Minä hankkisin lotsan sinne vintille jos sen pääsee jostain sinne viemään ja sitten tyhjentämään. Myrkkyä kammoksun siksi että se raato saattaa haista jos se sinne jonnekin rakenteisiin jää kuoltuaan… Ruisleipä on toiminut hyvin syöttinä lotsissa.
Se olisi hyvä muuten, mutta se saattaa olla niin herkkä että laukeaa ihan itsekseen. Hiiribaarin idea on kai se että tulee jotain sisäistä verenvuotoa tms ja hiiri lähtee etsimään jotain valtavaa järveä juodakseen sen tyhjäksi. Siinä matkalla sitten muumioituvat kuivuessaan. Ne ei pitäisi jäädä rakenteisiin eikä varsinkaan haista. Onko jollain kokemusta? Loukut pitäisi tyhjennellä päivittäin ja sinne on hankalahko kiivetä. Naapuri ehdotti että veisin sinne kissan muutamaksi päiväksi, mutta ei sekään taitaisi villoissa viihtyä.
Minulla on pelkästään hyviä kokemuksia hiiribaarista. Pidän myrkkyä autokatoksessa muovisessa suljetussa astiassa. Toki astiaan on pienet aukot hiiriä varten. Minulla on lintujen ruokapaikat lähellä enkä halua sinne hiiriä tai myyriä. Juuri eilen löysin yhden ahneen hiiren raadon katoksesta. Se oli aivan kuivunut. Naapurin kissa päivystää joskus lintulaudalla käyviä lintuja, mutta en ole havainnut senkään olevan kiinnostunut noista kuivista hiirenraadoista. Ainakaan tähän mennessä en ole huomannut yhtään hiirtä sisätiloissa, sillä ne varmaankin ahneena aloittavat aterioinnin juuri tuosta ulkona olevasta hiiribaarista.
Olen joskus laittanut hiiribaarin saunakammariin ja keväällä huomannut myrkkyvarastoja siellä täällä. Eräs tuttavani kertoikin, että myrkkyä ei tarvitse joka vuosi laittaa, sillä ne löytävät edellisen vuoden piilossa olevat varastot?
Mikä kumma se tämä on? Näitä ihan kuhisee ulkoseinällä joka ilta pimeän tullen. Noin sentin pitkä.
Siira
Maalla elävät siirat viihtyvät kivien alla, kosteissa ja varjoisissa paikoissa. Pituutta niillä on noin 10-18 mm.
Maasiiroja kutsutaan myös “saunamaijoiksi”, koska ne viihtyvät rantasaunan lämmössä ja kosteudessa.
Lehtosiira (Tranchelipus rathkei) on yleisin maasiiralaji sisämaassa. Se elää metsissä ja asutuksen piirissä.
Täpläsiiralla (Porcellio spinicornis) on selässä kaksi jonoa keltaisia täpliä. Se on tavallinen näky pihamaan kasvikasoissa.
Kyhmysiiralla (Porcellio scaber) nystyjä selkäkilvessä ja kaksijaokkeiset tuntosarven kärjet.
Vesisiira (Asellus aquaticus) elää vedessä. Ravintonaan se käyttää mm. veteen pudonneita lakastuneita lehtiä.
Täpläsiira siis? Onko millään tapaa haitallinen?
Minusta mikään siira ei ole haitallinen.
Kiitos tiedoista, mumimyy!
Mä nyt laitan kuvan tähän paprika osioon kun en tiedä mihin muuallekkaan laittaisin. ''
Eli nyt on ollut kasveissa muutaman päivän tämmösiä ötököitä ja saavat aika pahaa tuhoa aikaan. Please joku kertokaa mitä tehdä.
Colazo, löydät ötököitä koskevan kysymyksesi täältä. Vastaamista saattaisi auttaa jos kertoisit mitä kasveja nuo ovat, kasvimaallako kenties? Ja se maa jossa olet, oliko se Kreikka? Taustatiedosta on aina apua
Joo sorry. ELi olen kreikassa ja kasvit ovat kiinankaali, retiisi ja lehtisalaatti.
Onkos tuo kirppa? Minusta näyttäsi siltä. Täällä tuholaisissa on ketju "Tuholainen: kirppa", siellä on siitä sitten paljonkin juttua. Tiesitkö sellaista että kiinankaali on esimerkillinen houkutuskasvi. Istuttamalla sen syrjään muista kaaliviljelmistä jäävät muut kaalit rauhaan. Se täyttyy tuholaisista ja ne on helpompi hävittää siitä yhdestä paikasta (hyötykasviyhdistyksesta luettua tietoa). Eli vaikuttaisi siltä että kiinankaali kannattaisi harson alla kasvattaa koska ne on ötökkäimuri
No hyvä että olen laittanut nuo salaatit ym kaalit ihan eri nurkkaan Mä muuten ihmettelinkin että miks vain kiinankaalissa on niitä ötököitä niin selvis nyt sekin juttu
Kenelle maistuu näin hyvin kurjenpolvi? Herkuttelijaa en oo nähny, reikiä sen sijaan useissa uhreissa
Hei, mullakin on reikiä verikurjenpolvessa!
Sama täällä, muutamassa päivässä popsittu puolitoistaneliöö idänkurjenpolvea pelkäksi pitsiksi. Syyllistä ei sitten missään, salapoliisit auttakaa
Joku toukka kai se on, multa meinaavat syödä malvat, erityisesti harmaamalvikki on suosittu! Vihreä toukka, joka häirittynä joko pudottautuu tai jäykistyy oksanpätkän näköiseksi, kova kerääminen heissä on ollut. Humalan syö myös jokin toukka aivan rangalle.
Hah, syyllinen löydetty! Söisikin tuon vieressä olevan harmaamalvikin
(josta en pidä), mutta ei, siihen ei ole koskettukaan, vain kurjenpolvi kelpaa.
Kuvauksen jälkeen tämä matonen lensi kuin leppäkeihäs.
Just noita oli kuusamassani tänään. Mäntysuovalla suihkin niin tiputtautuivat seitin varaan roikkumaan.