Minä kävin ala-asteen kyläkoulussa ja meillä oli huippu keittäjä. Tilliliha ei ollu puoliraakaa rustomössöä ja sama juttu kaiken muunkin kanssa. Hänen tekemää veripalttua suorastaan ikävä. Ei ollu eväs samaa laatua yläasteella, vaikkakin varmaan parempaa kui nykyiset puolivalmisteet.
Eväänä kaalilaatikkoa.
Nyt lopusta savulohesta salattia.
Marjoja ja jogurttia myöhemmin.
Tilliliha on ihanaa,pinaattikeitto ja pinaatista tehyt ruoat inhokkeja
Silakka kans lemppareita,viikonloppuna taas täytettyjä silakoja,nam.
Mulle sisäelimet kuten esim. maksa ei maistu. Voin kyllä syödä mutten tykkää. Oikein piti miettiä onko muuta joka ei uppoa mut ei nyt tuu mieleen muu kuin se perinteinen kesäkeitto. Sitä onneks viimeksi saanut koulussa. Ja mitä se oli nimeltään se koulussa tarjottu velli jossa oli jotain pyöreitä juttuja seassa. Sen nieleminen oli todella vaikeeta.
Tilliliha, piparjuuriliha, kanaviillokki olleet aina mun suosikkeja, ihan sieltä koulusta alkaen.
Minusta helmivellikin on hyvää, vaikka en muista koska olisin syönyt. Ja maksa, nam. Okei, munuaiset ei ehkä tipu. Tosin en ole niitä maistanut vaan sillä perusteella kun joskus ostin kissalle ja se virtsan haju oli aivan järkyttävä.
Joo,maksaki on ällöä
Maksa on kaikissa muodoissa ollu minun herkkua. Itellä ei vaan tule laitettua.
Muistin että äyriäiset ja nilviäiset ei mene kyllä läpi mutta ei niitä minulle ole missään tarjollakaan ja ite en osta.
Eikös ne nykyään liekki muovilla kyllästettyjä?
tönönvahti, mitä meinaat että liekkimuovilla kyllästettyjä?
Sain vihdoin syötyä silakkalaatikon loppuun. Huomiseksi teen jotain hepojauhelihasta. Ostin sitä tänään paikallisesta lihakaupasta kilon verran (4.90 kg) ja aattelin tehdä siitä joko lihapullia tai jauhelihapihvejä viikonlopun yhdeksi ruuaksi. En oo koskaan hepoa käyttänyt ruuanlaitossa joten täytyy tehdä jokin koemaisteluruoka itelle siitä ensin jotta tietää miten maustaa ettei mee pilaamaan sitä isompaa määrää.
Eväänä kaalilaatikkoa, nyt makkarakastiketta. Hyvää perus evästä.
Ostin -30% alennuksella punaviinipaistin, siinä oli päiväys vasta 16.1. kuitenkin.
Katsoin jo leikatessa, että onpa mureaa lihaa.
Haudutin paloja uunissa pari tuntia ja tein kastikkeen, tuli niin pehmoista lihaa, että ei tarvii edes veitsellä leikata, menee ihan haarukalla paloiksi, nam!
Jälkkäriksi samalla uunin kuumennuksella rahkapannaria.
Jauhelihakeittoa edelleen ja äsken otin riisi+ohrauunipuuron uunista niin isäntä näkyy herkuttelevan sillä mehukeiton kanssa.
Makkarasoosia eväänä. Nyt pieni porsaanleike ja vähän punkkua.
Keitettyjä perunoita, burgundinpataa ja salaattia.
Sopivan tulista talviruokaa. Riittää varmasti pariksi päiväksi.
Uunilohta, muussia, paist. pakastevihanneksia ja ruohosipuli-tilli-kermaviilikastike.
Pikkuhiljaa alan oppia vissiin tuon uunilohen valmistamisen. Tänään oli tosi hyvää. Jopa minäkin otin lisää lohta.
Lihapullat kastikeessa ja keitetyt perunat. Lisuna porkkanaraaste, höyrytettyä parsakaalia ja kurkkua.
Annostelin tytöille ensin yhden perunan ja parin lihapullan annoksen ja sanoin että jos ottaa lisää niin täytyy itse kuoria santsiannoksen peruna. Otin heille perunat jo valmiiksi jäähtymään sitä varten ettei ihan sormi pala kuoriessa ensikertalaisena.
Vanhempi on jo koulussa joutunut opettelemaan perunan kuorimista, nuorempi ei ollut ikinä tehnyt sitä. Ekaksi yrittivät niin että pitivät haarukalla perunaa kiinni lautasessa ja veitsellä leikkelivät kuorta irti. No siinähän menee kolmasosa perunaa kuorien mukana. Näytin molemmille kädestä pitäen ensin että kuinka peruna kuoritaan oikeaoppisesti. Olinpa tyytyväinen kun molemmat onnistuivat siinä sitten ihan itse. Nuorempi joka ei tosissaan ollut koskaan perunaa millään tavalla kuorinut teki hienoa jälkeä tyyliin hitaasti mutta varmasti. Kehuja saivat, tottakai ! Huomenna jatketaan opettelua lounaalla, silloin perunan kanssa tarjotaan naudanpalapataa.
Tänään toiseksi ruuaksi teen tonnikalavuokaa.
Hyvä tönis!!
Meillä täytettyjä silakkafileitä,höyry Violet Queen ja kukka ja parsakaali.
Hitsi miten oli hyvää
Eväänä oli makaroonilaatikkoa.
Illaksi otin aamulla sulamaan pari kinkkupitsan palaa.
Tonnikala lasagnea tein.
“La la la lasanja”
Paistettua ankkaa,höyry- potut ja kasvikset,kanttarellikastike.
Eväänä vielä kaalilaatikkoa.
Nyt pikana paistoin lohta ja perunaa.