Mun mielestä ei näytä geraniumilta lehtien perusteella. Missä fiora sulla on tuo purkki ollut?
En oo varma, olisko ollu parvekkeella talven. Iti keväällä.
Eli on mahdollisuus, et siellä on itänyt jotain muuta kuin alunperin oli tarkoitus. Tää jää häiritsemään ku siinä on jotain tuttua mut en osaa sanoa mitä.
Jotain tuttua on, jotain mansikkamaista tai hanhikkimaista.
Hyvin mahdollista, yllättävän paljon on rikkaruohojakin mun parvekkeella vaikka ei uskoisi
Mansikkaakin olen kylvänyt…
Kävin tutkimassa tota taimeani ja vertailemassa mansikkaan, ja luulen että ei kuitenkaan ole mansikka. Lehtien hammastus on vähän pyöreämpi tällä kasvilla. Yritin kovasti haistellakin, mutta ei en keksinyt mikä se voisi olla. Mutta kaipa tuo vielä selviää. Toivottavasti ei ole taas nokkonen, niin kuin viime kesän mysteeritaimi
Geum, sanoisin
Hei. Olen uusi tällä palstalla, mutta nyt minun täytyi kysyä apua kun en kasvikirjasta löydä vastausta. Kyseessä on joutomaalla yhdessä ruiskukkien kanssa kasvava sininen hyvältä tuoksuva kukka, mutta koska en löydä sille nimeä, menee minulta kohta yöunet! Tiedättekö te sen?
Olisko hunajakukka?
Hei Terttuli, tervetuloa vaan kyselemään ja keskustelemaan.
Emo jo ehtikin, hunajakukkaa ehdotan minäkin, Phacelia tanacetifoliaa.
hunajakukka on
Aina oppii uutta!
Mitähän tässä kasvaa? Ensi näkemältä luulin sitä yhdeksi kasviksi, mutta sitten huomasin, että siinähän on kahdenlaisia lehtiä: herttamaisia ja kolmisormisia (meniköhän nämä termit nyt oikein?).
Tästä kuvasta näkee hieman paremmin mittasuhteita:
aivan älyttömän hyväkasvuinen Geum rivale, ojakellukka
Jaa-a. Ensimmäisestä kuvasta olin sanomassa, että ainakin tulikellukkaa, mutta onpa niin isoja lehtiä, että en ehkä sanokaan. Vai sanonko?
Kellukka kuitennii!!
voi hää olla tulinenkin…
Kiitos nopeista vastauksista! Eli kellukka, tulipa opittua taas jotain uutta.
Onko sitten tulista vai hempeämpää, se selvinnee, kun annan kasvin kukkia. Aiemmin en ole ko. kasvia havainnut tuolla paikalla, vaikka mökkipihalla on tullutkin jo vuosia puuhailtua (pääasiassa kaikkea muuta kun puutarhahommia, kuten kuvista näkyy, eh). Ehkäpä koira on tuonut sen turkissaan mukanaan läheiseltä ojanpientareelta, missä tykkää rymytä? Odottelen siis mielenkiinnolla.
Tällaisen havaitsin pihamme laidalla, enkä tiedä nimeä sille. En ole tavannut ko. kasvia yhdentoista vuoden aikana tässä asuessamme.