Mitä kasveja voi kylvää ulos aikaisin?

Meillon tää pohojammaalla kaikki niin suurta. silmän isku

Itse asiassa vanhoista topatuista rintsikoista saisi hyvät hallasuojat, sopisi kaksi taimea/liivit, kytkisi vaan hakasista pitkän ketjun peräkkäin hymy

Riippuu vähän kuppikoosta!nauruanauruanaurua Joidenkin liiveillä saa hädin tuskin peitettyä mehitähden kokoista tainta, kun taas, noh, joidenkin kuupalla peittää pienen ruusupuskankin.nauruanauruanaurua

Noita "kaaritukia" voisi ehkä tehdä itse seuraavasti: Ostetaan LVI-liikkeestä valkoista muovista vesijohtoputkea tarvittava määrä. Lisäksi putken sisään sopivaa kupari- tms. putkea. Katkotaan muoviputki sopivan kaaren mittaisiksi pätkiksi. Kaaren molempiin päihin työnnetään kupariputken pätkä (niin että surin osa jää ulkopuolelle). Nämä putket työnnetään maan sisään "ankkureiksi". Ankkureiden pituus täytyy harkita maan laadun mukaan. Riittävän pitkät niiden pitää kuitenkin olla.

Kupariputket voisi korvata jollain mullakin materiaalilla, jopa puukepeillä?

Ankkuriputket saa työnnettyä vesijohtoputken sisään, kun lämmittää muoviputkea kuumailmapuhaltimella tms.

Kuuman veden tai puhaltimen avulla muoviputkia voi hieman muotoilla.

Olen tehnyt kerran muoviset vanteet agilityputkeen tällä tavalla.... Kupariputken avulla sain vanteet suljetuksi.

Taipuisasan vesiletkun voi ujuttaa betoniraudan päälle. Olen sitäkin kokeillut. Näin tulee käyttöön betoniraudan pätkät ja vuotava vesiletku.

Tuumailin noita rintsikoita. Meille pyöri pari päivää sitten sellainen trombinpoikanen pellolla ihan talon vieressä, joten näen sieluni silmin miten rintsikkajono lentää kylille jonkun pihakuuseen.
Olisi se noloa mennä sieltä hakemaan että "Nämä on mun."

Kannattaa ainakin laittaa tekstiilitussilla yhteystiedot kieli ulkoa Toisaalta, jos on oikein nätit ja pitsiset...

(Nyt kaikki puutarhaihmiset kirppareita tonkimaan. "Tulevat hallasuojiksi.")

Hehee, siinä sitä olis naapureille vielä lisää ihmeteltävää, kun pihalle ilmestyisi rivi rintsikoita. "joo, ne vain ihan hallasuojana mun taimilla"... "Aha" sanois naapuri ja tuumis mielessään, että nyt on naapuri lopullisesti höyrähtänyt, hyvä jos ei piipaa-autoa soittaisi...

Ja tietysti, liivien väri pitäisi valita tarkoin, että rivit olisivat kauniita. Musta rivi, beige rivi, valkoinen rivi, jne....

Hah, ei tarttis merkkailla kylvöksiä, kun aina väristä muistaa, mitä missäkin kasvaa naurua

No joo, kiitos hyvistä ''kaaritukivihjeistä''!

Tuosta tulikin mieleeni kun teininä jouduin pitämään öisin hampaissani oikomishoidon aikaan sellaista niskavetoa. Niskan takaa menevä kankainen osa hankasi aina ihoni rikki ja keksin hyvän paikallaan pysyvän pehmusteen; kuukautissuojan. Pehmoinen ja vahvoilla teipeillä. Mutta sitten kontrollikäynnillä olin sen unohtanut ottaa pois laitteista, jotka piti ottaa aina mukaan ja kyllä teiniä nolotti! Onneksi oli edes naispuolinen hammaslääkäri...hymy

Joko joko voi kylvää pihalle jotain?

Pioniunikkoa, siperianunikkoa,jotain edes?

Hirveä tuska, kun lumi on sulanut joidenkin penkkien päältä.

Homehtuuko kesäkukkien siemenet, jos laittaa niitä näin aikaisin?

Mutta ne unikot edes, please?

Hillitkää mua, jos ei saa! ;O)

Eikös ne unikot nyt ainakin voi kylvää ulos? Minähän niitä hangen päälle jossain vaiheessa kylvin (huvittaa se touhu vieläkin, vähän salaa tein ettei ihan hulluksi luullanaurua). Siis miksei voisi, asettelen kysymyksen noinpäin niin saadaan tähän hurja määrä kannustusta jokaiselta että "nii-in, miksei voisi!"

…ja Kalifornian tuliunikkoa ja mitälie Grönlannin unikkoa? Kun ei kestäis enää. Kai ne siellä sitten tietävät milloin itää, vai?

Milloin saa istuttaa istukassipulit ja laittaa herneet? Joko saa joko…

Ainakin harson alle. Herneet taitaa helposti mädäntyä, jos lämpöä ei ole riittävästi ja maa on vielä märkää.

Ok, herneet saa vielä odottaa.

Taitaisi olla viisainta ottaa vain salaatinsiemenet kiltisti esille, ne ainakin ovat hyvää kylvettävää tähän aikaan vuodesta.

Minä epäonnistun joka vuosi herneiden kanssa. Itää todella huonosti. Onkos niissä jokin niksi? Muu kuin juuri tuo, ettei saa laittaa liian aikaisin, koska mätänevät.

Pimu laittoi viime keväänä pariin lihalaatikkoon (sellaiseen jossa myydään ilmatiiviitä lihanpaloja) kaupan papuskoita likoamaan, muutaman päivän päästä niissä oli kunnon juuret, sitten hän laittoi sinne ihan peruskasvuturvetta (sitä navetoissa käytettävää joka on kalkitonta ja ties mitä), Hautasi niihin purkkeihin sitä niin että kaikki kastui ja laittoi vielä pinnallekin etteivät kasva vihneitään solmuun. Äitienpäivän aikaan kaivoi kasvimaahan voikukkalapiolla reikiä, jonne ujutti kanankakkarakeita, irtirepäistyn tupsun, ehkä 5-8 tainta, noin kymmensenttistä kymmenen sentin välein. Laittoi penkin päihin ja keskelle Y-kepit puoli metriä korkealle, heitti niiden yli meidän vanhat harsoverhot ja kivet kulmiin ja jätti kastelun jälkeen kasvamaan. Kepit vaihdettiin jossain vaiheessa pitemmiksi, ja ikinä en ole syönyt niin tuuheasta hernepenkistä.

Millasia on ilmatiiviit lihanpalat? 8D

ajankohtainen aihe…