Mitä tänään syötäisiin (alkaen 5.1.2021 -> )

Me käytiin pizzalla Route 6:ssa Lapinjärvellä.  Pizzat tehdään ruispohjaan ja täytteet laadukkaat ja riittävät. Lopputulos erittäin hyvä.  Suosittelen.

Toiseksi lämpimäksi paistan  muikkuja, syödään  perunamuussin kanssa. Siis ne syö joille sen  pizzan jälkeen jotain vielä tänään mahtuu. 

Pannulla paistettua Naruskan siikaa ja Kemijärven ahaventa,höyrystä Violet Queen pottu,porkkana ja kukkakaali.
Juomana Black Tower pink Bubbly.

Töistä tullessa lämmitin eilistä perunalaatikkoa. Illaksi porsaan ulkofilettä uunijuureksien kanssa+ salaattia.
Kahvi ja kääretorttua jälkkäriksi.
Juuri keitin kananmunia jos tekee mieli lohileipiä vielä ottaa. Veli kyläilemässä pitkän viikonlopun.

Grillattiin kanaa ja lisuksi riisiä (kuullotettua sipulia ja chiliä).

Kermainen lohikeitto + saaristolaisleipä ja pannaria …kahville kardemummakakkua kun oli vieraitakin syömässä.

Poika tuli eilen pohjoisesta syyslomalle, niin piti laittaa vähän parempaa pöytään. Hirvenvasan ulkofilettä, lohkoperunoita omista perunoista ja itse tehty punaviinikastike. Pitkästä aikaa lämmitin sähköuuniin, niin jälkkäriksi tein piirakan omista vadelmista ja karhunvatukoista. Lihan paistamisen ja kastikkeen viinin haihdutuksen tein puuhellalla. Pitää olla kiitollinen tämän talon rakennuttaneelle, kun laitatti puuhellan sähkölämmitteisen talon keittiöön.

Juustoyrtti täytteistä chilejä uunissa, Lidlin dolmaa tölkistä, herkullista säilykkeeksi ja riisiä. Iltapalaksi myös.

Keltainen Aji Fantacy sopivaa poltetta, sama AJ Orange huh huuh

Viime yöksi laitoin tattariryyneistä puuron pönttöuuniin hautumaan. Siitä tuli hyvänmakuista, mutta vähän liian kuivaa.
(Ei nosta sokereita läheskään niin paljon kun kaurapuuro)
Nyt laitoin lohikiusauksen hiillokselle, juuri kurkkasin tulossa olevaa ja hyvälle näyttää.
Parilla koivuklapilla näyttää kypsyvän vaikka mitä.

Nämä on hyviä. Kaikenkokoisia olen kirppareiltakin ostellut.

Mulla on äidin peruja tota sarjaa 2 vuokaa mutta ne on molemmat pieniä. Käytän niitä paljon, ne on mun aarteita :slight_smile:

Tänään syötiin eilen päivällä takka-uunissa monta tuntia muhinutta  sapuskaa. Vuokaan pilkoin pieniksi kuutioiksi perunaa, porkkanaa, palsternakkaa, maa-artisokkaa ja sipulia. Joukkoon hautasin 2 possun ulkofilepihviä ja koko homman peitin vedellä. Mausteeksi suolaa, maustepippureita ja pari laakerinlehteä.

Huominen ruoka menee kohta samaan paikkaan. Kurpan innoittamana teen lohikiusausta kun ainekset herkkuun oli olemassa. Saa nähdä kauanko menee valmistumisessa, sitä ei passaa kuitenkaan jättää takkaan yön yli.

Onnistuisiko teräsvuoassa takassa ruuat vai onko liian ohut… Yhden liekkipadan omistan mutta en sitä halua riskeerata… Erinäköisen kuin Kurpalla mutta liekkipadan nimellä olen ostanut sen.

Takassa olen käyttänyt ilman alustaa, putsannut vain hiilet syrjään. Kirpparilla on paljon erilaisia uunivuokaan, hinnat 5-20€. Kannattaa ladata Google lensi toiminto, kuvasta voi hakea samanlaisen netistä ja  varmistaa käyttötarkoituksen.

Ei takkaa, ei uunia, olen siirtynyt harkitsemaan painekattilan ostoa… Uuden hinta  200€ - 300€ ja malleja hurjasti. tiivisteen (28,50€ +postikulut) saisi nettikaupasta. Teho-Tiina keittin Kontissa oli 20€. Iso määrä ruokaa vähällä sähköllä nopeasti, pakkasella voisi ulkona esijäähdyttää pakastusta varten.

Chorizzo pasta on tänään tiedossa …kun janssoni menee vasta uuniin ni paranoo huomiseksi.

Eilen illalla takka-uuniin laittamani lohikiusaus oli vielä 2 tuntia uuniin laittamisen jälkeen raaka, perunat aika kovia vaikka ihan ohuiksi tikuiksi ne olin leikannut. Jätin sitten yöksi sinne takkaan ja aamuun mennessä oli hautunut kypsäksi. Näköjään sieltä ei mitään  saa kypsäksi nopeasti vaan vaatii aikaa tekeytyä. Hyvä tietää.

Eilen ostin paikallisesta Kulman liha-kalakaupasta broilerin nuijia. Haudutin yön yli takka-uunissa sipulin ja porkkanan kera ja tänään ruokana sitä  riisilisällä.

Tänään kävin samasta paikasta ostamassa karjalanpaistilihoja. Hauduttelen ens yön yli niitä, ja huomenna teen piparjuurilihaa :stuck_out_tongue:

Tarjouslohta  savustettiin, loput nyt pakasteesta pastaan. Omat tillt, purjot, punasipuli ja tomaatit.

Kurpitsasosekeitto,uuniperunarieskat katkaraputuorejuustolla.

Piparjuuriliha ja keitetyt perunat.  Piparjuurta ei ollut tarpeeksi :crying:

Samaa huomennakin, kokeilen jos saisin kaivettua lisää piparjuurta mausteeksi.

Tulista jauhelihakeittoa ja Halmeen tuore aamiaisranskis :yum: juustosiivulla.