Mitä kaikkea kattotiilistä voi tehdä?

Eli tämmönen tuli mieleen, kun olisi tarkoitus tehdä aitaa kattotiiliistä, johon mahdollisesti laittaisin väliin esim rautalankaa lenkiksi johon upottaisin esim. kesällä ruukkuja ja talvella lyhtyjä.

Mutta mitä muuta niistä voisi tehdä?

Mielessäni on ollut penkkien rajaaminen jne.

Jos jollain ideoita tai kuvia niin laittakaa tulemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja: ElluK

Olen nähnyt piha-altaan, jonka reunat oli kattotiiliä ja allaskumin reuna päällimmäisen tiilivarvin alla. Oli nätti, sammaleiset tiilenkyljet vetää vertoja ruosteiselle rappioromantiikalle!

Just vanhanajan henkeä haenkin, sillä tupa on n 80 vuotta vanha (joka ei tosin näytä siltä), koivut tontillamme ovat vähintäänkin sen ikäisiä ja näin maalla asuessa haluan vaalia jotain vanhaa.

Nämä kattotiilet ovat vielä rakennuksen kattona, mutta kun aika on oikea on tarkoitus purkaa katto sillä painaa melkoisesti ja vuotaa.

Yksi mitä olen myös ajatellut olisi ns. koriste kaivo, jonka katon tekisi näistä vanhoista tiiliistä.

Meillä vanhan rikkinäiset kattotiilen käytetään pehmeiden tienpohjien paranteena sepelin sijasta tai lisäksi. Ei tietty ihan paras matsku paraatipihatielle, mutta tuollaisiin metsätiepohjiin, peltoteille ym.

Minullahan on vanhoja kattotiiliä pystyssä keskellä takapihaa neliössä, jonka sisällä on sitten sanomalehtisysteemillä tehty kasvimaa. Muutamilla tiilillä peitin myös muovin, jolla rajasin siirtämäni japanintattaren.

(Mutta mielessä siintää vanhan koirankopin katon korjaaminen noilla kattotiilillä, jotka ovat peräisin tien takaa entisen tiilitehtaan pohjilta. Olivat siellä sammaliin ja heiniin hautautuneina kymmeniä vuosia.)

Niin on meilläkin entiset asukkaat laittaneet kattotiiliä tienpohjan paranteeksi. Ennen muinoin oli monta rakennusta tässä tontilla jotka kaikki tehty tiilestä. Nyt tiiliä pyörii naapurin pellolla kun kynnetään ja kylvetään :slight_smile:

Tosiaan täälläkin kaikki tiilestä (paitsi itse talo), koska vanha tiilitehdas melkein tien toisella puolella.

Sand tuo koirankopin katon idea on hyvä. Meillä ei tosin ole koiria, mutta kaksi ranskanluppaa ovat melkein koiran kokoisia ja koppikin on sen kokoinen. Nykyinen katto on pelliä ja siinä terävä reuna josta olen maininnut isännällekin. Pelkään että muksut saavat vielä haavan siitä.

Meillä näitä tiiliä tulee olemaan aika läjä, kun vaan saataisiin ne ulkorakennusten katoilta pois, eli kaikkea näistä voisi tehdä.

Erikokoisten istutusaltaiden ja kohopenkkien reunoiksi, pystyyn asennettuna nurmikon reunaksi, kasvuharson painoksi, tilapäiseksi tai pysyväksi maan katteeksi ( hiekkaa tai multaa päälle jos pysyväksi), sirpaleet ulkoruukkujen pohjalle salaojitukseksi, kompostin kannen tuulipainoksi, köynnössäleikön tolppien tueksi, … näihin kaikkiin olen käyttänyt tähän mennessä. Ja tietenkin halkopinojen ja lautatapulien muovipressujen päälle painoksi…

kuvaJos joku on innostunut käyttämään vanhoja betonisia(?) kattotiiliä puutarhaprojekteihinsa, niin meiltä saisi, kunhan tulee hakemaan ja itse purkamaan. Purkuapua tosin meiltä kyllä saa. Kohde sijaitsee Sauvon keskustassa. 

Katselin itse kierrätysvinkkejä netistä ja ainakin aika kivoja potagerin reunoja noista näyttäisi saavan tehtyä: http://www.viherpiha.fi/jutut/5-ideaa-vanhat-romut-uusiokayttoon 

Meidän tiilistä riittäisi useampaankin projektiin.

Tuo katto on viime syksynä uusittu, mutta kattotiiliä on vielä jonkun verran jäljellä. Paljon hyötykäytimme niitä itsekin, mm. juuri tienpohjaan ja semmoiseen. Jos joku haluaa, niin tiiliä olisi edelleen tarjolla, eikä enää tarvitse edes purkaa ;). Tervetuloa hakemaan!

Hoyabella on hyödyntänyt tiiliä ihan huippu hienosti. Wow!!

Hoyabella, oletko valanut nuo reunat/pohjat vai onko siinä kivituhkaa?

Onpas hienoja Hoyabella… tuosta voisin itsekin ideoida omille kattotiilille ,kun kesällä aletaan katon remontti hommiin. 130 neliötä tulee vanhaa tiiltä .

Onpa Hoyabella rakennellut vimpan pääle kukkapenkin reunat. Siistiä ja simppeliä VAU

Alkuperäinen kirjoittaja: öljylamppu

hoyabellan omaan ohjeeseen vielä lisäksi tämä, jonka ehdin tehdä mutta en ehtinyt lähettää, kun tuli raha-asia-asiaa hoidettavaksi

erinomaisen hieno toteutus ja useammassakin kohtaa olet kärsivällisesti kertonut, miten olet sen tehnyt. haku betonia/hoyabella vie perille ja niissä jutuissa olet itse neuvonut eteenpäin. kannattaa käydä katsomassa ennen kuin aloittaa oman puuhastelunsa; säästyy kantapää kivuilta:_)

Kaksi kappaletta harjatiiliä vastakkain ,pohja jää auki ja kappaleet esim rantalagalla kiinni, hienoja ja puutarhaan hyvin sulautuvia ruukkuja

kuvaJos tarkasti katsoo niin vasemmalla ylhäällä yksi ruukku