Keitä nämä mahtavat olla? Pitäisi tunnistaa oikeiden kasvuolojen löytämiseksi vai ovatko pois kitkettäviä?
Ehdokas nro1 metsämansikka jookos?
ehdokas nro2 joku saniainen mutta mikä?
ehdokas nro 3
En löytänyt enää kasveja, mutta syksyllä lehdet kolmiosaiset, ruskavärin saaneet ja punaisia marjoja. Ei ole puolukka eikä kielo, ne tunnistan
Se kuvaton kasvi voisi olla lillukka. Saniaiseksi veikkaan hiirenporrasta, mutta niitten tunnistaminen on kyllä minulle perin vaikeata. Olikohan tuolla vanhalla puolella jollain palstalla joku laittanut lehtiä rinnakkain tunnistamisen helpottamiseksi - ellei niin olisi kyllä hyvä jos joku viitseliäs tietäväinen semmoisen tekisi?!?
Nuo kaksi tiesit itse, en osaa sanoa mitää muuta nimeä saniaiselle,niitä on niin paljon. Tuo kolmas on varmaakin lillukka .
http://sydaby.eget.net/nat/p/lillukka.jpg
Kiitos satues ja Inki, jälleen kerran. Lillukka näytti kyllä hieman tutulta, mihinköhän lintujen salaiseen marjametsään ollaan taloa rakentamassa... Nyt löytynyt musta- ja punaherukka, terttuselja, matsämansikka ja lillukka, mitähän kivaa vielä?
Saniaiset siirrän varjoon eikös joo?
Lillukan lehdistö ja kasvutapa ovat tosi nätit. Voisikohan siitä kokeilla jopa köynnöstä? Minulla on sitä villiruusun kaverina koivun alla tuolla takapihalla ja hartaana niiden ääressä aina joskus käyn katsomassa
jippii....kuvat tulivat.....ja onnistuin...tosin on aika huonolaatuisia...noh, harjoittelu tekee mestariksi....
Alempi saataisi olla jotain leinikkiä?
Aivan kuin ylemmän kuvan alalaidassa olisi orvokintaimia. Alemmassa kuvassa veikkasin oleven tulikellukkaa tai jotakin kurjenpolvea.
Jos kuvat olisivat hieman isommat niin ehkä tunnistuskin olisi helpompaa
Orvokkia ja kurjenpolvea minä veikkaisin. Ensimmäisen kuvan yläosassa voisi olla vaikka oreganoa eli mäkimeiramia, mutta varmasti ei voi sanoa, kun kuva on niin pieni ja epätarkka.
Suurensin vähän Katjuzkan kuvaa, saakohan tästä yhtään paremmin selvää?
Edellisen sivun saniainen voisi olla metsäalvejuuri.
Metsäalvejuuri näyttäisi täsmäävän ainakin tuon vihreänä talvehtimisen osalta ja näyttääkin aika samalta. Mistä ihmeestä ihmiset tuntee noin hyvin kasveja...? suurta ihailua ilmassa
Saniaisista oli todella hyvin kerrottu yhdessä kirjassa, jonka lainasin viime syksynä kirjastosta. Erot saniaisten välillä tehtiin selväksi. Se oli jotain sinnepäin kuin Pohjois- Euroopan kasvit... Kirja oli hyvin paksu. Kannessa oli joku keltainen kukka muistaakseni. Käytin itse kyseistä opusta tunnistellessani keräämiäni kasveja, jotka päätyvät toivottavasti kesän alussa yliopistolle lähetettävään kasvioon. Kasvien tunnistuskurssi tulee sillä kasviolla kuitattua. Toivottavasti joku löytää ko. kirjan näillä tunnistusperusteilla
löysin lisää outoja tuttavuuksia. Tunnistaisko joku, olisi kiva säästää:
kuva 1 tuossa keskellä oleva t.vihreä ja sitten tuo kapealehtinen
kuva 2
kuva 3
kuva 4 tämän säästän ehdottomasti, mutta kuka tämä on? tuoksuorvokki...?
kuva 5
kuva 6
Hantulle arvauksia : 1, Kapealehtinen jotain piippoa t. muuta heinää, leveä leinikkiä. 2,nurmitädyke, kukkii kauniisti sinisillä lemmikkimäisillä kukilla, mutta hempeä ulkonäkö hämää;auta armias jos se pääsee kukkapenkkiin avustettuna tai omin voimin, et pääse ikänä eroon siitä...luonnontilaisilla alueilla herttainen. 3,oravanmarja. 4, ei tuoksuorvokki mutta jokin luonnonlaji, mun nurmikolla kasvaa varjoisilla paikoilla. 5, jokin ohdake. 6,sudenmarja.
Kiitos malvankukka tuhannesti! Nyt heti kuukkeloimaan kyseisiä Kaikkea jännää sitä luonnosta löytää...