Mulla oli vihreitä toukkia jotka söivät myskimalvat ja salkoruusut pitsiksi. Arrgggh.
Näinkö, onko sinulla sama kuviointi :)
Tutulta näyttää, paitsi että lumilla on vielä aika paljon lehteä jäljellä Meillä kelpaa salkoruusu, mutta ainoastaan yhdessä penkissä, toisessa en ole vielä huomannut minkäänmoista kuviointia lehdissä.
Taitavat mulla olla vielä hienompaa pitsiä. Tosi monta toukkaa olen listinyt, mutta kun sinne väliin on hankala päästä, sekä salkoruusut, että malvat kasvavat penkin takareunalla ja siellä on myös kuusiaita ihan vieressä. Ahdasta…
Myskimalvat on täälläkin pitsinä. Salkoruusuihin tai harmaamalvikkeihin ei vielä ole menneet. Yhtään elukkaa en ole litsinyt, tänään vasta huomasin. Ja tosi laiska olen litsimään. Mutta, jos menevät salkoruusuihini, niin kai se on pakko terästäytyä. Hyvä nyt tietää, että täytyy alkaa vahtimaan salkoruuusuja, kiitos! HALUAN katsella kun ne kukkii.
Pitipä oikeinlähteä tuonne yön hämärään (ja kylmään, vain 6 astetta!) taskulampun kanssa, ja löytyihän se samanlainen harmaa toukka kuin Kylkikahvan kuvassa. Yksi?? Se ei ole voinut tehdä koko suurta pitsipeittoa! Missä ne lymyilee? idänkurjenpolvi on loppuunkukkinut, voishan sen niittää, mutta mahtaako tuo ötiäinen syödä sitten uudetkin lehdet. Voi kun joku tietäisi otuksen ja tapansa niin sitten ehkä kemialliset aseet…
Idänkurjenpolven voi leikata, ehkä lehtien alapintaan kiinnittyneet munatkin lähtisivät samalla roskikseen, tai mantysuovalla ruiskuttele. (jos myrkytät tappaa se myrkky ehkä nekin ötökät, jotka söisivät noita lehdensyöjiä?)
Ei ole enää mitään alapintoja mitä suihkutella… olen aika vähän vaivautunut käyttämään mitään aineita, laiskuus nääs. Ensi ajatuksella tuntuisi, että jaksaako mäntysuopa tehota isoihin toukkiin? Linnuille apajat. Keväällä innoistuin sen verran, että kun kellarissa talvehtineisiin edellisvuotisiin taimiin tuli kirvoja,jotka ei suostuneet poistumaan vedellä, niin suihkautin niille laimennettua Puu-Tolua. No lähtihän ne kirvat mut niin lähti myös lehdet taimista. Taisi olla vähän vahvaa…
Salaattimaa on vallattu... :(
Salaatinlehtien sisään on kaivautunut jokin pikkuinen toukka. Se tekee kiemuraista käytävää lehden sisällä (näkyy lehden alapuolelta salaattilajikkeesta riippuen vain heikosti tai kunnolla. Itse asukki löytyi käytävän päästä: n. millin leveä ja 2-3mm pitkä. Näitä löytyi niin jäävuorisalaatista kuin pehmeämmistä salaateistakin. Lehdissä, joissa ei ollut (vielä?) käytävää, oli pientä ryhelmää, oisivatko sitten kyseisen asukin munia? Muniiko joku lehtien sisään yksittäisiä munia, joita ei näe muusta kuin pienen pienestä kohoumasta? Mikähän tämä voi olla ja onko koko 5 lajin salaattipenkki tuhottava? Ei ainakaan ruokahaluja herätä... Onkohan syötynä vaarallinen? Viimevuonna madot meni sipuleihin (ne alkoi maistumaankin järkylle), nyt salaatit pilalla, menee mielenkiinto kasvimaata kohtaan melko alas.
Lisäksi jotkin valkoiset pienet lentävät n. sentin mittaiset tosi laihat hyönteiset syö rucolat... tai ainakin reikiä niihin. Samoin rucolan lehtien alapinnoilla on pieniä valkoisia toukkia, nämä kuitenkin pinnassa eikä lehden sisällä, lienevätkö saman ötökän toukkia. Näitä toukkia oli toisella puolella pihaa myös krasseissa. Voiko olla pihlajanmarjakoi? ötökkäartikkelissa oleva kuva näytti jokseenkin tutulta...
Lisätietoja tuholaisistani salaattimaassa:
Lehdessä olevat käytävät näkyivät aiemmasta tiedosta poiketen lehden päällypuolella. Tässä lehdessä möngersi neljä toukkaa.
