Mitä te laitatte ruukkuihin täytteeksi päälle? Kaupoissa on josjonkinmoista "koristeainetta" sorasta ja merikivistä aina puunkaarnoihin. Kannattaako näitä edes käyttää...? Olettaisin, että kerros tuollaisia sitoo aika hyvin kosteuden ruukkuun joten ei kai kaikille kukkasille käy? Aina olen käyttänyt kevytsoraa, eroavatko nuo kivet nyt suuresti tuosta sorasta? Sorassa ovat toistaiseksi viihtyneet kaikki kasvit meillä, joten mietin vähän piristystä josko laittaisi valkoisissa ruukuissa oleviin kasveihin valkoista päällystettä.
Lekasoraa ja kiviä on mulla ruukuissa. Itse olen huomannut ainakin viirivehkojen kohdalla ettei tartte niin paljoa kastella, kuin jos ei olisi ollenkaan ‘katetta’.
Lekasorassa on se huono puoli jos niitä on pinnalla ja kastelet ruukkua päältäpäin, niin lekasorat keveinä nousevat kellumaan. Jos ruukussa on vain vähän kasteluvaraa (eli laitettu liian täyteen), jo pieni vesimäärä saa aikaan sen että lekasora ‘kuohuu’ yli ruukun. Altakasteluruukuissa tätä ongelmaa ei ole.
Mulla on kokemusta koristesorasta (sinistä, sellasta jotain lasisoraa vai mitä se on) mutta se on tosi tympeetä kun rupee vaihtaa multia! Ei sitä saa millään talteen ja sit sitä on jokapaikka täynnä. Lisäks oon kokeillu sitä tiilenpunasta ruukkukatetta (jotain värjättyä puulastua) mutta meidän pikkukissa tykkää tonkia ruukkuja ja kantelee sitten suussaan niitä palasia jokapaikkaan…Mutta vähentää kyllä kastelun tarvetta nuo katteet, siinä kannattaa olla tarkkanankin, ettei kastele liikaa. Ihan kiviä olen laittanut kukkien juurelle, osittain siksikin, että pikkukissa ei käy siellä pönkimässä.
Meillä löytyy kaikenlaista rakennusjätettä, joten vanhoja, rikkinäisiä punaisen tiilen palasia on mulla esim. mehikasvien ja kaktusten ympärillä. Niitä voi itse sitten murskata sopivan kokoiseksi.
Aikaisemmin ollut kiinanruusulla ihan perus kaarnanpalasia(?). Liiallisessa päältäkastelussa tosin kasvin kaveriksi kasvoi vaalea sieni. Ongelma katosi, kun siirryin kastelemaan täysin aluslautaselle. Nyt hankin tänä keväänä kasvimäärän kasvaessa punertavaa puupalasta ruukkukatteeksi. Nyt tosin olen huomannut, että tuppaa hentoa homeentapaista kerääntymään palasten päälle siitä kohdin missä osuvat multaan. Johtuuko sitten mullan kosteasta pinnasta, itse puupalasista vai yhteisvaikutuksesta, mutta seuraavalla kerralla taidan kokeilla jotain erilailla.
Meillä on pakko pitää isompia koristekiviä ja isoja simpukan kuoria. Meitin chinchilla käy tonkimassa mullat lattialle, kun käy maistelemassa kasvien lehtiä jos en muista siirtää niitä turvaan.
Käytän kaktus- ja mehikasviruukkujen pinnalla paljon tavallista, punertavaa hiekoitussoraa. Sen lisäksi monen ruukun pinnalla on valikoiden eri reissuilta tuotuja kiviä ja muutamissa vain näitä ilman soraa. Istutusmultaa ei näy mistään purkista ja tämän takia ruukun sisäreunatkin pysyvät puhtaina ilman raparoiskeita. Ruukun päällysteet ovat sikälikin kivoja, että kun kasvi ei aina ole mitenkään keskellä ruukkua tai kasva symmetrisesti joka puolelle, on ruukku kokonaisuutena kuitenkin hyvän näköinen.
Lekasorasta en tykkää minäkään ulkonäön takia enkä myöskään siksi, että se tosiaan nousee kastellessa kellumaan.