Mitä kasveja?

Hantun ensimmaisessä kuvassa oleva kasvi on ilmestynyt minunkin yhteen penkkiin.  Joitakin otin pois, ennen kuin tajusin, että pitää kahtoa mitä tulee !

Hantun orvokista sanoisin, että on Aho-orvokki..

Suo-orvokki! Kiitos Trilian, eipä olisi tuokaan tullut ensimmäisenä mieleen, tuollainenkin on siis olemassa naurua

Ensimmäisessä kuvassa olevassa kapealehtisessä kasvissa on kukkanykeröt kehittymässä, tosi tutunnäköinen kasvi mutta niin harva pää täällä...

Tai sitten on sellaisia "erilaisia" kuin minä, jotka ovat noin 8-16 ihan vapaaehtoisesti keränneet herbaarioita. Mulla taitaa olla viisi eri aikaan kerättyä, erikokoista herbaariota. Luonnontiedeluokalla kun olin koko peruskoulun, on koulun kautta "pakollisia" herbaarioita kerääntynyt kaksi, 20 ja 50 kasvin kokoelmat. On ne kasvit vaan niin paljon mielenkiintoisempia kuin nuorten juhliminen yms. Mun mielipide. naurua Viimeksi mainittu ei ole oikein mun juttu. Nyt ovat luonnonkasvien nimet vähän päässeet ruostumaan opiskelun takia... Ehkä sitten kun pääsee töihin eli on olemassa vapaa-aikaakin... *huokaus*

Aika aikaa kutakin, niinkuin mummo tapasi sanoa. Meillä on tosiaankin opiskeluissa keskitytty ihan johonkin muuhun, kasvien tuntemuksen kannalta huonompi juttu. Ala- ja yläasteella taidettiin jotain opetella, mutta ei niistä ajoista muista enää mitään.

Onneksi on olemassa iki-ihanat penttiläiset, jotka pelastavat tilanteesta.

Silloin kun minä olin koululainen, ei enää kerätty herbaarioita, mutta varmaan olisin mielelläni sen tehnyt... semmoinen luonnonkasvien ja pikkurotikaisten syynääjä olin jo pienenä...nyt on rotikaiset jääneet vähemmälle. silmän isku

Hanttu, ekassa kuvassa oleva "ruoho" näyttäisi kevätpiipolta

hantun kuvassa numero 5 minun mielestäni on kaukaasian törmäkukka.

Löysin yhden tällaisen kukan Vaasan rannikolta. Niitä ei ollut kuin tämä yksi kyseisellä paikalla. Mikähän kukka on kyseessä?

Karannut tulppaani?

Lummetulppaanilta näyttäisi

Tämä ilmestyi kukkapenkkiini, mikäköhän kasvi mahtaa olla? Eli annanko kasvaa vai revinkö pois?

Ihan kuin olisi puna-ailakki mutta voin olla väärässäkin...

Puna-ailakkia tuo on. Anna toki kukkia, ei se rumakaan ole, mutta siemennyksen voisi estää. Itse olen sortunut parina keväänä luulemaan tuolla kankahilla, kallioilla noita keväisiä alkuja joksikin jalommaksikin ja kiikuttanut penkkiini.

Täällä ainakin puna-ailakki on vihoviimeinen riesa on päässyt siementämän niin monena vuotena että uusia taimia lykkää jatkuvasti, ei ehdi kaikkia kitkeä, pois täältä ainakin mokoma.

Jos siitä jotain positiivista haluaa sanoa niin helppo kitkettävä Mökin pihalla saa kasvaa rauhassa kun siellä ei ole mitään viljeltyjä kasveja, siellä ihan ok.

Asikkalasta löytyi tällainen pikkukukka. Luulin sitä aluksi kieloksi, mutta kukat ovat erilaiset, nämä roikkuvat ja ovat pitempiä. Mutta mikäköhän se on? Pahoittelen huonoa kuvanlaatua..

kalliokielo

Kielopa hyvinkin, kalliokielo nimittäin

Mikähän kukkija tämä vasemmalla oleva on ? ( Kuva otettu Ruissalossa)

Minkähän kasvin minä tongin vanhan talon paikalla olevan montun vierestä? (Siinä on nyt kerrostalon rakennustyömaa). Kasvoi aivan tien vieressä paksun männynneulaspeitteen alla. Kasvi on tanakka, aika vaalea väriltään, ja uusimmat lehdet kasvavat ruusukemaisesti.