Kaksi toukkaa raaputettuna esiin, osa on tummia ja osa vaaleita... Suuriahan nämä eivät ole, kuva vaan tiukasti rajattu.
Suurin huoli on kai se, onko vaarallista syödä lehtiä salaattimaalta, jos lehdessä onkin tällaisiin toukkiin johtavia munia joita ei havaitse. Noita toukkia en kyllä tahallisesti viitsi syödä kuitenkaan... Taitaa pitkään piilossa ollut ötökkäkammo taas vallata mieltä.
Vastailkaa jos tiedätte jotain, kiitos.
Tässäpä sitten oikea kauhugalleria! Mitä ihmeen pikkuruisia perhosen tapaisia olioita ovat? Näitä on siis nyt tomaateissa ja paprikoissa kasvihuoneessa. näkyy lehdillä pikkuruisia valkoisia pisteitä. Kun ravistaa, tai lähestyy niitä, pelmahtavat lentoon kuin jokin hiutalepilvi. Kuvauskin hankalaa, kun karkaavat.. Nyt vielä huomasin, että näitä on myös petuniassa joka on sisällä. Taitaa levitä jos mihin. Kuin hävitän ne ? Onko luonnosta vai mullan mukana tullut?
Enpä tiedä mitä lienevät, mutta olen ruotsalaisista kirjoituksista lukenut juttuja "vita flygare"´sta. Kauhuissaan ovat olleet jos sen ovat kasveihisa saaneet.
Kibu varmaan tähänkin asiaan osaa vastata.
ansarijauhiainen, valitettavasti tuttu minulle
varma hävityskonsti on pakkanen,
Hansaplantista ostin Neem-puusta tehtyä liuosta, joka tehosi aika hyvin,
harmi vaan kun ei enää ollut myynnissä
salaatin kimpussa on joku miinaajakärpäsen toukka?
Mäntysuopapullon kyljessä lukee, että tehoaa ansarijauhiaisiin. Ahkeraa ruiskuttelua vaan lehdille ja varsinkin lehtien alapinnoille.
haju jää tomaatteihin ja paprikoihin ja mun mielestä makukin
voi se olla hajumuistokin mutta riittää syyksi, hedelmiä kun kasvattelee itselleen maun vuoksi
Voi sentäs… Mistä ihmeestä ne tänne osas? Kun en ole ostellut mitään kukkia tai taimiakaan mistään… Ei kai vieressä olevalla rypsillä ole tekemistä?
Ansarijauhiaisia on kyllä ihan luonnossakin. Kurkku on niiden herkkua, mutta muukin kelpaa. Rypsillä on rypsikuoriaisia, jotka eivät nekään ole mukavia pihassa tai kasvihuoneessa. Kelta-ansa pyydystää hyvin jauhiaisia, mutta ei sekään kaikkia tapa.
No minä ihmettelinkin, miten jo kauan meillä asunut kukka oli yhtäkkiä saanut ansarijauhiaisia, kun ei missään muussa kukassa ollut. Taisi minullakin käydä vain huono tuuri, ovi auki liian pitkään ja kyseinen kukka sopivasti ansarijauhiaisen lentoreitillä… minäkin kyseiseen ötöön tutustuin vasta tänä kesänä… Provadolla selvisin, kysessä kun oli koristekasvi.
Meillä on krassit reijitetty tuollaisten pienten valkoisten toimesta. Suihkin 2x mäntysuovalla peräkkäin ja lopuista on vesisade pitänyt huolen. En ensin hoksannut mitään ihmeellistä krasseissa, sen vaan ettei se kasvanut samaan tapaan kuin ennen, sitten lehtiin alkoi tulla reikiä ja kun vähän nostin isompia lehtiä näin pienet alalehdet, jotka oli kaikki ihan silppua Onneksi krassi piristyi hoidosta ja alkoi kasvaa silmissä.
Varmaan pelkkä vesisuihkutus auttaa, ainakin vähän, noihin syötäviin(?)
Laitan nyt tähän ketjuun, kun jokin prk*** on ahminut reikiä mun tummanpunaisen keijunkukan lehtiin. Epäsääntöisen muotoisia, muutaman sentin kokoisia reikiä useammassa lehdessä. Ja just kun se rupesi kukkimaan...
Hämmästyttää mikä ihmeen salasyöjä se on, kun en ole onnistunut mitään (tai pitäiskö laittaa ketään) näkemään. Paha ryhtyä sen suurempaan sodankäyntiin kun ei tiedä tuleeko vihollinen maalta, mereltä vai ilmasta