Mitä kasveja voisi kylvää avomaalle ensimmäisenä? Ilmeisesti herne ja salaatti kestävät aikaisenkin kylvön. Mitä muita voisi laittaa aikaisin kasvamaan? Kaipailen tietoa kaikista kasveista kesäkukista perennoihin ja kasvimaan kasveista yrtteihin.
Kokosin joku vuosi sitten
ohjeiston, mitä minäkin vuodenaikana voi tehdä. Ja niihin varhaisimpiin
kylvettäviin kuului tekemäni listan mukaan: herneet, härkäpapu,
vihersipuli, salaatit, salaattisikuri, pinaattihierakka, pinaatti,
mangoldi ja juurikasvit.
Mutta minä olenkin teoriaviljelijä, kirjani lukenut, mutten mitään ole kokeillut...
Onko vielä liian aikaista esim porkkanoita ja pinaattia laittaa..? Tekee mieli jo ihan kamalasti laittaa kaikkea kivaa kasvimaalle, kun tuolla ulkosalla katselee. Kuinka aikaisin perunat voi laittaa maahan? Ja nyt siis puhe nimenomaan eteläisestä suomesta...
huhtikuulla voi salaattien lisäksi kylvää mustajuurta ja palsternakkaa, toukokuussa vihersipulia ja kaikkia juurikasveja sekä istuttaa perunaa, purjoa, raparperia. Perennoiden istuttamisen voi periaatteessa aloittaa heti, kun maasta on routa sulanut. Vanhan säännön mukaan syksyllä kukkivat istutetaan keväällä ja keväällä kukkivat istutetaan syksyllä. Vaan ei se niin pikkutarkkaa ole. Kevät voi olla aina petollinen ja takatalvikin voi iskeä, joten malttia, malttia siskot !
LiisiA, porkkanan voi jo kylvää, se ei kylmästä välitä. Porkkananhan voi kylvää jo syksyllä! Kannattaa pitää sitä harsoa päällä n. juhannukseen asti niin välttyy porkkanakempin tuhoilta. Porkkanan lisäksi rikkaruohot tykkää siellä katteen alla kovasti kasvaa mutta kun ne kitkee kun porkkanat on parisenttisiä ja levittelee katetta (esim. ruohosilppua) niin ei niistä sen suurempaa ongelmaa tule.
Tämä ei sitten ole mikään asiantuntijavastaus, vaan hätähousun vastaus:
Eilen kylvin uuteen, lämpimään multaan kohopenkkiin hunajakukkaa, kesäharsoa ja espanjanneitoa (african bride). Yrttipenkkiin meni persilijan ja tillin siemenet. Saa nyt nähdä, kuin käy... II-vyöhykkeellä ollaan.
No, yritän katsoa vielä viikonlopun yli tuota tilannetta, kun sitä takatalvea hiukan ennustettiin... Mutta siitä selvittyä voisinkin aloittaa tuolla porkkanalla
Olen kasvatellut innolla keittiöni ja verantani täyteen mm. erilaisia liljoja, pioneita, ruostekukkaa, gladiolusta jne. Olen lähdössä huomenna niiden tulevalle kotiseudulle käymään ja kaipaisin kovasti neuvoa. Joko ne uskaltaa laittaa maahan vai odotanko vielä? Paikka on siis Huittisten korkeudella. Ehkäpä vielä pitäisi jaksaa odottaa muutama viikko ja tehdä uusi reissu lasten saamiseksi turvallisesti multaan?
Liljani ovat suurin osa monivuotisia. Jos ne saavat hallaa, kuoleeko vain maanpäällinen osa? Anteeksi jos kuulostaa tyhmälle.... Nousevathan ne sitten seuraavana vuonna....
Ja vielä toinen "tyhmä kysymys". Jos jätän hallaharson päälle, kasvavatko kasvit sen alla? Voisi ajatella, että jos sitä ei laita kovin moninkertaisena niin valoa siivilöityy kyllä ja kasvit jatkavat eloaan suojankin alla... voi kamalaa kun aloittelijalla voikin olla pohdittavaa ...
Lupaan laittaa sitten kasvatuksistani kuvia, jos saan jotain säilymään hengissä!
Kasvit jatkavat hallaharson alla kasvuaan, esim. itse pidän harsoa kasvimaalla heinäkuun puolelle: siellä ne alla kasvavat, on mukavan lämmintäkin eikä tuholaiset pääse kimppun. Pitää muistaa vaan ''löysätä'' harsoa välillä kun kasvavat siellä alla.
Tuulisella paikalla voi harso hakata kasvit littiin, siksi meillä on ainakin käytettävä harsoilla kaaritukeja. Ne pitää olla putkea tms. sillä esim. betonirauta rikkoi harson kun tuuli paukutti harsoa betonirautaan.
Muistan yhtenä keväänä täysin tyhjän kasvimaalohkon, ei ollut edes rikkaruohoja, kun en asiaa ymmärtänyt. Kaaritukien avulla pingotettu harso, joka on kiinnitetty talonkokoisilla kivillä reunoista, on aivan mahtava apu. Sen alla kasvaa vaikka palmut (en ole kyllä kokeillut).
Tarttis olla isot kaarituet jos palmuja kasvattelisi. Josta tulikin mieleeni että velipoika just kaateli pihaltaan monta jättipalmua kun kuulemma roskaavat ihan liikaa...niin, velipoika asustelee Australiassa
Hallaharson alla olevien kasvien kasteleminen on mielestäni hiukan hankalaa. Mistä ja millaisia kaaritukia olette harsoille hankkineet? (Meikäläisen käyttämät kaarituet eivät kasvimaalle oikein sovi. Korkeintaan yhdelle yksittäiselle vastaitäneelle taimelle ehkä... )
Ei ole tukia ja kastellut olen vaan harson päältä (porkkana, sipulit, pavut, salaatti ym.). Olen jo vuosia toiminut samalla tavalla enkä olen huomannut mitään ongelmaa/haittaa olevan.