun kanssa menee viestit ristiin.
Väritys ei sovi heisinälväkkääseen.
Kooklataan lisää.
Koiranheisipuu oli eka jonka mä joskus 70-luvulla opin tuntemaan. Tää kukkii samalla tavalla, minkä takia tunnistan se heisipuuksi, mutta en tiiä onko se juuri koiranheisipuu vai joku muu. Se tuli tontin mukana. ;-)
Jaa, ilmeisesti yleiskansallinen nimitys koiranheidelle…
Raakki, en mää hae tieteelistä määritystä. Alkuperäinen kysymys oli: "syökö ne puu kerrallaan kaiken mun pihalta" ja "millä niistä pääsee eroon". Siis sama eroonpääsykeino varmaan puree useisiin kymmeniin lähisukulaisiin ja samoin se onko jotkin lajit erikoistuneet tietyntyyppisiin kasveihin eli että omenapuut eivät kiinnosta. Vai mitä???
Heksu, wikisanakirja tarjoaa, että: "heisi = mikä tahansa Viburnum-suvun pensaskasveista".
No ei niistä varmaan eroon pääse ku myrkyillä. Siis niistä ötököistä, ei heisistä. (mikä on heisi-nimen monikko, en tiiä oikeeta termiä).
Yök, mutta KIITTI kummiskin. ;-)
Mää kokeilisin:
hiesi - heidet
heittä - heisiä
heiden - heisien
heiteen - heisiin
jne. ;-)
Koiranheisi on varsinkin liian kuivalla paikalla kasvaessaan tosi helposti täynnä ötököitä, jotka syövät lehdet. Koiranheisi on lehtokasvi, joten se tykkää puolivarjosta ja hyvästä kosteutta pidättävästä maasta. Minulla monena vuonna ötökät söivät koiranheidet melkein lehdettömiksi, mutta eivät muuttaneet muihin puihin tai pensaisiin vahinkoja tekemään. Nyt olen siirtänyt koiranheiteni parempaan paikkaan, vielä ei ole ötököitä näkynyt. Lumipalloheiden kanssa on helposti sama ongelma. Eli siis heisille pitää yrittää löytää niille sopivan varjoisa ja riittävän kostea kasvupaikka.
Kopsasin tekstiä tuon linkkini takaa:
Lehtikuoriaiset = heimo Chrysomelidae
Lyhyitä, paksuja, hyvin kuperia ja kiiltäväpintaisia kovakuoriaisia,
joiden väri voi olla esim. kiiltävän vihreä, punainen,
punaruskea tai keltainen, usein mustajuovainen tai -täpläinen.
Sekä aikuisia että toukkia esiintyy kasvien lehdissä, joissa toukat
voivat kaluta lehdet aivan läpikuultaviksi tai reikäisiksi.
Lajeja: liljakukko, viljakukko, vattukuoriainen, haavanlehtikuoriainen,
isokilpikuoriainen, pajunviherkalvaja, pajunälvikäs,
pietaryrttinälvikäs, tasajuovakirppa, nelitäplänappu.
Näitähän riittää ja nimi täytyy tietää, ennen kuin tarkempaa tietoa otuksen elintavoista löytyy!
Viburnum juu, Physocarpus sinnepäin ja jostain guugle vielä paatsamankin repäisi. Wiki lienee riittävän tarkka.
Ei oo wikiin luottamista. Nimimerkki: "Kokemusta on."
Ihan oikeesti Juicen sanoin: "Epäile vain."
Luottaisin siihen, et tuskin sille muut kasvit kelpaa. Koppiaisilla(kin) on aika suppea ruokalista
Haa! Nyt muistan, se oli just toi tasajuovakirppa, joka söi mun kaikki ristikukkaiset maantasalle (siis kaikki!) yhtenä vuotena. Seuraavana vuonna ne siirty muihin kasveihin, ku peitin kaikki kaalintaimet, vaikka niin ei vissiin pitäis tapahtua. Eli aikas sopeutuvaisia sit, jos eivät muuten ruokaa löydä.
Luomutorjuntana aattelin kehitellä sopivan koktailin kaalista ja öljystä. Tehosekoittimeen vanhat talvikaalit ja öljyä joukkoon, se isolle kukkalautaselle ja sinne ulos. Hetken päästä lautanen oli täynnä kirppoja. Ja seuraavalla katsastuskerralla lautanen olikin tyhjä… Saakelin koira oli syöny kaalisotkun ja kirpat.
Seuraavaksi virittelin puolmetrisen aidan systeemiin, ja koira runttasi sen ja söi kirppa-ateriansa taas. Kolmannen kerran tein samanlaisen annoksen, ison verkon, jonka taivuttelin päältä katoksi ja laitoin rautalangalla vähän kattoa kasaan ja tiilen painoksi. Ja elukka sisälle. Iltapäivällä en enää muistanut koko juttua, ja koira oli kaivanut lautasen mentävän kolon ja syönyt taas kaiken.
Mut muuten toi juttu toimi noille kirpoille oikein hyvin…
Aivan, asiaan. Eli koiranheisi, löysin toissa kesänä tontin rajalta ja olen miettinyt, kuinka saada se lähemmäksi varsinaista oleskelualuetta. Kasvuolosuhteiden pitäisi nyt olla ihanteelliset siellä ryteikössä, mutta silti lehdet ovat varsin syötyjä, eikä samassa ryteikössä oleviin muihin lehtipuihin- tai pensaisiin ole tullut mitään kummempaa.
Elukka? Koiran laitoit sinne kirppakottariansan sisään?
Tagetes, pidätkö sä koiraas näläs????? ;-)
No ainakin koiran mielestä se kuolee nälkään joka kerta kun joku avaa jääkaapin oven… Muut pistää aitoja kasvimaan ympärille peuroja estääkseen, meillä syö koira herneet ja kaalit jos vaan sinne pääsee. Kyl luulis et koiranruoka + kotiruoka + lasten jättämät ruuat + kaikenmaailman lihat riittäis, mut ei…pitää saada vielä kirppa-ansatkin parempiin suihin.
Ja vaikka mein Mimmi on välillä oikea elukka (kaikenmaailman pahat keksii puutarhassa ja sisällä) ni se on takuuvarmana rakastettu perheenjäsen! (Tää ei nyt kuulu tähän ketjuun).
Tagetes, ANTEEKSI, jos loukkasin. Ihan huumorilla heitin.